انرژی

معافیت شرکت‌های آمریکایی از تحریم‌های ونزوئلا تمدید نمی‌شود

دولت ترامپ با جدیت در حال بررسی پایان معافیتی است که به شورون و چهار شرکت خدمات نفتی آمریکایی اجازه داده است به همکاری با شرکت نفتی دولتی ونزوئلا ادامه دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این معافیت ۲۷ ژوئیه منقضی می‌شوند و عدم تمدید آنها ممکن است فروپاشی صنعت نفت ونزوئلا را تسریع کند.

این معافیت‌ها در غالب یک مجوز کلی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا ۲۸ ژوئیه و همزمان با اعلام تحریم‌ها علیه صنعت نفت ونزوئلا صادر شده بود و به شرکت شورون، هالیبرتون، شلومبرگر، بیکرهیوز و ودرفورد اینترنشنال اجازه داده بود در برخی از کارها با شرکت PDVSA همکاری کنند.

منابع آگاه به پلاتس گفتند: وزارت خزانه داری آمریکا با هدف افزایش فشار روی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا درصدد است تا بگذارد این معافیت منقضی شود. یکی از این منابع آگاه که از برنامه‌های دولت آمریکا مطلع است، گفت: اگر دولت آمریکا این معافیت را تمدید نکند، شورون و سایر شرکت‌های آمریکایی ۶۰ تا ۹۰ روز فرصت دارند تا به فعالیت‌هایشان در ونزوئلا خاتمه دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش “دورنمای انرژی کوتاه مدت” خود اعلام کرد اگر این معافیت تمدید نشود، تولید نفت ونزوئلا که در حال حاضر به پایین‌ترین حد در بیش از ۱۶ سال گذشته سقوط کرده است، شاهد افت بیشتری خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران بر این باورند که این معافیت تمدید خواهد شد اما مقامات دولت آمریکایی هیچ اشاره‌ای به چنین اقدامی نداشته‌اند.

به گفته فرانسیسکو مونالدی، کارشناس انرژی آمریکای لاتین در مؤسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، اگر دولت آمریکا این معافیت را تمدید نکند، پروژه‌هایی که اکنون در کنترل شورون و سایر شرکت‌های آمریکایی هستند به دست شرکت‌های روسی و چینی می‌افتند و هر گونه نفوذی که آمریکا در صنعت نفت ونزوئلا داشت از بین می‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا