انرژی

جزییات نوسازی نیروگاه‌های فرسوده/بهره‌برداری واحد یک نیروگاه شیروان

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از آغاز بهره‌برداری رسمی از واحد یک‌بخار و راه‌اندازی واحد دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان جمعاً به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات با حضور رییس جمهوری در هفته آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن طرزطلب در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر ٣٢٠مگاوات، ٩٠ مگاوات نیز به هوای ورودی شش واحد گازی نصب شده در این نیروگاه اضافه می‌شود و میزان تولید در نیروگاه شیروان به ۴١٠مگاوات خواهد رسید.

وی با بیان این‌که هزینه راه‌اندازی هر واحد بخار ١٣٠میلیون یورو است، گفت: جمعاً برای احداث دو واحد مذکور ٢۶٠میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.
به گفته طرزطلب راه‌اندازی هر واحد بخار سالانه ٢۵٠میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این که واحد سوم نیروگاه شیروان نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: این نیروگاه دارای شش واحد گازی است که هر واحد ۱۵۹ مگاوات برق تولید می‌کند. یعنی میزان تولید واحدهای گازی این نیروگاه جمعاً ۹۵۴ مگاوات است. همچنین نیروگاه شیروان سه واحد بخار دارد که ظرفیت هر کدام از این واحدها ۱۶۰ مگاوات است.

طرزطلب در مورد تأثیر به مدار آمدن واحدهای نیروگاه شیروان توضیح داد: تأثیر به مدار آمدن واحدهای این نیروگاه این است که نیاز منطقه خراسان شمالی به برق حل می‌شود همچنین به نیاز شبکه سراسری برق پاسخ می‌دهد.

به گفته وی دلیل طولانی شدن اجرای پروژه افتتاح واحدهای نیروگاه شیروان این بود که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ این نیروگاه به سهام عدالت واگذار شده بود و با ۷۶۰ روز تعلیق مواجه شد. در نهایت با پیگیری وزارت نیرو از لیست واگذاری‌ها خارج شد و سهام آن در حال حاضر ۱۰۰ درصد در اختیار دولت قرار دارد.

به مدار آمدن پنج واحد بخار جدید تا پایان سال

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه در مورد تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توضیح داد: تاکنون پنج واحد بخار از نیروگاه‌هایی که در لیست بخش خصوصی قرار داشتند، وارد مدار تولید برق شده‌اند و تا آخر سال جاری پنج واحد بخار دیگر نیز وارد مدار تولید می‌شوند.

طرزطلب ادامه داد: در این راستا واحد بخار نیروگاه گل‌گهر در اواخر تیرماه، واحد سوم نیروگاه پرند در مرداد، واحدهای نیروگاه عسلویه و فردوسی در پاییز جاری و واحد نیروگاه سبلان در زمستان سال جاری وارد مدار می‌شوند و با به مدار آمدن این نیروگاه‌ها راندمان نیروگاه‌های کشور یک درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که قرار است نیروگاه‌های سیکل باز به سیکل بسته تبدیل شود، گفت: البته این اتفاق فقط در نقاطی که شبکه نیاز دارد، رخ خواهد داد و از این طریق ۷۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

برنامه دولت برای بازسازی نیروگاه‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با بیان این که ۳۰۰۰ مگاوات نیروی فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: هفته آینده یکی از واحدهای نیروگاه طرشت با شبکه برق، سنکرون خواهد شد. عمر نیروگاه طرشت ۶۰ سال بوده و سال آینده در مناقصه‌ای که در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، ۴۰ مگاوات واحد جدید در این نیروگاه نصب می‌شود و در کنار این ۴۰ مگاوات یک توربین ۲۵ مگاواتی نیز خریداری کردیم که هفته آینده سنکرون خواهد شد.

طرزطلب در مورد نوسازی نیروگاه ری نیز توضیح داد: قرار بود این نیروگاه از منابع مالی ژاپن نوسازی شود اما تحریم‌ها این اتفاق را غیرممکن کرده و قرار است بودجه آن از مسیرهای دیگر که در قانون بودجه تعریف شده، تأمین شود.

وی با بیان این که قرارداد نوسازی نیروگاه ری هفته آتی با پیمانکار پروژه امضا می‌شود، اظهار کرد: طبق قانون بودجه ۹۸ پیش بینی شده است که اگر بخش خصوصی مطالبه‌ای از دولت داشته باشد، در قبال آن می‌تواند نفت دریافت کند و این موضوع در مورد تأمین سرمایه نیروگاه ری صدق می‌کند. سرمایه مورد نیاز نوسازی این نیروگاه تقریباً ۵۰۰ میلیون یورو است.

جزئیات میزان بدهی شرکت برق حرارتی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه درباره میزان بدهی شرکت برق حرارتی توضیح داد: طی سال‌های گذشته ۶,۲۰۰ میلیارد تومان با بانک‌ها تسویه کردیم همچنین ۱,۸۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق صکوک زدیم؛ در حال حاضر برق حرارتی بدهی عمده‌ای به بانک‌ها ندارد و فقط ۱,۸۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

طرزطلب ادامه داد: شرکت برق حرارتی بابت خرید تضمینی برق به بخش خصوصی ۱۸۰ تومان هر کیلو وات پرداخت می‌کند و به طور کلی این شرکت تاکنون ۱۳,۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود را تسویه کرده است و فقط ۲,۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها و ۵,۰۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است.

۱۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه در حال احداث است

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرکت برق حرارتی گفت: ۱۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط این شرکت و بخش خصوصی در حال احداث است که از میزان پیشرفت ۳ تا ۸۰ درصدی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه نیروگاه حرارتی آمادگی مناسبی برای پیک مصرف دارند، گفت: اکثر واحدها در مدار هستند البته ممکن است طی روز به دلیل گرما و فرسوده بودن واحدها حوادثی رخ دهد اما به سرعت حل می‌شوند.

طرزطلب اظهار امیدواری کرد: نیروگاه‌های برق حرارتی در پیک مصرف با مشکل خاصی مواجه نشوند.

به گفته وی ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی ۵۹ هزار مگاوات است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا