انرژی

روزانه به چند روستا "گاز "می‌رسد؟

پروژه گازرسانی در دولت تدبیر و امید صورت جدی‌تری به خود گرفت، به‌گونه‌ای که تاکنون گاز به بیش از ۸۰ درصد مناطق روستایی رسیده است و آن‌طور که وزیر نفت اعلام کرده، روزانه ۸ تا ۹ روستا گازرسانی می‌شوند و تا آخر امسال جمعیت زیر پوشش شبکه گاز در دو بخش شهری و روستایی به حدود ۹۵ درصد خواهد رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق برآوردهای صورت گرفته، ۱۱۴۸ شهر در سطح کشور با ۱۷ و نیم میلیون خانوار شهری تحت پوشش شبکه گازرسانی بوده که ۹۸ درصد شهرها را شامل می‌شود، همچنین ۲۸ هزار و ۷۹۳ روستا با چهار و نیم میلیون خانوار تحت پوشش شبکه گاز هستند که ۷۸.۹ درصد از روستاهای مشمول گازرسانی را شامل می‌شود.

امسال ۴۹ شهر با ۲۹۰ هزار خانوار و ۳۰۶۲ روستا با ۲۱۰ هزار خانوار گازرسانی خواهند شد و اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور طبق اعلام مؤمنی – مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران – ۷۵ درصد است که در این میان ۱۸ شهر فاقد گاز در استان کرمان وجود دارد.

همچنین بخوانید

در حالی که ورودی گاز به شمال این استان در دهه ۷۰ اتفاق افتاده و توسعه خیلی خوبی داشته است اما در جنوب خط انتقال، در سال ۱۳۹۴ به گاز رسیده و موجب شده است جنوب استان در گازرسانی عقب باشد؛ با این حال با توجه به افتتاح شهر جیرفت، عملیات اجرایی ۱۸ شهر فاقد گاز در جنوب استان کرمان نیز تا اواسط سال ۱۳۹۹ تمام می‌شود. همچنین پوشش گازرسانی در بخش شهری استان کرمان ۹۳ درصد و بخش روستایی ۴۴ درصد اعلام شده و محورهای صنعتی بزرگی در استان کرمان از گاز استفاده می‌کنند و ۱۳ محور صنعتی دیگر تعریف شده که با بهره‌برداری از آن ۶۴ میلیون لیتر فرآورده صرفه‌جویی می‌شود.

در مجموع گازرسانی به روستاها در گذشته حدود ۲۰ درصد بود که الان به بیش از ۸۶ درصد رسیده است چراکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تلاش‌های خوبی در عرصه محرومیت‌زدایی به ویژه از روستاها انجام شده است، و به گفته محمد امید – معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری – آمارها مبین اتفاقات بزرگی است که در روستاها طی دهه‌های اخیر به وقوع پیوسته است و روستاهای امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست.

جمعیت زیر پوشش شبکه گاز به حدود ۹۵ درصد می‌رسد

اما بیژن زنگنه – وزیر نفت – در آخرین صحبت‌های خود درباره گازرسانی به روستاها اظهار کرده است که این پروژه همچنان ادامه دارد و روزانه ۸ تا ۹ روستا گازرسانی می‌شوند و تا آخر امسال جمعیت زیر پوشش شبکه گاز در کشور به حدود ۹۵ درصد خواهد رسید که در دنیا این موضوع بسیار استثنایی است؛ جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گاز به ۸۰ درصد و جمعیت شهری زیر پوشش شبکه گاز بیش از ۹۹ درصد است که در مجموع به ۹۵ درصد می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به این‌که در روستاهایی از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، کرمانشاه و آذربایجان غربی عملیات گازرسانی به طور کامل انجام نشده است، به گفته مسؤولان، اهتمام بیش‌تری در این چهار استان وجود دارد. در هر حال امروز ۸۵ درصد جمعیت روستایی و بیش از ۹۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

استان‌های ایران با گاز سبز می‌شوند

تا پیش از این با تکمیل برنامه گازرسانی، شاهد سبز شدن بسیاری از شهرهای کشور بودیم و با گازرسانی به آخرین شهرها و روستاهای باقی مانده، از این پس استان‌های سبز خواهیم داشت و گام به گام پرونده گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی مانده بسته می‌شود.

اکنون گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۰۶۲ روستای جدید در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است، حسن منتظر تربتی – مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران – نیز به تازگی اعلام کرده که امسال آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۷ شهر و حدود ۴۰۰۰ روستای جدید در برنامه بوده ضمن آنکه مطابق با مصوبات شورای اقتصاد، گازرسانی به ۷۶۰۰ واحد جدید صنعتی و تولیدی در اولویت قرار دارد.

به‌تازگی نیز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها در سال ۹۸ اختصاص یابد، رئیس جمهوری هم ضمن اشاره به اتصال روزانه ۱۰ روستا به شبکه سراسری گاز وعده داد که سالانه ۳۰۰۰ روستا به شبکه گاز کشور وصل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا