امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید تضمینی گندم بر مدار کاهشی

یک کارشناس حوزه کشاورزی گفت: امسال وضعیت تولید گندم در کشور به سبب بارندگی ها بر مدار افزایشی و در برابر، میزان خرید تضمینی این محصول راهبردی بر مدار کاهشی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی سروی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: میزان تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

وی اظهارداشت: طبق پیش بینی ها امسال بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه کشاورزی ضمن اشاره به خرید ۳.۵ میلیون تنی گندم بصورت تضمینی از کشاورزان گفت: انتظار بود در سال زارعی جاری با افزایش میزان تولید گندم خرید تضمینی محصول مزبور نیز افزایش یابد که متاسفانه با افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده است، افزود: مهمترین عامل در این ارتباط بحث قیمت گندم است.

سروی بیان داشت: سال گذشته این موضوع از طریق کارشناسان مختلف به خصوص مرکز پژوهش های مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و غیره پیگیری شد.

وی گفت: قیمت گندم بر اساس هزینه های تولید یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار تومان برآورد شده بود منتها ادله های که از سوی دولت با توجه به محدودیت های مالی ارائه شد ابتدا قیمت تضمینی گندم به ازای هر کیلو گرم یک هزار و ۴۷۰ تومان تعیین و سپس به یک هزار و ۶۰۰ تومان تغییر پیدا کرد.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: قیمت تضمینی گندم در نهایت با پیگیری نمایندگان مجلس برای هرکیلوگرم به یک هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

وی اظهارداشت: این قیمت کمتر از قیمتی بود که بتواند هزینه های تولید را پوشش دهد بنابراین باعث شد کشاورزان گندم تولیدی خود را با نرخ بازار آزاد به فروش برسانند و به همین دلیل میزان خرید تضمینی این محصول دچار افت شده است.

سروی به رادیو اقتصاد گفت: قیمت گندم امروز در بازار آزاد بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: افزایش قیمت جو در بازارهای داخلی جدا از تعیین نادرست قیمت گندم به این مسئله دامن زده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی اظهارداشت: امسال میزان تولید جو در کشور بر خلاف گندم کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به این جمله که بخش عمده ای از جو مصرفی کشور بصورت واردات تامین می شود، گفت: بطورکلی با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت محصول مزبور در بازارهای داخلی افزایش یافته است.

سروی افزود: دولت به واردات جو یارانه تخصیص می دهد اما این محصول پس از ورود به کشور با نرخ بازار آزاد توزیع می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت جو هم اکنون در بازار آزاد بین یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۱۰۰ تومان است، یادآورشد: اکنون نرخ خرید تضمینی گندم یک اختلاف ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی با بازار آزاد جو دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا