ارتباطات و فناوري اطلاعاتکسب و کار

حمایت از کسب و کارهای نوآفرین وارد فاز عملیاتی شد

وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا، از سرمایه‌گذاری هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی در قالب صندوق حمایت از طرح‌های نوآفرین و استارتاپ‌ها خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با بیان اینکه یکی از لایه های مهم شبکه ملی اطلاعات، لایه خدمات است، افزود: این لایه خدمات در فضای دیجیتالی شدن اقتصاد و خدمات کشور، نقش مهمی ایفا می کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: باید شرایطی به وجود بیاید که خدمات مورد نیاز مردم در فضای دیجیتال و در فضای تحول جهانی عرصه فناوری و اطلاعات، بتواند تامین شود. تاکنون خدمات مدونی در حوزه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی نرسیده اما در مرکز ملی، مراحل آخر خود را طی می کند.

آذری جهرمی افزود: کسب و کارهای نوپا، هسته هایی هستند که لایه های شبکه ملی اطلاعات را می سازند و اقتصاد فضای مجازی کشور هم به وسیله این گروه ها ساخته می شود. وی با اشاره به رشد کسب و کارهای نوپا در کشور گفت: فراگیری خدمات آنها گسترش یافته است.

وزیر ارتباطات با اشاره به چالش های تبدیل ایده به محصول گفت: موانع جدی بر سر راه تبدیل ایده به محصول داریم که باید این موانع برداشته شود. طرح نوآفرین نسخه نخست قانون استارتاپ ایران است که حفاظت از ایده، بیمه و مالیات و ثبت و تامین مالی آنها، از جمله مشکلات این طرح است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه آیین نامه طرح نوآفرین برای قسمت نونهالی استارتاپ هاست، اضافه کرد: در طرح نوآفرین استارتاپ هایی را مدنظر داریم که اندازه اقتصادی آنها از صفر تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارتاپ ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به ۵۰۰ میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند خدمات نوآفرین برای آنها به پایان می رسد و وارد مرحله بعدی می شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت استارتاپی در ذات خود خطرپذیرند گفت: صندوقی برای سرمایه گذاری دیده شده و حداکثر ۴۰ درصد آن دولتی و بقیه خصوصی است و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تاسیس این صندوق اختصاص داده شده که ۴۰ میلیارد آن را دولت و بقیه را بخش خصوصی تامین کرده و با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و چند صندوق سرمایه گذاری، این مبلغ به حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: از صبح چهارشنبه سامانه در دسترس قرار گرفته و تاکنون ۹ شرکت و ۶ سرمایه گذار در این سامانه ثبت شدند. آذری جهرمی با اشاره به اینکه بیشترین نرخ بیکاری در تحصیل کرده های آی. سی. تی وجود دارد، گفت: این آمار در سال ۹۵ چهل و سه درصد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شفاف سازی هزینه دارد، افزود: در زمانی که گوشی همراه با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و با ارز بیش از ۸ هزار تومان در بازار عرضه شد، توزیع کنندگان و فروشندگان به این موضوع اعتراض کردند و در آن زمان اتفاقاتی افتاد و در روند واردات گوشی تلفن همراه اختلالاتی روی داد و شرکت های متخلف هم درگیر پرونده های قضایی خود شدند و در عمل واردکننده دیگری نبود؛ بنابراین باید زودتر به بقیه، اجازه واردات داده می شد اما بعد از این اتفاقات، گوشی موبایل در دسته کالاهای لوکس قرار گرفت و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن تعلق نگرفت و مدت زیادی در فرآیند واردات، اختلال ایجاد شد.

آذری جهرمی گفت: با برگزاری جلساتی با مسئولان و پس از اتصال سامانه گمرک و ناجا در خرداد، نسبت به اردیبهشت، واردات گوشی های همراه به حدود یک چهارم رسید اما در اردیبهشت دو برابر فروردین وارد شد، اما اکنون شرایطی در حال فراهم شدن است که بازار موبایل، آرامش بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به قابلیت های خوب گوشی های تلفن همراه تولید داخل گفت: این گوشی ها علاوه بر کیفیت خوب در مقایسه با گوشی های خارجی از قیمت مناسبی برخوردارند که باید حمایت شوند.

منبع
ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا