بانک و بیمهطلا و ارز

تشکیل بازار متشکل پس از نزدیک کردن نرخ ارز آزاد به نیمایی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: امکان تشکیل بازار متشکل ارزی تا زمانی که دولت نتواند نرخ ارز در بازار آزاد را به قیمت نیمایی نزدیک کرده و یا نرخ را یکی کند، وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر به بن بست خوردن بازار متشکل ارزی، گفت:تا زمانی که دولت نتواند نرخ ارز در بازار آزاد را به قیمت نیمایی نزدیک کرده و یا نرخ را یکی کند، امکان تشکیل بازار متشکل ارزی وجود ندارد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما برای بسیاری از دلال ها و افرادی که به دنبال سفته‌بازی هستند، توجیه اقتصادی دارد، افزود: این افراد برای تامین منافع خود قطعاً به دنبال ایجاد موانع در تشکیل بازار متشکل ارزی خواهند بود.

دولت باید تلاش کند قیمت دلار در بازار آزاد را به نرخ نیمایی نزدیک کند

وی ادامه داد: دولت باید تلاش کند که نرخ ارز را تثبیت و قیمت دلار در بازار آزاد را به نرخ نیمایی نزدیک کند که در صورت یکی شدن قیمت در این دو بازار تشکیل بازار متشکل ارزی توجیه دارد، در غیر اینصورت تا زمانی که این تفاوت قیمت وجود داشته باشد بازار متشکل شکل نخواهد گرفت.

آقاپور علیشاهی با بیان اینکه تا زمان کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن به قیمت سامانه نیما بانک مرکزی نمی‌تواند بازار متشکل ارزی را مدیریت کند، تاکید کرد: نرخ ارز در بازار نیمایی پایین تر از بازار آزاد است و قاعدتاً این تفاوت قیمت سبب ایجاد سفته بازی می شود.

تا زمانی که سامانه نیما و سنا وجود دارد، بازار متشکل ارزی متقاضی نخواهد داشت

وی افزود: بانک مرکزی در حال حاضر تلاش می کند نرخ بازار آزاد را به قیمت نیما نزدیک کند که زمانی که این دو نرخ یکی شود دیگر چیزی به نام دو نرخی بودن یا چند نرخی بودن در بازار وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا زمانی که سامانه نیما و سنا وجود دارد، بازار متشکل ارزی متقاضی نخواهد داشت، تصریح کرد: زمانی که آرامش روانی در بازار ارز حاکم شود بازار متشکل ارزی کار خود را آغاز خواهد کرد، البته در حال حاضر بانک مرکزی نرخ ارز را کنترل کرده و در این حوزه توفیقاتی داشته است./

پایان پیام

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا