بانک و بیمهبیمه

جزئیات راهکارهای جدید برای کاهش تقلبات و تخلفات بیمه‌ای

رئیس بیمه مرکزی با بیان اینکه اتاق شیشه‌ای در انتظار بیمه است، گفت: «کد یکتا» به عنوان سند محکم اصالت بیمه‌نامه‌های صادره توسط شرکت های بیمه، میزان تقلب و تخلف را به شدت کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مهر،  صنعت بیمه کشور همچون سایر بخش‌های اقتصادی، هر ساله صورتهای مالی خود را منتشر کرده و از شفافیت لازم در بسیاری از موارد برخوردار است؛ بر این اساس سامانه سنهاب به عنوان یکی از بخش‌هایی که قرار است شفافیت بیشتری را در این صنعت حاکم کند فعالیت خود را آغاز کرده و بیمه مرکزی به عنوان ناظر بر فرآیندهای عملیاتی شرکتهای بیمه، زمینه‌ساز اجرای این بستر شفاف کننده اطلاعات شده است.  در گفتگو با غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی به این موضوع پرداخته شده است:

 با نظر شورای فناوری اطلاعات در خصوص سنجش و ارتقای سطح سازمان‌ها به لحاظ مراحل بلوغ الکترونیکی، بیمه مرکزی با نود و هشت امتیاز به رتبه نخست دست پیدا کرده است. چه تمهیدات و ابزارهایی در این زمینه از سوی نهاد ناظر انجام شده است؟

– غلامرضا سلیمانی: استراتژی اصلی ما در بیمه مرکزی تکیه بر اصل شفاف سازی است. شفافیت عملکرد در گام نخست می‌تواند فضای غبارآلود مالی و اداری را از میان ببرد و در گام‌های بعد به کاهش تقلبات و تخلفات منتهی شود که این امر در نهایت به ارتقای یک سازمان منجر خواهد شد. شفاف سازی بدون بهره گیری از تجمیع اطلاعات و قدرت تحلیل داده‌ها ممکن نیست و انجام این فرایند به تجهیز شبکه‌های ارتباطی و استفاده از نیروی انسانی مجهز به علم روز داده پردازی نیاز دارد. بیمه مرکزی در طی چند سال گذشته با تمرکز بر این موضوع توانسته به دستاوردهای درخشانی دست پیدا کند، هر چند که هنوز راه درازی پیش روی ما قرار دارد که با همت و حمیت نیروهای مبتکر، دلسوز و متخصص طی خواهد شد.

* چه موانعی در مسیر توسعه شبکه‌های دیجیتالی و فراهم سازی بستر الکترونیک وجود دارد؟

– برای ایجاد مرکز جامع اطلاعاتی در هر صنعت و سازمانی، تعامل تمامی بخش‌های آن صنعت و سازمان الزامی است. آنچه مسلم است بدون جمع آوری اطلاعات کامل و صحیح نمی‌توان به تحلیل‌های دقیق دست پیدا کرد. به عبارت دیگر اگر حتی یک شرکت بیمه‌ای هم در ورود اطلاعات به سامانه جامع صنعت بیمه کوتاهی کند در کار تحلیل و داده پردازی، مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. البته با تمهیداتی که صورت گرفته تمامی شرکت‌های بیمه در یک زمان بندی مشخص مشکلات و موانع موجود را برطرف خواهند کرد و به زودی صنعت بیمه در یک اتاقک شیشه‌ای دوران جدید فعالیت خود را تجربه خواهد کرد.

* آیا برای دستیابی به این موفقیت هزینه‌های خاصی از سوی نهاد ناظر انجام شده است؟

– خیر. ما با بهره گیری از نیروهای انسانی خلاق و با استفاده از تکنیک‌های بهره وری و مدیریت صحیح منابع توانستیم این اقدام را به سرانجام برسانیم. از طرف دیگر اعتقاد داریم هر گونه هزینه‌ای در حوزه ایجاد بسترهای دیجیتال نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. البته شرکت‌های بیمه‌ای همکاری خوبی با مرکز فاوای بیمه مرکزی دارند که این امر در ایجاد تحولات اساسی‌تر در آینده تأثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت.

کار اصلی صنعت بیمه پذیرش ریسک و مدیریت آن است و برای تسهیل در امر بیمه گری از تمامی ابزارهای مدرن و به روز دنیا استفاده خواهیم کرد تا رضایت حداکثری بیمه گران و بیمه گذاران را فراهم کنیم

* تکرار عنوان نخست سامانه سنهاب بیمه مرکزی در حوزه خدمات الکترونیکی شناسه دار – که به عنوان یکی از پروژه‌های دارای اولویت عرصه اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می‌شود – توقعات را از صنعت بیمه بالا می‌برد. شما تا چه اندازه این افزایش سطح توقع را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

– بالارفتن سطح توقع از صنعت بیمه حق مردم و بنگاه‌های اقتصادی است. صنعت بیمه مهمترین کالای ممکن – یعنی اعتماد – را عرضه می‌کند و به همین خاطر همواره در معرض قضاوت دیگران قرار دارد. شیوه خدمات رسانی، سرعت، دقت و صحت عملکرد صنعت بیمه می‌تواند در حفظ این اعتماد نقش اصلی را ایفا کند. بی تردید حفظ اعتماد عمومی تنها در چارچوب شفافیت عملکرد و حمایت از منافع تمامی ذینفعان امکان پذیر است. بهره گیری از فناوری‌های نوین در سرویس‌دهی به بیمه گذاران و محاسبه دقیق ریسک یک ضرورت آشکار است. کار اصلی صنعت بیمه پذیرش ریسک و مدیریت آن است و برای تسهیل در امر بیمه گری از تمامی ابزارهای مدرن و به روز دنیا استفاده خواهیم کرد تا رضایت حداکثری بیمه گران و بیمه گذاران را فراهم کنیم.

* در قانون تأسیس بیمه مرکزی، بر تمرکز این نهاد بر سه اصل حمایت، هدایت و نظارت تاکید شده است. توسعه شبکه‌های زیرساختی الکترونیکی به تقویت کدام یک از مأموریت‌های بیمه مرکزی کمک بیشتری می‌کند؟

– پیش از این بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که باید سرعت تحولات حوزه فن آوری را بالا ببریم چرا که با توجه به شرایط فعلی جهان هرگونه کم کاری و درنگ می‌تواند ما را با مشکلات زیادی روبرو کند. تقویت بسترهای دیجیتالی می‌تواند در انجام هر سه مأموریت اصلی بیمه مرکزی اهمیت ویژه ای داشته باشد؛ هر چند تاکنون در حوزه نظارتی دستاوردهای بیشتری داشته است. تحقق اهداف مجموعه نظارتی بیمه مرکزی در گرو توسعه فن آوری و تکمیل سامانه سنهاب است چرا که نظارت میدانی و فیزیکی یک شیوه سنتی محسوب می‌شود که دیگر کارآیی ندارد و به همین خاطر باید به سمت نظارت آنلاین و پیشگیرانه حرکت کنیم.

* کسب دوباره عنوان نخست سامانه سنهاب از حساسیت ویژه سازمانی در عرصه ارائه خدمات دیجیتالی توسط نهاد بیمه مرکزی حکایت دارد. آیا کارگروه یا کمیته خاصی برای ارتقا سطح کیفیت خدمات دیجیتالی تشکیل شده است؟

– تمرکز ما در بیمه مرکزی بر استقرار سامانه ارتباطات گسترده است و یک گروه تخصصی به صورت شبانه روزی وظیفه دریافت اطلاعات، تحلیل داده‌ها و پایش لحظه به لحظه دیتاهای موجود را انجام می‌دهند. در این مسیر تفاهم نامه‌هایی را نیز به امضا رسانده‌ایم که در حوزه تبادل اطلاعات فعالیت دارند. همکاری مؤثر مرکز فاوای بیمه مرکزی در طول ارزیابی و اعمال پیشنهادات سازنده ارزیابان، گواهی بر این ادعاست. تغییرات غیرقابل انکار در مراحل مختلف بلوغ مشارکتی و هماهنگی در برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر توسعه خدمات الکترونیکی از نتایج درخشان تمرکزگرایی بیمه مرکزی در این مقوله حساس و تعیین کننده است.

* با این تفاسیر صنعت بیمه در آماده سازی فضای واحد دیجیتال برای دستگاه‌های متناظر و ذیربط نقش ویژه ای دارد.

– همینطور است. پیاده سازی وب سرویس‌های بیمه مرکزی در مرکز ملی تبادل اطلاعات و دریافت تمامی استعلام‌ها از سایر دستگاه‌های اجرایی از یک سو و همکاری تنگاتنگ با پلیس به منظور مبادله اطلاعات بیمه گذاران و سایر ذینفعان توانسته است مرکز فاوای بیمه مرکزی را به یک نهاد اثرگذار در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور مبدل کند. اتصال به سامانه کارپوشه ملی ایرانیان و بهره گیری از آن برای ارسال اعلان ها و مکاتبات کاربران نهایی روی تمام سامانه‌های دستگاه‌های مرتبط نیز از دیگر دستاوردهای درخشان بیمه مرکزی به شمار می‌رود.

* در این خصوص اقدام عملی از سوی سامانه سنهاب صورت گرفته است؟

– اگر حتی یک شرکت بیمه‌ای در ورود اطلاعات به سامانه سنهاب کوتاهی کند یا اطلاعات به شکل ناقصی تجمیع شود در تحلیل داده‌ها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد؛ اما در آینده نزدیک، «کد یکتا» به عنوان سند محکم اصالت بیمه نامه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه‌ای نه تنها میزان تقلبات و تخلفات را به پایین‌ترین حد ممکن کاهش خواهد داد؛ بلکه با افزایش ضریب اعتماد عمومی، تحول اساسی را در صنعت بیمه رقم خواهد زد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا