اقتصاد کلان

یک مالیات جدید در راه است؛ اخذ مالیات از «درآمد بادآورده»

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این وزارتخانه در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت های اختلال زا است گفت: درآمدهای نجومی بادآورده براساس این لایحه مشمول پرداخت مالیات می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ماه های اخیر از پس رشد شدید تورم و افزایش قیمت تمامی کالاهای سرمایه گذاری در بازار، طرح های مالیاتی متنوعی در دستور کار قرار رگفته است که از آن جمله می توان به طرح دریافت مالیات از خانه های خالی، طرح ردیافت مالیات از پیش خریدکنندگان سکه، طرح دریافت مالیات از عایدی سرمایه و … اشاره کرد. حالا اما وزیر امور اقتصادی در کنار طرح های مانده روی میز به تدوین طرحی برای دریافت مالیات از ثروت های باداورده و فعالیت های اختلال زا اشاره می کند.

فرهاد دژپسند در گفتگو با خانه ملت با اشاره به مطرح بودن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی، گفت: مقرر شده وزارت امور اقتصادی و دارایی نقطه نظرات تکمیلی خود درباره این طرح را به نمایندگان ارائه دهد، اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که در این راستا قرار شده که در این حوزه تجدید نظر صورت گرفته و برخی از معافیت ها اصلاح شود.

همچنین بخوانید

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه شاید در برهه ای از تاریخ اعمال برخی از معافیت ها ضروری بود، افزود: در حال حاضر برخی از این معافیت ها ضرورت خود را از دست داده که باید اصلاح شود، اما در برخی دیگر از بخش ها باید قانونی همانند مالیات بر عواید سرمایه یا مالیات بر فعالیت های اختلال زا وضع شود، بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه های مالیاتی را اصلاح و افزایش می‌دهد.

مالیات بر سکه بر اساس قانون دریافت می شود

وی با اشاره به اینکه در بحث مالیات تأکید بنده این است که از ورود به مصادیق خودداری کنم، ادامه داد: ورود به مصادیق آثار خوبی در اقتصاد ندارد، چراکه ممکن است وزارت اقتصاد پیشنهادی را مطرح کند که  در دولت و مجلس تغییر کند که  بر این اساس از زمان پیشنهاد تا تصویب یک دوره زمانی طول می کشد، لذا دلیلی ندارد در این دوره زمانی اختلال یا نااطمینانی در اقتصاد کشور ایجاد شود،  اما آنچه که مسلم است عزم و اراده جدی  برای سامان دادن بحث مالیات وجود دارد.

دژپسند با بیان اینکه مالیات بر عملکرد از گذشته اخذ می شده است، تاکید کرد: قانون به  ما اجازه داده است که ۵ تا ۱۰ سال به گذشته رجوع کرده و پرونده ها را نیز بررسی کنیم که بر این اساس همکاران ما مالیات بر سکه را بر اساس قانون دریافت کرده و با استناد تکالیف قانونی مالیات اخذ می‌کنند و نمی توانند بدون قانون مالیات اخذ کنند.

وضع و یا معافیت مالیات با مجلس است

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر و تصریح شده که وضع و معافیت آن باید با مصوبه مجلس انجام شود موضوع مالیات است، یعنی اگر وزارت اقتصاد بخواهد مالیات وضع کرده و یا معافیت ایجاد کند باید بر مبنای قانون باشد و در این زمینه دولت هیچ اختیار خاصی ندارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، درباره شکایت برخی افرادی که سکه پیش خرید کرده اند به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید پس از ۲ سال مالیات پرداخت کنند، در حالی که در قرارداد اخذ مالیات ذکر نشده است، ادامه داد: دیوان عدالت اداری می تواند بررسی خود را درباره مالیات بر سکه انجام دهد، چرا که بخشی از مجرای قانونی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در برابر قانون تسلیم است، اما آنچه که در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌دهد بر اساس تکالیف قانونی است.

ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت های اختلال زا تنظیم شده است
وی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت های اختلال زا است، تصریح کرد:  منظور از فعالیت های اختلال زا این است که در برهه‌ای از زمان بخشی از نقدینگی برای خرید کالایی کوچ و تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند و بازار آن کالا نیز دچار اختلال می شود که این موضوع طبیعی نیست و درآمدهای بادآورده ایجاد می‌کند، لذا این درآمدها نیز مشمول مالیات می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر اینکه هدف اصلی لایحه این بوده که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند و از این نوع فعالیت ها جلوگیری شود، گفت: ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت های اختلال زا در لایحه تنظیم شده است و  این لایحه باید ابتدا در دولت بررسی و  سپس به مجلس ارسال شود، البته ما به دنبال این هستیم که ابتدا دستگاه‌های اجرایی در این باره مشارکت کرده و نظر بدهند و سپس در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شود.

۲۲۳۲۲۳

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا