انرژی

خسارت مالی توقیف نفتکش را چه کسی پرداخت می‌کند؟/از نقش بیمه‌گذار تا نوع قرارداد

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: اگرچه بیمه‌گذار بخشی از خسارت وارده توقیف نفتکش ایرانی را متقبل می‌شود اما پس از پیگیری قضایی و حقوقی از عامل وارکننده خسارت‌ یعنی کشور انگلیس هزینه آن را دریافت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی گلمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ضررهای مالی  توقیف نفتکش گریس ۱ ایران توسط بریتانیا،گفت: میزان هزینه‌های تحمیلی این توقف، به نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی مرتبط می‌شود و با توجه به مفاد مندرج در قرارداد خسارت وارده نیز تقسیم خواهد شد.

بیمه‌گذار خسارت توقیف نفتکش گریس ۱ را متقبل می‌شود

همچنین بخوانید

میزان هزینه‌هایی تحمیلی توقیف نفتکش گریس۱ به نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی مرتبط می‌شود و با توجه به مفاد مندرج در قرارداد خسارت وارده نیز تقسیم خواهد شد

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان در مجلس شورای اسلامی درخصوص نقش بیمه‌گذار در مقابل خسارت وارده به صاحبان نفتکش و محموله، توضیح داد: اگرچه بیمه‌گذار بخشی از خسارت وارده را متقبل می‌شود اما پس از پیگیری قضایی و حقوقی از عامل وارکننده خسارت‌ یعنی کشور انگلیس هزینه آن را دریافت خواهد کرد.

چگونگی اخذ خسارت توقیف نفتکش نیازمند تحلیل حقوق دریایی و بین‌المللی است

وی با بیان اینکه تمام خسارت‌های مادی و معنوی توقیف نفتکش گریس۱ ایران متوجه کشور انگلیس است، ادامه داد: اگر در پی این اقدام سخیف و تنش‌زا هر نوع مشکلی ایجاد شود کشور انگلستان باید عملا پاسخگو باشد و خسارت‌های مالی ایجاد کرده را نیز متقبل شود اما چگونگی اخذ این خسارت نیازمند تحلیل حقوق دریایی و بین‌المللی است.

طولانی شدن زمان پهلوگیری نفتکش خسارت مالی ایران را بیشتر می‌کند

گلمرادی با بیان اینکه طولانی شدن زمان پهلوگیری نفتکش گریس۱ با یک میلیون بشکه نفت میزان خسارت مالی ایران را بیشتر خواهد کرد، اضافه کرد: به‌یقین مسئولان در مقابل حقوق ملت ایران کوتاه نیامده و پیگیر دریافت خسارت‌ها خواهند بود، مجلس نیز به‌عنوان وکلای ملت خواهان دریافت این خسارت مالی تا قران آخر است.

نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی میزان ضرر مالی وارده به ایران را مشخص می‌کند

به گفته گلمرادی میزان ضرر و زیان‌های مالی وارده به ایران به نوع قرارداد منعقد شده میان خریدار و فروشنده و مالک کشتی بستگی دارد لذا طرف‌هایی که متوجه ضرر شدند باید میزان خسارت‌های وارده به هر یک را محاسبه کنند.

توقیف یک نفتکش به غیر از وارد کردن خسارت‌ به بیمه‌گذار، خریدار و فروشنده محوله، به دلیل آنکه مانع از یک سفر دریایی دیگر می‌شود خسارت‌های گزافی را به دنبال دارد و خسارت هر روز توقف به‌صورت تساعدی بالا می‌برد

خسارت هر روز توقف نفتکش به‌صورت تصاعدی بالا می‌برد

این نماینده مجلس تاکید کرد: توقیف یک نفتکش به غیر از وارد کردن خسارت‌ به بیمه‌گذار، خریدار و فروشنده محموله، به دلیل آنکه مانع از یک سفر دریایی دیگر می‌شود خسارت‌های گزافی را به دنبال دارد و خسارت هر روز توقف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

صاحبان کشتی حتی درصورت دریافت خسارت باز هم ضرر می‌کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صاحبان کشتی حتی به دنبال دریافت دموراژ (حق توقف و نرخ سپرده کانتینر) نیستند چراکه آن‌ها می‌خواهند شناورشان هرچه زودتر آزاد شود، اظهار کرد: تخلیه هرچه سریع‌تر کشتی به آن‌ها فرصت انجام یک سفر کامل دیگر دریایی -که درآمد بیشتری برای‌شان دارد- خواهد داد، بنابراین صاحبان کشتی حتی درصورت دریافت خسارت باز هم به‌دلیل این توقف ضرر می‌کنند./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا