صنعتصنعت، معدن، تجارت

معاون وزیر صمت عنوان کرد: هوشمندسازی صنعتی جایگزین تولید سنتی

صنعت در سطح جهانی رو به پیشرفت و حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و تولید باید با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج‌شنبه در همایش رونمایی از سامانه «طرح تاپ» در آذربایجان‌غربی به جایگزینی سنت با مدرنیته در عرصه صنعت تاکید کرد و افزود: قطع وابستگی از فروش نفت و مواد خام با تکیه بر اقتصاد دانش‌پایه و هوشمندسازی صنعت، مهمترین تحول در اقتصاد کشور است.

برات قبادیان اضافه کرد: صنعت باید با اتکا به توانمندی‌های درون‌زا، برنامه‌ای مشخص را برای استفاده از سرمایه‌های اجتماعی به خصوص جوانان داشته باشد.

وی با اشاره به وجود پنج میلیون دانشجو در کشور، تاکید کرد: باید سیاست تقاضامحور در جامعه رواج یابد و تربیت دانشجو بر اساس نیاز بازار و صنعت انجام شود.

وی اظهار داشت: استفاده از روش‌های علمی باید بیش از پیش مورد توجه باشد زیرا کشورهای توسعه‌یافته دنیا با اتکا به راه‌حل‌های علمی مشکلات خود را رفع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مطب درمان صنعت است، گفت: در حال حاضر صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد و دانشگاه نیز به صنعت اعتقادی ندارد اما اید ارتباط مناسبی بین آن‌ها ایجاد شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی باید بر اساس نیاز بنگاه‌های اقتصادی و نیاز صنعت کشور کلید بخورد زیرا این امر برای اقتصاد کشور مهم است.

قبادیان افزود: دانشگاه‌های نسل چهار ما باید ماموریت‌گرا و مسؤولیت‌پذیر باشند زیرا علمی که نفع نداشته باشد و تولید ثروت نکند، به درد نمی‌خورد.

وی در ادامه به اهداف اجرای طرح ملی تاپ نیز اشاره کرد و ادامه داد: طرح ملی تاپ می‌تواند رونق تولید را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد و به راه‌اندازی واحدهای تحقیقی و توسعه‌ای کمک کند.

وی اعلام کرد: آذربایجان‌غربی بعد از استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان‌شرقی هفتمین استانی است که طرح ملی تاپ در آن راه اندازی می‌شود.

در ادامه این همایش با هدف بررسی و حل مشکلات فنی واحدهای صنعتی و تولیدی، طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار م و س وم به «تاپ» رونمایی شد.

اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار «تاپ» به توسعه صادرات، اشتغال پایدار جوانان دانش‌آموخته و استاندارد کردن محصولات خواهد انجامید و تحولات اساسی را در بخش صنعت استان و کشور ایجاد می‌کند.

از مزیت‌های این طرح برای طرف تقاضا (بنگاه‌ها) می‌توان به ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش بهره‌وری بنگاه با بهره‌مندی از مشاوره اساتید دانشگاه، توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع نیاز فناورانه در قالب پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، بکارگیری مشمولان خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاهی در بخش تحقیق و توسعه (R&D) و رفع نیاز پژوهشی بنگاه از طریق بکارگیری سربازان تخصصی با کمترین هزینه اشاره کرد.

اثربخشی دوران خدمت سربازی و ارتقای سطح مهارت و توانمندی ورود به بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اثربخشی دوره‌های پسادکترا و فرصت مطالعاتی و کاربردی کردن پژوه‌های دانشگاهی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی، انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز پژوهشی بنگاه‌ها و ظرفیت‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار از اهداف اصلی این طرح ملی در بخش عرضه است.

طرح ملی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) از چهار بخش دانشجوی تاپ، بنگاه، اساتید تاپ و سرباز تاپ تشکیل شده است؛ در این طرح تلاش می‌شود که ارتباط بین دانشگاه و بخش تولید و جوانان علاقه‌مند به بخش اقتصادی و جویای کار تقویت شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا