صنعتصنعت، معدن، تجارت

قبادیان: باید برای انقلاب چهارم صنعتی آماده شویم

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در آینده ای نچندان دور با سونامی انقلاب صنعتی چهارم، بسیاری از اقتصاد ها و حکومت ها دگرگون و حتی نابود خواهند شد، برای پایداری در چنین وضعیتی، باید برای انقلاب چهارم خود را آماده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برات قبادیان در آیین رونمایی از طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی به عنوان ششمین استان بعد از استان های اصفهان، خوزستان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، طرح “تاپ” رونمایی می شود و این طرح با هدف تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه، می تواند با استفاده از علم و فناوری دانشگاه ها، از سرمایه بنگاه های اقتصادی بهره مندی را فراهم سازد و قطعا به دنبال آن توسعه پایدار شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم در آینده صنایعی که باقی خواهند ماند که روی نوآوری سرمایه گذاری کنند، اعلام کرد: بنگاه هایی در آینده پابرجا خواهند ماند که درک کنند سرمایه منبع مالی نیست بلکه خلاقیت و نوآوری است.

همچنین بخوانید

وی متذکر شد: باید تمامی محصولات صنعتی را به سمت دانش بنیان سوق دهیم و در قالب این طرح تاپ می توان این سیاست ها را اجرایی کرد و همچنین باید در قالب این طرح، واحدهایی که دارای ” آر اند دی ” هستند را تقویت کنیم و فرهنگ ” آر اند دی ” را در بنگاه ها نهادینه کرده و ارتباطی موثر بین دانشگاه و صنعت فراهم سازیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در قالب طرح تاپ باید نخبگان دانشگاهی و علمی کشور جذب جامعه صنعت شود، اعلام کرد: اگر پایلوت این طرح در سال ۹۸ به نحو احسن اجرایی شود، در سطح ملی در سال آتی آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید ضعف ها و نیازهای دو حوزه دانشگاه و صنعت شناسایی شود، گفت: آمار دقیقی از بنگاه های اقتصادی کشور در دست نیست و ارتباط مطلوبی هم بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده و دانشگاه ها نیز نیاز فناورانه صنعت را تامین نمی کنند باید برایحل چنین مسئله هایی چاره ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه طرح های زیادی در دولت های قبلی در این زمینه اجرایی شد با این حال هیچ کدام موفق نبود، تصریح کرد: اکنون با ابرچالش های اقتصادی زیادی از جمله رکود اقتصادی و بیکاری جوانان فارغ التحصیل مواجه هستیم به طوریکه اکنون ۵۰ درصد بیکاران را دانشجویان جوان به خود اختصاص می دهد.

سرمایه انسانی، سرمایه پایدار ارزشمند کشور است

قبادیان با بیان اینکه باید به سرمایه های انسانی خود بیش از پیش بها دهیم، اعلام کرد: سرمایه انسانی، سرمایه پایدار ارزشمند کشور است.

وی با اشاره به اینکه دولت بودجه ای برای حمایت از دانشگاه ها ندارد، گفت: بسیاری از دانشگاه های دنیا اکنون با تکیه بر دانش و علم خود، از راه علم ثروت تولید می کنند و قطعا توسعه پایدار از طریق دانشگاه و همکاری آن با صنعت ایجاد خواهد شد.

وی افزود: وزارت علوم از ابتدای سال جاری، اساتیدی را که جذب می کند، به مدت شش ماه برای فعالیت در حوزه صنعت موظف می کند.

گفتنی است طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار “تاپ” با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مساله محور انجام دهند، و اعضا هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرایی می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا