بانک و بیمهطلا و ارز

چند پیش‌بینی مهم در خصوص روند حرکت بازار ارز

علی دینی ترکمانی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است گر شرایط سیاسی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند احتمال ریزش شاخص کل بورس وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بخش هایی از اظهارات علی دینی ترکمانی در تجارت نیوز در پی می‌آید:

چند پیش‌بینی مهم در خصوص روند حرکت بازار ارز * زمانی که انتظار می‌رود شاخص کل بورس کاهش پیدا کند درست برعکس شاخص کل بورس افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد علت بروز این اتفاق است که به دلیل اینکه دستگاه‌ها و ارگان‌ها خود در برخی سهام‌ ذی‌نفع هستند در این بازه زمانی نقدینگی به بازار پمپاژ می‌کنند تا مانع ریزش سهام و شاخص کل بورس ‌شوند.

* زمانی بازار سرمایه می‌تواند رونق قابل اتکایی بگیرد که پایه تولید قوی شود. یعنی در فرآیند انباشت سرمایه باید خوب عمل شود وگرنه اگر بنگاه‌های تولیدی عملکرد اقتصادی و مالی خوبی نداشته باشند طبیعی است که در مرحله‌ای دچار چالش و مشکل خواهند شد.

* به نظرم اگر شرایط سیاسی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند احتمال ریزش شاخص کل بورس وجود دارد، بنابراین توصیه‌ای که به سهامداران دارم این است که کمی محتاط‌تر در بازار باشند.

* تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط فعلی اشکالی ندارد، زیرا بازار و اقتصاد ایران طوفان زده شده است، بنابراین دولت در این شرایط سیاستی اجرایی می‌کند تحت عنوان ایجاد لنگرگاه ارزی. این لنگرگاه ارزی اقتصاد طوفان زده ایران را حفظ می‌کند. اما مساله این است که این لنگرگاه ارزی برای بازه زمانی طولانی مدت نمی‌تواند اقتصاد طوفان زده ایران را حفظ کند، زیرا نرخ ارز در بازار آزاد در حال افزایش است، بنابراین یک رانت بسیار زیادی ایجاد می‌شود و دولت باید نرخ ارز رسمی را تغییر دهد.

* احتمال دارد که طی روزهای آینده بانک مرکزی و دولت نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ ارز دولتی را تغییر دهد.

* در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما ۹ هزار تومان و نرخ دلار رسمی ۴۲۰۰ تومان است. این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده بانک مرکزی نرخ ارز ترجیحی را تا ۵۵۰۰ تومان و نرخ دلار در سامانه نیما را تا ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کند. نرخ سنا یا بازار متشکل ارزی هم کار بازار آزاد را انجام دهد و نرخ دلار در بازار آزاد را در حدودی ثابت نگه دارد. منتها اینکه جواب دهد یا ندهد در آینده مشخص خواهد شد.

* به نظرم هر چه به سمت شهریور ماه و فصل پاییز نزدیک شویم احتمال اینکه قیمت دلار دوباره افزایش پیدا کند بسیار وجود دارد. دلار مهر ماه در سال گذشته به ۱۹ هزار تومان رسید وقتی این تجربه قیمتی را داشته باشد یعنی این پتانسیل را دارد که مجدد به این قیمت یا حتی بالاتر برود.

*معتقدم بازار متشکل ارزی تاثیر آنچنانی بر بازار ارز نخواهد داشت و ممکن است که گذشته دوباره تکرار شود. مرکز مبادلات ارزی در سال ۹۰ تاسیس شد، اما دلار از ۲ هزار تومان در سال ۹۱ به بیش از ۱۳ هزار تومان در حال حاضر رسیده است، بنابراین اصل مساله این است که در وهله اول باید انتظارات تورمی کنترل شود و دوم ضرورت دارد تا شرایط اقتصادی کشور رو به راه شود، زیرا منحنی سرمایه‌گذاری طی دو تا سه سال اخیر منفی بوده است.

*آمار رسمی نرخ تورم را ۳۷ درصد اعلام کرده است. نرخ تورم در حال افزایش است و با توجه به آینده نگران‌کننده وضعیت بیکاری در کشور، شاخص فلاکت در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد. اگر چالش سیاسی ایران با آمریکا حل و فصل نشود که بعید هم است حل و فصل شود این روند ادامه‌دار خواهد شد و نرخ تورم و بیکاری همچنان رشد پیدا خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا