اقتصاد کلان

شفاف سازی ردیف های متفرقه در اصلاح ساختار بودجه

عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: حدود ۲۶ درصد بودجه‌ کشور در قالب ردیف های متفرقه قرار می گیرد که باید در این بخش در جریان اصلاح ساختار بودجه شفاف‌سازی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،علی قربانی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به لزوم بررسی جامع بودجه شرکت های دولتی، گفت: یکی از بحث هایی که در اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور به آن توجه می شود بحث بودجه شرکت‌ها، بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که بیش از دو سوم بودجه کشور در اختیار این بخش ها قرار می گیرد، اما متاسفانه بودجه این شرکت ها به مجلس ارسال  و بدون اینکه مورد بررسی قرار گیرد مصوب می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی، افزود: عمده تخلفات، رانت خواری ها و فسادهایی که در کشور ایجاد می‌شود در حوزه بانک ها، شرکت‌ها و این موسسات است که متاسفانه نظارت‌های لازم بر آنها انجام نمی‌شود تا دخل و خرج آنها در قالب بودجه سنواتی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین بخوانید

باید پایه های درآمدی برای کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه در بحث اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور باید به موضوع وابستگی به نفت توجه شود، ادامه داد: در سال ۹۱ و ۹۲ زمانی که ایران را تحریم کردند، در حوزه واردات بنزین  کشور را تحت فشار دادند و با مشکل مواجه شدیم، اما امروز ما حتی می‌توانیم بنزین صادر کنیم و در حال حاضر از حربه فروش نفت استفاده می کنند.

قربانی با اشاره به اینکه در سیاست های کلی  اقتصاد مقاومتی و در برنامه  های پنج ساله توسعه کشور بر کاهش وابستگی به نفت تاکید اما  محقق نشده  است، تاکید کرد: باید اصلاحات ساختاری در بودجه ریزی کشور انجام شود تا وابستگی به نفت کاهش یابد و  از سوی دیگر سایر پایه های درآمدی برای کشور تعریف شود.

فرارهای مالیاتی باید شناسایی و کنترل شود
وی افزود:باید پایه‌های جدید مالیاتی همانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی، بر عایدی سرمایه و خانه‌های لوکس در دستورکار دولت قرار گیرد و از سوی دیگر فرارهای مالیاتی شناسایی و کنترل شود و معافیت‌های مالیاتی کاهش یابد، چراکه رقم این معافیت ها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است، لذا در برخی بخش ها که ضرورتی وجود نداشته این تخفیف ها باید کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران باید همانند کشورهای توسعه یافته با درآمد ثابت، قابل پیش بینی و بدون وابستگی به خارج بودجه خود را تامین کند، ادامه داد: در اصلاح ساختار بودجه شرایط باید به گونه ای تعریف شود که دیگر کشور برای بودجه ریزی منتظر تعیین قیمت کالاها در سطح جهانی، کاهش یا افزایش نرخ و یا عدم خرید آنها نباشد.

حدود ۲۶ درصد بودجه‌ کشور در قالب ردیف های متفرقه قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۶ درصد بودجه‌ کشور در قالب ردیف های متفرقه قرار می گیرد که باید در این بخش شفاف‌سازی شود، تصریح کرد: شفاف‌سازی یکی از اصول اولیه برای جلوگیری از ایجاد فساد و رانت در کشور است که در این راستا باید نظام بودجه‌ریزی ایران که نزدیک به پنج دهه در کشور اجرایی می‌شود باید اصلاح شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برنامه ریزی ها در کشور عمدتا بخشی بوده و بودجه‌ها بدون توجه به عملکرد تخصیص می یابد، تصریح کرد: دستگاه ها باید براساس نیاز، عملکرد  و سود و زیان بودجه دریافت کنند نه اینکه به صورت سالانه ۵ تا ۱۰ درصد بودجه آنها افزایش یابد بدون اینکه عملکردی داشته باشند، لذا انتظار  مجلس این است که اصلاح ساختار بودجه هرچه سریعتر به نهاد قانون گذاری ارسال شود./

پایان پیام

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا