انرژی

زنگنه: وقتی اسم زنجانی را می‌آوریم، عده‌ای جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند/ رییس حراست محلی، با حفر چاه ۵ متری نفت می‌دزدید

وزیر نفت با بیان اینکه حتی جایی بود که رئیس حراست اقدام به نفت‌دزدی می‌کرد و با حفر چاهی پنج متری از لوله اصلی نفت را می‌دزدید، گفت: اخیراً در فروش نفت شاهد نفت‌خواری با برند بابک زنجانی هستیم و وقتی ما اسم ایشان را می‌آوریم یک عده رسانه جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه در جلسه هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت در مورد مبارزه با فساد گفت: اصل تشکیل این جلسه بسیار خوب است و موضوع آن هم اهمیت بالایی دارد. مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست و باید همه اجزا و واحدهای سازمان به آن توجه داشته باشند. شاید در این میان برخی دستگاه‌ها نقش مهمتری داشته باشند. باید توجه داشت که اکثر افراد سازمان، افراد خدومی هستند که برای صیانت از کرامت آنها باید با فساد مبارزه کنیم.

هیچ لکه کوچکی را نمی‌توان به مقام‌های عالی نظام چسباند

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: از نظر من هیچ‌کس مبارزه با فساد را قبول نخواهد کرد مگر اینکه این موضوع از بالا درست شود. البته هیچ لکه کوچکی را نمی‌توان به مقامات عالی نظام چسباند.

وزیر نفت تصریح کرد: چرا من همیشه به مبارزه با فساد در بخش نفت اصرار دارم؟ چون افراد ناسالم و دزد به دنبال پول هستند و کمتر جایی هم به اندازه نفت پول دارد. بنابراین تمرکز مفاسد روی دزدی پول است و ما نیز باید برای مبارزه با آن تمرکز کنیم.

وقتی ما اسم بابک زنجانی را می‌آوریم یک عده جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند

وی در مورد زمینه‌های فساد در بخش نفت گفت: یکی از این زمینه‌ها بخش فرآورده‌های نفتی است. همچنین در مناقصه‌ها و واگذاری یک قرارداد شاید فساد وجود داشته باشد. ما باید بر اساس قانون عمل کنیم و ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها را رعایت کنیم، نه اینکه قانونی که به نفع ما باشد را فقط رعایت کنیم.

زنگنه با بیان اینکه زمینه دیگر فساد در واگذاری قراردادها است، ‌ اظهار داشت: در این قراردادها یک مشکل اساسی داریم بنده نیز دستور دادم تا مناقصات به خوبی اجرا شوند تا هر کس به حق خود برسد و این مهم‌تر از اجرای قراردادها است. در پرداخت‌ها و حل اختلاف‌ها نیز باید اسناد قراردادی درست باشد و عاری از ابهام بوده و سریعاً به آنها رسیدگی شود.

وی زمینه دیگر فساد را در فروش اموال دانست و ادامه داد: اخیراً در فروش نفت شاهد نفت‌خواری با برند بابک زنجانی هستیم و وقتی ما اسم ایشان را می‌آوریم یک عده رسانه جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند.

رئیس حراست جایی اقدام به نفت‌دزدی می‌کرد

وزیر نفت با بیان اینکه مهمترین مسئله در مبارزه با فساد عزم و اراده مدیران یک سیستم است، گفت: ما باید تلاش کنیم تا رخنه‌های فساد را افشا کنیم و کسانی که گزارش‌هایی در این مورد ارائه می‌کنند را لو ندهیم و از آنها حمایت کنیم. اگر موضوعی مطرح است، باید حتما اثبات شود و باید بازرسی، بررسی و تحقیق شود. وقتی در مورد موضوعی حرف و حدیث زیاد است باید آن را بررسی کرد. بنده خود مشاهده کردم که وقتی برای کسی حرف‌های زیادی زده می‌شود، بعداً فساد او نیز افشا می‌شود.

وی متذکر شد: متاسفانه حرام‌خواری زیاد شده و باید حرام‌خوارها را ترساند و مانند صاعقه بر سر آنها فرود بیاییم. متاسفانه در این موضوعات حراست کاری نمی‌کند و رحمت‌للعالمین است. حتی جایی بود که رئیس حراست اقدام به نفت‌دزدی می‌کرد و با حفر چاهی پنج متری از لوله اصلی نفت را می‌دزدید.

مخالف لاپوشانی هستم

وزیر نفت با بیان اینکه در تخلفات اداری نباید ترحم کرد، گفت: با کسانی که به اموال بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند باید برخورد جدی شود به ویژه در شرایطی که حرام‌خواری زیاد شده است. هیات تخلفات باید مانند دادگاه انقلاب با فساد مبارزه کند و نباید در این موضوع سابقه فرد و یا خانواده او ملاحظه شود، باید آنها را رسوا کرد و داغ ننگ را بر پیشانی آنها گذاشت.

زنگنه ادامه داد: اینجا جای رحمت نیست بلکه جای شدت است. بنده مخالف لاپوشانی هستم و باید آبروی طرف را برد چون آبروی نظام را می‌برد و به مردم بیچاره رحم نمی‌کند. اگر ما به اینها رحم کنیم، مردم را تکه و پاره خواهند کرد.

نباید از مبارزه با فساد استفاده سیاسی شود

وزیر نفت با بیان اینکه بازرسی ما در ماه‌های اخیر اقدامات مناسبی انجام داده است، گفت: بازرسی را در تمام شرکت‌های خود ادامه خواهیم داد. بازرس مانند بازپرس است و باید حقیقت را کشف کند، به طوری که به او قاضی ایستاده می‌گویند. من از بازرسی‌های نفت انتظار کشف فساد را دارم. البته ما کشفیات خوبی مانند پرونده بابک زنجانی، دکل گم‌شده و پرونده پتروشیمی را داشتیم که خود ما آنها را دنبال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: البته از مبارزه با فساد نباید استفاده سیاسی شود چون کار را خراب می‌کند، این یک موضوع ملی است. کسانی که با غرض و مرض با این موضوعات برخورد می‌کنند به دنبال رفتن یکی و آمدن یکی دیگر هستند.

روزی که وارد بخش نفت شدم دوستانم زیادتر از امروز بودند

زنگنه تصریح کرد: در مبارزه با فساد خط قرمزی وجود ندارد و هر جا و هر کسی را باید دنبال کرد چون پول اصلی کشور در این بخش است. نباید محیطی امن و بی‌خیال نسبت به فساد وجود داشته باشد. وقتی تعداد گزارشات زیاد است باید تحقیق شود و بنده توقع زیادی از بازرسی در این مورد دارم.

وزیر نفت افزود: ما در این موضوع ایستادگی می‌کنیم. البته چوب آن را نیز می‌خوریم و وظیفه ما این است تا زمانی که منابع مردم دست ما است از آنها صیانت کنیم. نباید در این موضوع رفیق‌بازی، حزب‌بازی و باندبازی کرد بلکه باید از حقوق ملت ایران که صدها هزار میلیارد تومان گردش دارد، دفاع کرد. بنده روزی که وارد بخش نفت شدم دوستانم زیادتر از امروز بودند.

 

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا