انرژی

رتبه دهم جهانی ایران در تولید LPG

یک کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: ایران از نظر میزان تولید ال.پی.جی با توجه به داشتن منابع نفت و گاز فراوان رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن صالحی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع برسی پیشنهاد استفاده از ال.پی. جی کشور به‌عنوان خوراک صنایع پتروشیمی افزود: ال.پی.چی در دهه های قبل با توجه به اینکه ارزش حرارتی خیلی خوبی داشت به عنوان سوخت در برخی از کشورهای فاقد منابع گازی مثل ژاپن و کره جنوبی استفاده می شد.

وی اظهارداشت: زمانی که ال. ان. جی آمد ال پی جی به دلیل قیمت بالاتر جای خود را به ال. ان.جی داد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: نقش ال. پی. جی به عنوان سوخت هر سال نسبت به گذشته در حال کمرنگ شدن است.

وی همچنین در خصوص تفاوت ال.پی. جی با ال.ان.جی به رادیو اقتصاد افزود:گاز مایع یا ال.‌پی.‌جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب این دو گفته می‌شود.

صالحی اظهارداشت: گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه و خوراک پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: ال. ان. جی همان گاز طبیعی که به مایع تبدیل و جهت صادرات بوسیله کشتی های مخصوص حمل می شود در ضمن ارزش حرارتی ال. ان. جی خیلی کمتر از ال. پی. جی است.

این کارشناس حوزه نفت و گاز افزود: دنیا امروز به این سمت رفته که ال. پی. جی به دلیل داشتن ارزش حرارتی خیلی خوب می تواند در زنجیره ارزش قرار گیرد بجای اینکه به مصرف سوخت برای تولید حرارت استفاده شود از این فرآورده ارزشمند محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالا تولید کرد.

وی اضافه کرد: گاز طبیعی فشرده یا سی.‌ان.‌جی نیز بیشتر به عنوان سوخت خودروها مورد مصرف قرار می گیرد.

صالحی گفت: میزان تولید ال. پی. جی کشور در سال گذشته ۸.۳ میلیون تن بوده که از این میزان تولید دو میلیون تن فقط در داخل مصرف شده است.

وی افزود: بیشترین مصرف ال. پی. جی در ایران مربوطه به حوزه سوخت آنهم بصورت کپسول های خانگی است.

این کارشناس حوزه نفت و گاز اظهارداشت: مناطقی از کشور که فاقد گاز طبیعی برای سوخت هستنددر حال حاضر از کپسول گاز استفاده می کنند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بخشی از ال.پی.جی تولیدی کشور به عنوان سوخت خودرو به شکل سنتی نیز استفاده می شود.

صالحی ضمن اشاره به اینکه بخش عمده ای از تولید ال. پی.جی کشور سالانه روی ریل صادرات قرار می گیرد، افزود: سال گذشته پنج میلیون تن ال. پی. جی صادر شد که این عدد در سال ۹۶ به میزان شش میلیون تن بوده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا میزان صادرات ال. پی. جی سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کمتر بوده است، اظهارداشت: این کاهش علت تحریمی داشت.

این کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: صادرات ال.پی.جی به دلیل داشتن شرایط خاص نیازمند کشتی های خاص است به همین علت این کشتی ها به راحتی قابل شناسایی و ردیابی هستند.

وی در ادامه افزود: مقدار کمی از ال. پی. جی هم اکنون برای خوراک پتروشیمی ها استفاده می شود که باید این سهم روز به روز افزایش یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا