صنعتصنعت، معدن، تجارت

نمایشگاه« نهضت ساخت داخل» عامل موثری برای همگامی ارگان های مرتبط با یکدیگر است

رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل گفت: برگزاری نمایشگاه ها می تواند عامل موثری باشند ولی عامل تعیین کننده و حل کننده اصل موضوع نیست، ولی محلی برای آشنایی با توانمندی حوزه های مختلف است.

به گزارش آرمان اقتصادی ، داریوش اسماعیلی در گفت و گو با شاتا ، بیان کرد: اصل مطلب در استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های داخل و ساخت داخل، در درجه نخست نیازمند عزم مسئولین است که اراده کنند و بپذیرند و به دنبال این مهم باشند .در درجه دوم هم همراهی و همگامی مردم است.
او با اشاره به جهت گیری های مثبت انجام شده در راستای تولید داخل توضیح داد:جهت گیری های مثبت و خوبی درباره «نهضت ساخت داخل » از سوی وزارت صمت و شخص وزیر انجام شده است و ما هم امیدواریم که این مساله محقق شود.
عضو کمیسون صنایع و معدن مجلس با اشاره به اینکه تا اسباب و وسایل فراهم نشود، تحقق این کار بسیار سخت خواهد بودگفت: امیدواریم با ایجاد یک انسجام داخلی و همراهی و معاونت های وزارت صمت و با هم بتوانیم در این جهت حرکت کنیم.
او ادامه داد: نباید فراموش کنیم آنچه که لازم داریم این نمایشگاه نیست. نمایشگاه برگزار می شود و شرکت ها مختلف توانمندی های خود را به نمایش می گذارند ؛متخصصان ، فناوران و تولید کنندگان به این نمایشگاه می روند و مذاکراتی انجام می شود و با آخرین متدها آشنا می شوند و امکانات ساخت داخل بررسی می شوند؛ و ارزیابی من در این زمینه ها مثبت است اما؛تاکید دارم که این موضوعات نباید به این نمایشگاه ها بسنده شود.
اسماعیلی با اشاره به تجهیز و نوسازی ماشین آلات معدنی تاکید کرد: بزرگترین مشکلی که ما در حوزه صنایع معدنی داریم: تجهیز و نوسازی ماشین آلات معدنی است . ماشین آلاتی که در معادن فعال هستند، فرسوده و بروز نیستند و این ماشین آلات در دنیا دیگرکمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
او با اشاره به ظرفیت جابه جایی ذخایر معدنی در کشور گفت: ماشین آلاتی امروزه در جهان استفاده می شود که ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن جا به جا می کند و ما حداکثر وزنی که می توانیم از ذخائرمعدنی جابه جا کنیم از ۱۵۰ تن تجاوز نمی کند

او از وزارت صمت و ایمیدرو خواست که براساس نقشه معدنی ایران و در همان راستا عمل کنند؛ ودر طول برگزاری نمایشگاه مذاکراتی داشته باشند، تا شرکت ها بدانند که چگونه می توانند از معادن پشتیبانی کنند که آنها اقدام به نوسازی ماشین آلات کنند .
او با چالش میان فعالان بخش تولید معدن با محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست وظیفه صیانت از محیط زیست را داراست و بخش فعال در معادن هم به دنبال تولید هستند تا کشور را به خودکفایی برسانند . گاهی برخوردهایی بین این ارگان به وجود می آید که با تکنولوژی های روز این برخوردها قابل حل است. وآن نیازمند آشنایی هر دوطرف با این تکنولوژی ها است.
اسماعیلی ادامه داد: امروز خوشبختانه توانمندی در شرکت های دانش بنیان و ساخت داخل بسیار بالاست . در حوزه حفاری در معادن در کشور این شرکت ها ماشین آلات قابل حملی را تولید کردند که آسیب به محیط زیست را کاهش می دهد . قطعات این ماشین الات با دست قابل حمل است و نیاز به احداث جاده و تردد ماشین های سنگین در محیط زیست نیست.
او بیان کرد: نمایش این گونه ماشین آلات آشنایی هر دو مجموعه فعالان بخش معدن و محیط زیست را به همراه خواهد داشت، که در کنار آشنایی به مطالبات خود هم برسند .
رئیس نظام مهندسی معدن با اشاره به خودکفایی در تکنولوژی های ترن هوایی برای حمل مواد استخراج شده در معادن گفت: برای حمل مواد استخراج شده دیگر نیاز به جاده و ماشین های سنگین نخواهد بود با ریل های هوایی که تکنولوژی آن داخل ایران میسر شده و تولید می شود می توان مواد استخراج شده را با کاهش ضربه به محیط زیست انجام داد. این مسائل می تواند برای بخش معدن و محیط زیست و منابع طبیعی مفید باشد و مهم است که دولت حمایت کند .

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا