انرژی

هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداریم

وزیر نفت بر اشد مجازات افراد فاسد تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از ایجاد فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنیم، چوبش را هم می‌خوریم، هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کنیم. وظیفه‌مان حفاظت از حقوق ملت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه، ۲۲ تیرماه) در حاشیه نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: این کارگروه مدتی است متشکل از حراست، حسابرسی داخلی، بازرسی نفت، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است تا با کمک همدیگر بازوی مبارزه با فساد را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه افراد فاسد جذب دستگاه‌هایی که گردش مالی بالایی دارند می‌شوند، افزود: صنعت نفت یکی از این دستگاه‌هاست که صدها هزار میلیارد تومان گردش مالی در معاملات خارجی و در فروش فرآورده‌ها دارد.

همچنین بخوانید

وزیر نفت با اشاره به اهمیت سلامت مدیران و عزم و اراده و عملکرد آنها در مبارزه با فساد ادامه داد: باید به کانال‌ها و جریانات اطلاعاتی اهمیت داد و دریافت اطلاعات تنها به نامه‌نگاری ختم نشود.

زنگنه با بیان اینکه بازرسی صنعت نفت باید به‌طور زنده مبارزه با فساد را دنبال و کشف واقعیت کند، اظهار کرد: با فساد باید برخورد شود و من به هیئت تخلفات هم گفته‌ام که اگر فرد فاسدی کشف کردید به هیچ‌وجه ترحم نکنید؛ در هر موقعیت و رتبه‌ای که باشد. ما هیچ خط قرمزی در صنعت نفت برای مبارزه با فساد نداریم و باید به شدیدترین نحو با آن برخورد شود تا برای دیگران عبرت شود و جلو اینگونه فسادها گرفته شود.

دفاع از حیثیت کارکنان سالم

وی با اشاره به این‌که اصلاح بخشی از سیستم و مقررات هم به مبارزه با فساد کمک می‌کند، تصریح کرد: مبارزه با فساد به صیانت از کارکنان سالم می‌انجامد و منجر به دلگرم شدن آنها به سلامت کاریشان می‌شود و از حیثیت آنان دفاع می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کشف فساد در دستگاهی ممکن است ذهن مردم را به سمتی بکشاند که همه کارکنان آن دستگاه فاسد هستند، گفت: این ظلم به کارکنان سالم است که اکثریت قریب به اتفاق هستند. باید فساد را دنبال و کشف کرد و وزارت نفت کشف‌های متعددی در این زمینه داشته است و به این روال خود هم ادامه خواهد داد.

چه تخلف‌هایی در وزارت نفت کشف شد؟

زنگنه در پاسخ به اینکه چه تخلف‌هایی در وزارت نفت کشف شده است، افزود: بابک زنجانی به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که این تنها اصل آن بوده است به غیر از بهره‌اش، دکل نفتی گمشده، کشف فسادهایی در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، پرونده بازرگانی پتروشیمی که هنوز زنده است، پرونده مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان که در اینجا کشف شد و بلافاصله قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور هم برخورد خوبی داشتند و اموال فرد متخلف توقیف شد و طبق برآورد ما اموال توقیف شده بیش از مبلغی برداشت شده است، اینها بخشی از تخلفات کشف شده در وزارت نفت هستند.

وی درباره فساد ۲۵ میلیون دلاری مدیر مالی نفت که به‌تازگی عنوان شده بود نیز ادامه داد: وزارت نفت به هیچ‌وجه مدیر مالی نداشت که بخواهد پولی را هم ببرد. اصلاً کسی نبوده که پولی ببرد و این پول ظرف مدت دو تا سه روز به حساب نفت آمد و فقط موضوعی بود که جنجالی در نفت به وجود آید.

سرنخ‌ها در زندان

وزیر نفت در پاسخ به اینکه اموال بابک زنجانی چه مقدار از بدهی‌اش را پوشش می‌دهد، گفت: وزارت نفت ۲,۰۰۰ میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی را دریافت کرده است. اموالش فروش نرفته است و بسیار سخت اینها را می‌خرند. خودش مرتب می‌گوید که می‌خواهد پول بدهد و اموالش را پس بگیرد، در صورتی که اموال متعلق به نفت است که اگر موقعی پول داد که خیلی بعید است و در این زمینه تخصص ویژه‌ای دارد، می‌تواند اموالش را از وزارت نفت بخرد.

زنگنه در پاسخ به دلیل خبرسازی‌های اخیر درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بابک زنجانی گفت: من فکر می‌کنم ایشان در بعضی از رسانه‌ها خیلی فعال است و مقدار بسیار کمی از پول‌هایی که برده اکنون خرج رسانه‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: سرنخ بسیاری از صحبت‌هایی که می‌شود اگر دنبال کنند به داخل زندان برمی‌گردد.

وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای پرداخت بدهی بابک زنجانی، شماره حساب نداده است، گفت: این حرف‌ها یک شوخی است. وزارت نفت شماره حساب داده است و به نظر بنده پولی وجود ندارد. می‌گفتند که وزارت نفت در بانکی که ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش بوده و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی داشته حساب باز کند، در صورتی که بانک مرکزی باید مجوز افتتاح هر حسابی را به وزارت نفت بدهد. اگر پول را به آن حساب در آن بانک ریختند و از آنجا هم برده شد، چه می‌شود؟! اما وزارت نفت گفت این کار را انجام نمی‌دهد و خود قوه قضائیه نماینده ما و عموم است.

زنگنه با اشاره به اینکه به نظر بنده بابک زنجانی روش‌های قشنگی را برای سر کار گذاشتن مسئولان کشور به کار می‌برد، در پاسخ به اینکه شما اعتقاد دارید که بدهی ایشان وصول می‌شود یا نه؟ گفت: من معتقدم پولی دست آقای بابک زنجانی نیست.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه شما ارزیابی نکردید که پول بابک زنجانی کجاست؟ اظهار کرد: نه، وظیفه من نبوده است.

بیژن زنگنه صبح امروز همچنین در همایش هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت اظهار کرد: بارها گفته‌ام تا زمانی که هستم، در امانت مردم که در دستم است، خیانت نمی‌کنم.

وی افزود: من در طول عمر کاری‌ام، از این منابعی که در دستم بود، یک رفیق هم برای خود جست‌وجو نکردم. رفیقان من در روزی که وارد نفت شدم از اکنون بیشتر بوده است. رفیق‌بازی، گروه‌بازی، باندبازی، حزب‌بازی در چنین سیستمی بسیار خطرناک است و آن را به سمت فساد می‌برد.

وزیر نفت، گردش مالی روزانه نفت را ده‌ها هزار میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: وظیفه‌مان این است از نفت به‌عنوان حقوق ملت ایران که همانند جواهر است محافظت کنیم.

زنگنه، نفس تشکیل نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری را مثبت عنوان کرد و افزود: مسئله مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه همه واحدها و اجزای یک سازمان باید به آن توجه کنند؛ گرچه نقش بعضی از دستگاه‌ها مانند بازرسی، حراست و حسابرسی بیشتر است.

همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم

وی با بیان اینکه بیشتر افرادی که در صنعت نفت کار می‌کنند، افراد سالم و خدومی هستند و ما برای صیانت و کرامت حرفه‌ای آن‌ها باید با افراد فاسد که در برخی بخش‌ها هستند، برخورد کنیم، افزود: اگر بخواهیم سالم باشیم، همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و باید یک کار جامع اجتماعی انجام شود، گرچه مسئولیت برخی بیشتر است.

وزیر نفت ادامه داد: از نگاه من، هیچ‌کس مبارزه با فساد را باور نمی‌کند، مگر اینکه مدیران ارشد یک سیستم در عمل، اراده و رفتار ضد فساد را برای مبارزه با فساد نشان دهند. یعنی جیب‌های خودشان بسته و عمل‌شان درست باشد و فساد نکنند. الحمدالله در سطوح بالای کشور مبارزه با فساد وجود دارد و افتخار می‌کنیم که یک لکه به مقام‌های عالی نظام نمی‌چسبد که بسیار مهم است.

نفت، جواهرفروشی نظام است

وزیر نفت دلیل اصرار به مبارزه با فساد در صنعت نفت را درآمدهای میلیاردی این صنعت عنوان کرد و افزود: افراد دزد و ناسالم به دنبال منفعت و پول هستند و کمتر جایی در کشور است که به اندازه صنعت نفت در آن پول باشد، یا گردش مالی آن زیاد باشد. تمرکز فاسدان روی صنعت نفت است و تمرکز مبارزه با فساد نیز باید در نفت باشد، البته این به آن معنا نیست که نفتی‌ها مشکل داشته باشند.

وی با بیان اینکه دزدان بیشتر از میوه‌فروشی و نانوایی به طلافروشی و جواهرفروشی دستبرد می‌زنند، افزود: نفت، طلافروشی و جواهرفروشی نظام است.

زنگنه از بخش فرآورده‌های نفتی و فروش آن به عنوان نخستین زمینه بروز فساد یاد کرد و گفت: هزاران میلیارد تومان در این بخش اعم از قاچاق و دریافت خارج از سهمیه امکان فساد وجود دارد. البته همه آن در سیستم نفت نیست.

وی بر ضرورت رعایت قانون تاکید و از بخش قراردادها و مناقصه‌ها به‌عنوان دیگر زمینه بروز فساد در نفت نام برد و افزود: البته در موضوع قراردادها، مشکلی که وجود دارد ناآگاهی نسبت به اجرای مناقصه‌هاست که از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری خواستم کمیسیون معاملات آموزش لازم را در این زمینه ببینند تا یاد بگیرند و مناقصه به کسی واگذار شود که حقش است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هر چه اسناد قراردادها مبهم باشد و مسائل در آن حل نشده باشد، مشکل ایجاد می‌کند، افزود: باید پیش از ایجاد مشکل، آن را حل کرد و در صورت ایجاد مشکل نیز سریع آن را برطرف کرد، در غیر این‌صورت شیطان می‌آید وسط و برخی شیطان را هم درس می‌دهند.

وی افزود: فروش اموال هم به‌عنوان دیگر زمینه بروز فساد در نفت است که اگرچه نسبت به دو بخش دیگر امکان ایجاد فساد در آن کمتر است، اما باید از آن مراقبت کرد.

نفت‌خواری با برند بابک زنجانی

وزیر نفت با بیان اینکه در فروش نفت تاکنون چنین مشکلاتی نداشتیم، به نفت‌خواری با برند بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم، دو هفته در مطبوعات به ما حمله می‌شود؛ تعدادی مطبوعات جیره‌خوار بابک زنجانی و رسانه‌ها، اما من نمی‌توانم اسم وی را رها کنم. این برندِ نفت‌خواری مختص اوست و نمی‌توانم از آن بگذرم.

وی افزود: البته عده‌ای الان به ما فحش می‌دهند که دلیلش این است که ما نمی‌گذاریم نفت کشور را ببرند، بخورند و پول آن را پس ندهند.

زنگنه با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در مبارزه با فساد عزم و اراده بالاترین مدیران یک سیستم و سلامت خودمان است، افزود: یعنی اینکه ما نمی‌توانیم به دیگران بگوییم سالم باشند، اما خودمان خدای نکرده مشکل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فساد اشکال گوناگون دارد و حتی از نظر من رفیق‌بازی نیز نوعی فساد است، گفت: برخی همشهری‌ها یا هم‌ولایتی‌های خودشان را دور خود جمع می‌کنند که زمینه‌ساز نوعی فساد است.

وزیر نفت ادامه داد: باید فضایی ایجاد شود که همه یکدیگر را نسبت به فساد نهی و رخنه‌های فساد را افشا کنند. کارکنان ما باید باور کنند با فساد مبارزه می‌کنیم و با فاسد و مفسد دشمن هستیم و کسانی که فساد را افشا می‌کنند، تکریم کنیم.

زنگنه به اصل برائت و حمل بر صحت به‌عنوان دو اصل در اسلام اشاره کرد و گفت: اگر نسبت به مدیر یا شخصی گزارشی دریافت شد، به‌طور حتم تحقیق کنید، بازرسی، حسابرسی و حراست باید همانند دادسرا تحقیق کنند و نباید منتظر اثبات آن باشند.

وی با بیان اینکه وقتی خبری به بازرسی می‌رسد و پچ پچ درباره آن زیاد می‌شود، حتماً آن را پیگیری‌کنند، زیرا متأسفانه حرام‌خواری زیاد شده است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که حرام‌خوارها بترسند. اگر نترسند شجاعت و جسارت پیدا می‌کنند. باید مانند صاعقه بر سرشان فرود آمد.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا