بانکبانک و بیمه

برنامه هفتگانه بانک قرض الحسنه مهرایران در حوزه مسئولیت اجتماعی

 

بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و مشارکت ۱۰ بانک بزرگ کشوربا هدف جذب منابع قرض الحسنه، در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد؛ بانکی که اکنون با ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور فعالیت می کند.

 

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، این بانک در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ مجوز فعالیت دائمی خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ و پس از آن مجوز مکتوب فعالیت ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور را دریافت کرد. دکتر اکبری چهارمین مدیرعامل این بانک است و از روزهای اول فعالیت اش در مسند مدیرعاملی با ارائه ایده های متمایز در بحث قرض الحسنه طرح های شاخصی در این بانک اجرا کرد؛ او در زمره مدیران جوانی است که به دنبال حمایت از قشر ضعیف جامعه است. به بهانه برنامه های بانک در سال جدید و در آستانه برگزاری مجمع عمومی بانک با ایشان به گفتگو نشستیم. آنچه درادامه مشاهده می کنید مشروح مصاحبه با این مدیرخلاق در بانکداری اسلامی و قرض الحسنه است.

عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران طی سالهای گذشته چطور بوده است؟ آمار و ارقام درخصوص وضعیت منابع چه می گوید؟
منابع بانک قرض الحسنه مهرایران در آغاز فعالیت حدود ۲.۵ میلیارد ریال بوده است، که این رقم در پایان سال گذشته به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال ارتقاء یافته است. ۵۸.۵ درصد از این منابع که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می شود، در دولت دوازدهم جذب شده است. منابع بانک به طورمیانگین طی ده سال، ۳۰ درصد رشد سالانه داشته
است. این درحالی است که باوجود شرایط دشوار اقتصادی طی دو سال اخیر در کشور، منابع بانک طی سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب به میزان ۸۳ و ۵۴ درصد رشد داشته است.
در این دوره، بانک موفق به جذب ۶ میلیون و ۷۳۶ هزار سپرده گذار شده است که ۲ میلیون و ۱۶۲ هزار نفر آن مربوط به دوسال اخیر بوده است. طی این مدت، به بیش از ۴ میلیون و ۴۷۴ هزار نفر تسهیلات قر ض الحسنه پرداخت شده است، که حدود ۱ میلیون ۹۸۲ هزار فقره از این تسهیلات طی سالهای ۹۶ و ۹۷ پرداخت شده، که معادل ۴۴ درصد از کل تسهیلات اعطایی ۱۱ ساله اخیر بوده است.
همچنین مبلغ تسهیلات اعطایی طی ۱۱ سال فعالیت بانک بیشتر از ۳۵۴ هزار میلیارد ریال است که ۶۰ درصد آن به میزان ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در دو سال اخیر پرداخت شده است. این در حالی است که بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال یعنی معادل ۳۷ درصد از کل مبلغ تسهیلات پرداخت شده، مربوط به سال ۱۳۹۷ است که نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

سال ۹۸ رونق تولید نامگذاری شده است و نشان از آن دارد که اقتصاد اولویت اصلی کشور است؛ به عنوان مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران چه برنامه هایی برای تأمین مالی هدفمند و اعطای تسهیلات بانکی ارزان برای کمک به رونق تولید و تحقق شعار سال دارید؟

تغییر رویکرد اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازحوزه معیشت به حوزه های اشتغال وکارآفرینی وحمایت ازکالاوخدمات ایرانی در دو سال اخیرجزء برنامه ریزی های منسجم بانک بوده است. این اقدامات مورد توجه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و … از یک سو و همچنین مراکز تولیدی، صنایع خدماتی و بیمه قرار گرفته است.

درخصوص جزییات عملکرد بانک در طرح های اشتغالزایی، توضیح بیشتری بفرمایید؟
همکاری با بنیاد برکت در جهت اشتغال روستائیان در ۱۰ استان محروم کشور با هدف ایجاد ۲۰ هزار شغل و همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور اشتغال و کارگشایی برای بیش از ۱۱۶ هزار و ۳۶۱ نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد ازجمله اقدامات بوده است.
همچنین همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امرمقاوم سازی ۲۲ هزار مسکن روستائی، همکاری با معاونت امور زنان و خانواد ه نهاد ریاست جمهوری در راستای اشتغال و کارآفرینی ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار و همکاری با سازمان بهزیستی کشور در جهت اشتغال و کارگشایی برای حدود ۱۰ هزارنفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد ازجمله اقدامات حوزه اشتغا ل، کارآفرینی و کارگشایی بانک بوده است.

بحث حمایت از رونق تولید بسیار وسیع است، برنامه بانک قر ض الحسنه مهرایران برای ورود به چه بخشهایی از تولید است؟
بانک قر ض الحسنه مهرایران در حالی ۵ درصد از منابع قرض الحسنه بانک های کشور را در اختیار دارد که توانسته است ۲۵ درصد کل تسهیلات قرض الحسنه سیستم بانکی را پرداخت کند.
این بانک در بحث حمایت از تولید با انعقاد تفاهمنامه پرداخت تسهیلات قر ض الحسنه با شرکت های تولیدکننده فرش دستباف ایرانی، شرکت نیرو محرکه و شرکت ملی پست، مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا) و مراکز تولیدی مستقر در استان های غیر از پایتخت پرداخته است.
همچنین در حوزه خدمات نیز با انعقاد قرارداد با شرکتهای آ ب وفاضلاب، بیمه دانا، شورای عالی مناطق آزاد، شهرداری ها و اتحادیه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی کشور به پرداخت وامهای قر ض الحسنه دست زده است.

از طرح های جاری بانک قر ض الحسنه مهرایران نیز توضیحاتی برای ما می فرمایید؟
بانک در سا ل های اخیر، سیاستی را مبنی بر انطباق سبد محصولات خود با سلیقه مشتریان دنبال کرد ه است، تا پاسخگوی نیازهای اقشار مختلف مردم باشد. مهمترین طرح های تسهیلاتی بانک اندوخته خانواده مهر ایران، اندوخته بانوان مهر ایران، مهر آتیه نوین، ۲ در یک و همیاران مهر است.
در طرح اندوخته خانواده مهرایران صندو ق های خانوادگی می توانند با تجمیع منابع پولی خود در بانک، از حمایت برای افزایش تعداد تسهیلات پرداختی به اعضای خود بهره مند شوند طرح اندوخته بانوان مهرایران به دنبال توانمندسازی بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار از طریق پرداخت تسهیلات قر ض الحسنه است. طرح مهرآتیه نوین نیز با هدف ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی در راستای تأمین آتیه به اجرا درآمده است. همچنین در طرح ۲ در یک مشتریان می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک و به پشتوانه حساب خود ۲ بار وام قر ض الحسنه با کارمزد یک
درصد دریافت نمایند. همیاران مهر نیز به دنبال جمع آوری کمک خیرین به جای کمکهای بلاعوض، به نیازمندان وام قرض الحسنه است.

در خصوص آخرین دستاوردهای حوزه بانکداری الکترونیک بانک قرض الحسنه مهر ایران توضیح بفرمایید؟

این بانک در راستای اجرای بانکداری سبز علاوه بر برخورداری از ابزارهای بانکداری الکترونیک همواره در راه اندازی سامانه های آنلاین پیشتاز بوده است. امکان افتتاح حساب آنلاین از طریق سایت بانک و سامانه های تسهیلات آنلاین نمونه هایی از این دست به حساب می آید. بهره برداری از این سامانه ها در کنار اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و… تمامی عملیات بانکی در بانک قر ض الحسنه مهرایران را به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعبه انجام پذیرکرده است. این امر به حذف مصرف کاغذ، کاهش آلودگی های محیطی و صوتی، کاهش ترافیک ناشی از رفت و آمدهای غیر ضروری، صرفه جویی در زمان و … کمک می کند.
الکترونیکی کردن بایگانی پرونده های شعب و حذف کاغذ، برخط کردن افتتاح حساب شعبه ای با سامانه استعلام آنی ثبت احوال، حذف کپی شناسنامه و کارت ملی در هنگام افتتاح حساب، راه اندازی سیستم اتوماسیون چارگون در صف و ستاد به منظور حذف کاغذ از چرخه و تسریع در انجام امور از جمله اقدامات بانک در راستای الکترونیکی شدن و حفظ محیط زیست انجام شده است.

در بخش مسئولیت های اجتماعی چه برنامه هاو اقداماتی را داشته اید؟
بانک قر ض الحسنه مهرایران با چشم انداز «تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته» برنامه های ایفای مسئولیت اجتماعی خود را در محورهای کاری هفتگانه افزایش معیشت و بهبود رفاه اجتماعی، اشتغالزایی، کارآفرینی وتحقق اقتصاد مقاومتی، ازدواج جوانان و اجرای سیاست های کلی جمعیت، محیط زیست و اولویتهای ابلاغی رئیس جمهور به وزیراقتصاد، توانمندسازی آموزشی وگسترش عدالت تحصیلی با اولویت مناطق محروم و بهداشت ودرمان، ارتقاءامنیت و کاهش آسیب های اجتماعی تدوین کرده و اجرا می کند.
از جمله اقدامات انجام شده در تحقق این محورهای هفتگانه می توان به احداث مدرسه و خانه بهداشت روستایی برای آسیب دیدگان در زلزله کرمانشاه، مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان، اعطای وام های سبز قر ض الحسنه به منظور حمایت از محیط زیست، ایجاد باشگاه خیرین، با هدف هدایت نقدینگی خیرین برای رفع نیازهای جامعه، اجرای طرح سفیران سلامت به منظور پوشش بخشی از هزینه های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها بوسیله پرداخت تسهیلات قر ض الحسنه و توزیع اقلام و وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشوربوده است.

برنامه راهبردی بانک تا پایان سال چیست؟
اعطای تسهیلات قر ض الحسنه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی از جمله فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری و صنایع کوچک با طرح مهرکارت، اجرای طرح های اشتغال وکارآفرینی؛ توسعه همکاری وحمایت ازطر ح های دانش بنیان برای کمک به اشتغالزایی و کا رآفرینی، توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت
اقتصادی همه اقشار جامعه از اولویت های این بانک در سال ۱۳۹۸ است.

در بخش وام ازدواج عملکرد بانک چطور بوده است؟
بانک قر ض الحسنه مهرایران، در راستای حمایت از ازدواج جوانان، طرح های تسهیلاتی برای زوج های جوان به منظورخرید جهیزیه و تشکیل زندگی مشترک در نظرگرفته است. موضوعی که از دیربازیکی از الزامات این بانک درسیاستگذاری های اعتباری بوده است و در همین راستا نیز بیشترین سهم از کل تسهیلات پرداخت شده، قرض الحسنه ازدواج در طرح ضربتی بانک مرکزی از سوی این بانک بوده است. از ابتدای سال ۱۳۹۸تا پایان خرداد ماه بالغ بر دو هزار ۸۱۲ فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۸۴۴ میلیارد ریال با سقف ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است. همچنین تا پایان سال گذشته بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۳ هزار ۶۷۰ میلیارد ریال باسقف ۱۵۰ میلیون ریال پرداخت شد. تا پایان سال ۱۳۹۶ نیز بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال باسقف ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا