امور زیربناییراه و ساختمان

اجاره نشینی در ایران فاقد ساختارمناسب است

یک کارشناس ارشد حوزه مسکن گفت: اجاره نشینی در کشور ساختار خیلی مناسب و مشخصی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید محمود فاطمی عقدا در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: یکی از مشکلات عمده اجاره نشینی ها در مملکت نبود ساختار مناسب است.

وی اظهارداشت: دولت از گذشته تا به امروز طرح های مختلفی به منظور کنترل بازار اجاره ارائه داده اما متاسفانه هیچ یک از این طرح ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن دلیل اصلی این ناکامی ها را عدم اطلاع کافی از حوزه اجاره داری در دستگاه های تخصصی حتی وزارت راه و شهرسازی و اقتصاد و دارایی عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: بخش زیادی از اطلاعات مربوط به مسکن و اجاره بها در کشور غیر رسمی است و به عبارتی این اطلاعات در اختیار دولت و دستگاه های ذیربط قرار نمی گیرد.

فاطمی عقدا اظهارداشت: وجود آژانس ها غیر رسمی املاک و ارتباط غیر رسمی موجر و مستاجر خود یکی از عوامل مهم در عدم ارائه اطلاعات صحیح در این حوزه است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بعلاوه هیچ وقت دولت با دید حمایت از تولید کننده به این موضوع نگاه نکرده است.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن افزود: حمایت از مستاجران در این شرایط سخت اقتصادی و افزایش قیمت ها امری پسندیده و واجب است اما آنچه در این میان بسیار مهم به نظر می رسد اینکه اگر قرار هست حمایتی صورت گیرد باید از بخش عرضه باشد نه مصرف تا بتواندیک حالت پایدار در بازار مسکن ایجاد کند.

وی اضافه کرد: وزارتخانه های اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی بهتر بود طرحی درحمایت ازاجاره داری یا ایجاد تشکیلات و ساختاری برای اجاره داری در کشور ارائه می دادند.

فاطمی عقدا گفت: صندوقی که تحت عنوان «رهن و اجاره» قرار هست برای کمک به مستاجران در کشور تشکیل شود با توجه به شرایط خاص اقتصادی فعلی بدون شک توان پاسخگویی به تمامی مستاجران را نداردو خود یک مانع بزرگ بر سر راه اجرای این طرح خواهد بود.

وی در ادامه یادآورشد: دولت خیلی راحت می توانست با حمایت از اجاره داری و در نظرگرفتن مشوق های لازم ضمن اجاره رفتن خانه های خالی مانع از افزایش نرخ اجاره بها در جامعه می شد یا با اعطای امتیازاتی به سازندگان و تولید کنندگان مسکن آنان را تشویق به فعالیت در بخش اجاره داری می کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا