خودروصنعت، معدن، تجارت

تزلزل در انجمن قطعه‌سازان/ دلیل غیبت رییس انجمن در جلسات چیست؟

روز گذشته شرکت سازه گستر سایپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت خود در انجمن قطعه‌سازان (انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو) را در اعتراض به اعلام آمارهای نادرست از سوی این انجمن، لغو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین، در بیانیه شرکت سازه گستر آمده است: “در چند روز گذشته، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، در اظهاراتی ناصحیح اعلام کرد ۱۹۰هزار دستگاه خودرو دارای کسری در پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که از این تعداد، ۱۱۰ هزار دستگاه آن متعلق به محصولات تولیدی گروه خودروسازی سایپا است.

این در حالی است که گروه سایپا بارها از طریق مبادی رسمی نظیر صداوسیما و پایگاه‌های خبری و مطبوعاتی کشور اعلام کرده ۸۰هزار خودرو در کف پارکینگ‌های این شرکت به‌دلیل کسری برخی قطعات پیشرفته باقی مانده و با تدابیر اتخاذ شده درخصوص تأمین این قطعات، مراحل تکمیل و عرضه این خودروها به سرعت در حال طی شدن است.

اما باتوجه به اصرار قابل تأمل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بر اعلام اعداد و ارقام نادرست از تعداد محصولات دارای کسری قطعه در سایپا، به اطلاع مخاطبان ارجمند می‌رساند شرکت سازه‌ گستر سایپا به‌عنوان متولی زنجیره تأمین محصولات گروه خودروسازی سایپا، تصمیم گرفته عضویت و همکاری‌های خود با انجمن مذکور را به حال تعلیق درآورد.”

نگاهی به فعالیت انجمن قطعه سازان، نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته روند حرکت این انجمن همواره با چالش و انتقاد روبه‌رو بوده است. در همان ابتدای کار این انجمن نتوانست همه اقشار صنعت قطعه را با خود همراه کند از این رو بخش عمده ای از قطعه سازان از مشارکت در رای‌گیری سر باز زدند و ترجیح دادند از این ماجرا دور بمانند. پس از رای گیری، رضا رضایی به عنوان یکی از قطعه سازان پیشکسوت ریاست این انجمن را بر عهده گرفت اما او که به صبوری در میان قطعه سازان شهرت دارد با گذشت چند ماه بدون سر و صدا از این سمت استعفا داد و جای خود را به مرتضی مرتضوی سپرد. به نظر می رسید که مرتضوی توانسته با جریان انجمن همراه بماند اما اکنون دو ماهی است که او هم در جلسات این انجمن مشارکت نمی‌کند.

اکنون نیز نوبت به سازه گستر رسیده است تا انجمن به اصطلاح صنفی قطعه سازان را ترک کند. انجمنی که در طول یکسال گذشته بارها اخبار نادرستی را علیه سایر قطعه سازان منتشر کرده است که چنین حرکتی خود جای سوال دارد.

حالا با انصراف سازه گستر از حضور در این انجمن و اظهارات ابهام برانگیز اعضای انجمن باید دید چه اتفاقی در حال وقوع است که انجمن قطعه سازان حاضر شده بخش عمده‌ای از هم صنفی‌های خود را زیر پا بگذارد.

بنابراین شاید لازم باشد یکبار دیگر رای گیری برای تایید صلاحیت ماندگاری افراد حاضر در راس انجمن قطعه سازان انجام شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا