ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نهایی‌شدن پروانه اپراتورها در انتظار ورود به صحن کمیسیون تنظیم مقررات/ارائه ۴ درخواست بخش خصوصی

رییس سازمان فضایی ایران از رفع ابهامات پروانه فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای خبر داد و گفت: با نهایی شدن پروانه فعالیت اپراتورها، در فاز اول اپراتورها از ماهواره‌های سایر کشورها برای ارائه خدمات بهره‌مند می‌شوند و در گام بعدی بهره‌مندی اپراتورها از توان داخلی است.

دکتر مرتضی براری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص صدور پروانه فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای با تاکید بر اینکه این پروانه در سازمان فضایی ایران تدوین شده است، افزود: پروانه‌های فعالیت اپراتورهای خصوصی برای بررسی به کمیسیون سازمان تنظیم مقررات ارسال شده و ایراداتی از سوی این کمیسیون به ابهامات این پروانه وارد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این ابهامات برطرف شده و در دستور کار جلسات کارشناسی کمیته تخصصی سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته است. با نهایی شدن در این جلسه، پروانه فعالیت اپراتورهای خصوصی، در صحن کمیسیون تنظیم مقررات مطرح خواهد شد.

همچنین بخوانید

براری اظهار کرد: با توجه به فرصت اقتصادی که ماهواره‌های سنجشی می‌توانند ایجاد کنند، این زمینه می‌تواند پذیرای حتی شرکت‌های فعال در این عرصه باشد و آنها قادر خواهند بود تا خدمات خود را به سایر کشورها ارائه دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران از ارائه درخواست شفاهی ۴ شرکت بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه اپراتور ماهواره‌های سنجشی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک پروانه فعالیت این اپراتورها تصویب شود و بخش خصوصی بتواند در حوزه ماهواره‌های سنجشی هم وارد شود و هم سرمایه‌گذاری کند.

وی، داده‌های دریافتی از ماهواره‌های سنجشی را موتور محرک توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات به جامعه دانست و ادامه داد: امیدواریم به زودی زمینه حضور اپراتورهای خصوصی در کشور فراهم شود.

براری در عین حال با تاکید بر اینکه صدور پروانه فعالیت اپراتورهای سنجشی به بررسی‌های کارشناسی نیاز دارد، گفت: از این رو نیاز است تا این بحث‌ها صورت گیرد و ما منتظر وارد شدن این پروانه به صحن کمیسیون سازمان تنظیم مقررات هستیم.

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به این سوال‌که در صورت نهایی شدن پروانه‌ها آیا از ماهواره‌های بومی استفاده می‌شود یا اقدام به خرید ماهواره می‌شود، پاسخ داد: برنامه ما این است که در فاز اول از ماهواره سنجشی سایر کشورها استفاده کنیم و این تجربه‌ای است که در صنعت هوایی کسب کردیم.

وی ادامه داد: در صنعت هوایی از ظرفیت سایر کشورها استفاده شد، به گونه‌ای که هواپیما نداشتیم؛ اما شرکت‌های هواپیمایی شکل گرفتند و نیازهای جامعه را برطرف کردند و مسافران ایرانی با هواپیماهای خارجی سرویس دریافت می‌کنند.

براری اضافه کرد: بر این اساس در فاز اول، اولویت ما این است که با استفاده از ماهواره‌های دیگر کشورها خدمات را ارائه کنیم و در آینده به دنبال این هستیم که این اپراتورها با استفاده از شرکت‌های بومی که در حوزه ساخت ماهواره‌های سنجشی فعال هستند، بتوانند ماهواره‌های مورد نیاز خود را از صنعت داخلی استفاده کنند.

به گفته وی، اولویت سازمان فضایی، استفاده اپراتورها از توان داخلی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا