انرژی

اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی

نمایندگان مجلس ضمن تعیین شروطی برای تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌های مربوط به توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی مصوب کردند که استفاده از سهم صندوق توسعه ملی باید در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه ماده ۳ طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

طبق این ماده تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌ها با رعایت شرایط زیر صورت می‌پذیرد:

همچنین بخوانید

الف- استفاده از سهم صندوق توسعه ملی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری است.

ب- درصد تولید نفت کوره در طرح‌های موضوع این قانون باید کمتر از ۱۰ درصد کل فرآورده‌های تولید آن طرح باشد.

پ- در هنگام بهره‌برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده‌های تولیدی بر اساس مجوز اولیه صادره بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هر گونه مغایرت موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل کرده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

ت- خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفاً از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تأمین می‌شود. تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک آنها در پی سنوات می‌باشد.

ج- مجوزهای موضوع این قانون به استثنای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای پالایشگاه‌های موجود صرفاً برای سواحل کشور صادر می‌شود.

چ- دولت مجاز است در هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های طرح‌ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط جهت تسویه بدهی از آن طرح اخذ کند و یا پس از بهره‌برداری از طرح سهام سهامداران شرکت مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ کند.

بند ث مربوط به شرایط بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع شد.

همچنین در جریان بررسی این ماده غلامرضا کاتب نماینده گرمسار با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی اخطاری در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی را مطرح کرد که مسعود پزشکیان رئیس جلسه در پاسخ گفت: رئیس مجلس تماس گرفته و گفته در این باره اذن مقام معظم رهبری گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا