انرژی

کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران در شش ماهه گذشته

آمار گمرکی نشان داد که واردات نفت کره جنوبی از ایران در نیمه اول سال میلادی جاری ۳۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان و یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران است، در ماه مه پس از عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا برای مشتریان ایران، ناچار شد واردات نفت ایران را متوقف کند و در ژوئن برای دومین ماه متوالی وارداتی از ایران نداشت.

خریداران نفت کره جنوبی عمدتاً نفت فوق سبک معروف به میعانات را از ایران وارد می‌کنند.

همچنین بخوانید

طبق آمار گمرکی، واردات نفت ایران در شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۳.۹ میلیون تن یا ۱۵۶ هزار و ۱۵۵ بشکه در روز رسید که ۳۶.۹ درصد در مقایسه با ۶.۱۳ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

در مجموع واردات نفت خام کره جنوبی در ژوئن ۱۲.۶ درصد کاهش داشت و به ۱۱.۴۹ میلیون تن یا حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت از عربستان سعودی به کره جنوبی در ژوئن ۳.۶۷ میلیون تن یا ۸۹۳ هزار و ۸۰۶ بشکه در روز بود که ۱۶.۲ درصد در مقایسه با ۴.۳۸ میلیون تن در سال گذشته کاهش داشت.

همزمان با کاهش واردات نفت ایران، واردات نفت کره جنوبی از آمریکا در ژوئن حدوداً سه برابر شد و به ۱.۰۹ میلیون تن یا ۲۶۴ هزار و ۷۴۵ بشکه در روز رسید. همچنین این کشور در ژوئن ۲۶۵ هزار و ۴۰۳ تن نفت خام از قزاقستان وارد کرد که در مقایسه با ۱۳۵ هزار و ۲۵۴ تن در ژوئن سال گذشته ۹۶.۲ درصد افزایش داشت.

واردات نفت کره جنوبی در نیمه اول سال میلادی جاری دو درصد کاهش یافت و به ۷۲.۷ میلیون تن یا ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با افزایش خرید نفت کره جنوبی از آمریکا این کشور در نیمه اول امسال به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبی تبدیل شد و ۷.۸ میلیون تن یا ۳۱۳ هزار و ۳۸۷ بشکه در روز نفت به کشور صادر کرد که در مقایسه با ۱.۸۱ میلیون تن در سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش داشت.

انتظار می‌رود کره جنوبی به دلیل ادامه کاهش تولید اوپک و تولید بالاتر نفت آمریکا، به خرید نفت از آمریکا ادامه دهد.

آمار نهایی واردات نفت خام اواخر ماه جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا