انرژی

تهران زیر سایه اجرای کدام طرح‌ها بی‌آب نمی‌شود؟

این موضوع که کارشناسان می‌گویند در آینده نه چندان دور سایه بحران آب بر سر تهران سنگینی خواهد کرد، جدید نیست؛ آینده ترسناکی که برای تغییر آن چند طرح نیز معرفی شده است اما همگی در نیمه راه متوقف شده‌اند و این موضوع بحران را جدی‌تر کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۱۰، ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند.

اما در حال حاضر سرانه تولید آب در تهران، ۳۳۰ لیتر در روز و مصرف آب شرب در تهران روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش مصرف اتفاق افتاده است. با این که یک روی سکه افزایش مصرف آب در تهران افزایش سالانه ۲ تا ۲.۵ درصدی جمعیت پایتخت است اما امسال، مصرف آب شرب در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد رشد دارد که این رقم بیش‌تر از رشد جمعیت سالانه تهران است.

همچنین بخوانید

مسؤولان بر این باورند که تصور مشترکان از بارندگی‌های مناسب تهران، دلیل این افزایش مصرف است. این در حالی است که علاوه بر نبود تجهیزات کافی برای انتقال آب شرب، امکان اختصاص همه آب موجود در سدهای تهران برای مصرف شرب نیز وجود ندارد، زیرا آب این سدها علاوه بر شرب در بخش کشاورزی و صنعت نیز باید مصرف شود.

مصرف روزانه آب در تهران به اندازه حجم دریاچه چیتگر

به گفته بختیاری – مدیر عامل شرکت آبفا استان تهران- تهرانی‌ها روزانه به اندازه حجم دریاچه چیتگر آب شرب مصرف می‌کنند. ۲۰ درصد از کل آب شرب مصرفی در کشور در تهران مصرف می‌شود که این میزان در شهر تهران معادل یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب و در استان تهران یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان این که تهرانی‌ها ۴۰ لیتر بیش‌تر از سرانه مصرف آب شرب مصرف می‌کنند افزود: سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور به ازای هر نفر ۲۱۰ لیتر است که این میزان در تهران معادل ۲۵۰ لیتر است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه آب شرب بسیار گران است و با زحمت زیادی تولید می‌شود ادامه داد: هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که ما به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌کنیم.

بختیاری با بیان این‌که ۷۰ درصد منابع تأمین کننده آب شرب تهران از آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب زیرزمینی است گفت: هر میزان از آب‌های زیرزمینی بیش‌تر استفاده شود، در سال‌های آینده با مشکل جدی‌تری مواجه خواهیم شد، زیرا این منابع با ۵۰ سال برداشت و بارش‌های کم مواجه بوده و با یکسال بارش مناسب، کمبود آن‌ها جبران نمی‌شود، ۶۰ درصد مشترکان تهرانی در چارچوب الگوی مصرف آب شرب مصرف دارند، در حالی که ۴۰ درصد بیش‌تر از الگوی مصرف آب شرب مصرف می‌کنند و این میزان مصرف بیش از الگو، معادل ۵۰ درصد کل آب شرب تهران است.

چهار طرح عمده تأمین آب تهران

در این راستا، سیدحسن رضوی – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین طرح‌های تأمین آب تهران توضیح داد: به طور کلی طرح‌های آب رسانی از سد لار به کلان، آب‌رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب‌رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می‌شوند که متوقف شده‌اند.

وی دلیل توقف طرح‌های مذکور را مشکلات مالی و بحث‌های محیط زیستی عنوان کرد و گفت: همه این طرح‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کلید خورده‌اند و اجرای آن‌ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره نحوه تأمین سرمایه این طرح‌ها توضیح داد: سرمایه مورد نیاز باید از راه‌های مختلفی مانند فاینانس، بخش خصوصی، تبصره ۱۹ و اعتبارات دولتی تأمین شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا