انرژی

تاکید ایران بر ادامه‌ی صادرات نفت در هر شرایطی

برخلاف خیال واهی ترامپ، مسوولان ایرانی بر این نکته تاکید دارند که نه تنها میزان صادرات نفت ایران به صفر نزدیک نشده بلکه در حال افزایش است و ایران به‌هیچ عنوان از صادرات نفت دست نمی‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اگرچه بازار جهانی نفت از آن زمان که آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرد قصد دارد میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند و به‌طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک هم درخواست کرد تولیدشان را افزایش دهند، شرایط پرتلاطمی را پشت سر گذاشت، اما تیر ترامپ به سنگ خورد و نتیجه مطلوبش حاصل نشد.

با همه توان برای صادرات نفت تلاش می‌کنیم

همچنین بخوانید

پس از آن، آخرین وضعیت فروش نفت ایران سوالی بوده که زیاد پرسیده شده و همچنان ادامه دارد و مسؤولان نفتی ایران هم در پاسخ به آن، هر بار تاکید دارند که با همه توان برای فروش نفت تلاش می‌کنیم، اما بر این موضوع هم تاکید می‌شود که اعلام ارقام صادرات نفت سخت است. چرا که به گفته زنگنه، اگر بگوییم وضع‌مان خوب است، آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند و فشار را زیاد می‌کنند و اگر بگوییم خوب نیست، مردم نگران می‌شوند. او همچنین درباره این‌که آیا شرایط صادرات نفت به سمت بهتر شدن می‌رود؟ اظهار امیدواری کرده است.

صفر شدن صادرات نفت ایران، آرزوی واهی ترامپ

در این شرایط، صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکایی‌هاست اما واهی بوده و به نتیجه نخواهد رسید؛ این اظهارات زنگنه درباره خواسته‌های ترامپ برای صفر شدن صادرات نفت ایران است که تاکید دارد که ایران در منطقه با هیچ کشوری دشمنی ندارد اما دو کشور منطقه به دنبال آن هستند که با صدور بیانیه و صحبت‌های مختلف اعلام کنند که خروج ایران از بازار نفت تأثیری بر بازار ندارد و ظرفیت‌های اعلامی آن‌ها می‌تواند جایگزین نفت ایران شود؛ اما این صحبت‌ها حقیقت ندارد و در صورت اعلام، برداشت و ذخیره‌سازی این کشورها به تأیید رسمی هیچ سازمان و ارگانی نرسیده است.

از سوی دیگر، این نکته که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده و هر کسی که از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند، باید تاوان جبران خسارت‌های آن را بپردازد هم موضوع روشنی است اما به گفته وزیر نفت، برخی کشورها به دنبال آن هستند تا سه عضو پایه‌گذار اوپک را تضعیف کنند که این موضوع منجر به از بین رفتن اوپک خواهد شد.

ناتوانی عربستان و امارات برای پرکردن خلاء نفتی ایران

بر این اساس، نه تنها عربستان و امارت بلکه هیچکس نمی‌تواند خلاء نفتی ایران را جبران کند و کشورها نمی‌توانند برای جبران خلاء نفتی ایران اقداماتی را انجام دهند. بازار بی‌ثبات و شکننده است و این کشورها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا با تبلیغات و کوچک‌نمایی اتفاقات، اجازه ندهند قیمت نفت افزایش یابد و قیمت را به زور پایین نگه می‌دارند که این اقداماتی است که در بازار توسط عده‌ای در جهت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و به خواست این دو کشور در حال انجام است.

فضا درباره صادرات و فروش نفت رو به بهبود است

اما این موضوع به ضرر مردم، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت و حتی به ضرر مصرف‌کنندگان نیز است، چراکه به اعتقاد زنگنه، در بازار ایجاد بی‌ثباتی می‌کند و شکنندگی در بازار برای هیچ کشوری سودی ندارد و این نوسانات قیمتی که ظرف ۲۴ ساعت ۵ تا ۶ دلار قیمت نفت کاهش می‌یابد، به نفع هیچکس نیست. این فکر درست نیست که این به نفع مصرف‌کننده است چراکه در این شرایط، هیچ فردی تکلیف خود را نمی‌داند و کشوری که تولیدکننده نفت بوده نمی‌داند نفت را نگه دارد یا بفروشد، لذا نوسان کم بازار نفت به نفع همه است و نوسان زیاد به نفع هیچکس نیست.

صادرات نفت ایران در حال افزایش است

مسؤولان دیگر کشور در سایر حوزه‌ها نیز یک‌صدا بر افزایش فروش نفت ایران تاکید دارند، به طوری که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده ایران قله مقاومت تحریمی را پشت سر گذاشته و باوجود ادعای آمریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت در حال افزایش است.

هرچند ما به اروپا صادراتی نداریم، در نتیجه نمی‌توانیم وارداتی داشته باشیم، اما عبدالناصر همتی یک راه‌حل را این می‌داند که از ما نفت بخرند که در این باره گفته‌اند در این موضوع مشکل دارند. راه دوم اما این است که اروپایی‌ها خط اعتباری بدهند تا بتوانیم از آن‌ها کالا خریداری کنیم و چنانچه هر کدام از این کارها انجام شود، راه‌اندازی اینستکس حتی یک هفته نیز طول نمی‌کشد. هم‌چنین مهرداد لاهوتی – سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی – به نقل از وزیر نفت اعلام کرده که فضا در مورد صادرات و فروش نفت رو به بهبود است.

از سوی دیگر، طبق اعلام وزارت نفت، محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه کشورمان – هم اخیراً در تماسی تلفنی با جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های نفتی آمریکا، اعلام و تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد.

به فروش نفت ادامه می‌دهیم

در این راستا، همواره بر این موضوع تاکید می‌شود که بحث تحریم از فروش نفت جداست؛ در نتیجه ما اکنون به گفته معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، به فروش نفت ادامه می‌دهیم چراکه به دنبال ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی هستیم و اگر ظرفیتی در این حوزه وجود نداشت، قطعاً این کار را انجام نمی‌دادیم.

بر این اساس طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‌برداری کشور مشتمل بر ۳۳ بسته کاری با پیش‎بینی بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول سه سال تعریف شده و این طرح ملی که با هدف بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفته، به گفته رضا دهقان، مشتمل بر ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و ۴ پروژه در بخش فراساحل را شامل می‌شود.

این پروژه‌ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰ میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور (خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد) اجرا خواهند شد و پیش‎بینی می‌شود با اجرای آنها ظرفیت تولید نفت خام کشور به‌طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که اضافه درآمد روزانه ۱۴ میلیون دلار را در پی خواهد داشت.

در همین رابطه یک کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: با برنامه‌ریزی و تلاش می‌توان کماکان در بازار جهانی نفت حضور داشت، به اعتقاد من می‌توانیم به میزان تحریم‌های گذشته و حتی بیش‌تر از آن صادرات نفت داشته باشیم و من امیدوارم که در این راه بتوانیم با اجرای سیاست‌های درست شاهد رشد فزونی باشیم.

خطیبی با بیان این‌که تحریم‌کنندگان نیز می‌دانند که تحریم یک کشور تنها در کوتاه‌مدت تأثیر خواهد داشت اظهار کرد: بعد از یک مدت کشور تحریم شونده خود را با شرایط وفق می‌دهد و می‌تواند راهکارهایی را برای دور زدن این شرایط به وجود آورد و به همین دلیل باید گفت که شرایط فعلی کشور به گونه‌ای شده که می‌توانیم بسیاری از تحریم‌های فعلی را دور بزنیم.

این کارشناس تصریح کرد: در شرایط فعلی باید با برنامه‌ریزی، رایزنی و انجام کار مشترک وزارت خارجه و وزارت نفت در قالب یک دیپلماسی سیاسی خارجی مشکلات فعلی را برطرف کرد و من معتقدم در این شرایط می‌توانیم نه تنها تحریم‌ها را دور بزنیم بلکه توسعه صادرات را نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا