صنعت، معدن، تجارت

سرانه ۳۲ کیلویی مصرف پلاستیک در ایران

رئیس انجمن پلاستیک سمنان و تولید کننده ظروف بسته بندی گفت: سرانه مصرف پلاستیک در ایران برای هر نفر سالانه بین ۳۰ تا ۳۲ کیلوگرم و این سرانه در کشورهای صنعتی مانند آمریکا و ژاپن بالای ۸۰ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سعید ترکمان دهنوی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: شاید یکی از دلائل کمی مصرف پلاستیک در ایران فعال نبودن سیستم بازیافت باشد که موجب شده نخبگان مردم را از مصرف این کالا بترسانند.

وی اظهارداشت: پلاستیک ها نقش مهمی در سلامت، بهداشت، افزایش طول عمر، جلوگیری از بیماری ها، کاهش ضایعات مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر دارند.

رئیس انجمن پلاستیک سمنان و تولید کننده ظروف بسته بندی گفت: میانگین طول عمر افراد در کشور طی دوران گذشته ۵۶ سال بوده که هم اکنون نزدیک به ۸۰ سال رسیده است.

وی در ادامه افزود: یکی از راز های افزایش طول عمر انسان در ایران و جهان در کنارسایر تلاش ها مرهون صنعت بسته بندی و بسته بندی مناسب است.

ترکمان دهنوی اظهارداشت: صنعت پلیمر و پلاستیک و صنایع بسته بندی در ایران نسبت به غرب صنعت جدیدی است.

وی ضمن اشاره به اینکه تولید ظروف بسته بندی از چهار دهه قبل در کشور شروع شده است، گفت: این ظروف امروز به کمک سلامت خانوار ها آمده است.

رئیس انجمن پلاستیک سمنان و تولید کننده ظروف بسته بندی افزود: برای مثال بیماری های عفونی که در فصل تابستان کودکان ایرانی را درگیر می کرد امروز مردم کمتر شاهد این نوع بیماری ها در جامعه هستند که قسمتی از این موفقیت مرهون ترویج فرهنگ استفاده درست از ظروف نگهدارند در منازل است.

وی یکی دیگر از کارکردهای مهم بسته بندی را تقلیل ضایعات مواد غذایی و محصولات کشاورزی دانست و اظهارداشت: ایران کشوری که هنوز یک سوم غذای تولیدی آن به دلیل عدم بسته بندی مناسب دور ریخته می شود.

ترکمان دهنوی ضمن تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ضایعات مواد غذایی در کشور باید گام های بلندی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش ضایعات و هدررفت مواد غذایی توجه به مقوله بسته بندی است.

وی در ادامه یادآورشد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حوزه صنعت بسته بندی کشور در قالب دو هزار واحد تولیدی مشغول فعالیت هستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا