بانک و بیمهطلا و ارز

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به شرط مطمئن شدن رئیس‌کل

بازار متشکل ارزی که قرار بود از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شود، هنوز راه‌اندازی نشده که رئیس‌کل بانک مرکزی علت تأخیر آن را برخی ارزیابی‌ها دانسته و اعلام کرده “این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند”.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، پس از نوساناتی که سال گذشته در بازار ارز رخ داد، بانک مرکزی عمده تمرکز خود را بر کنترل این بازار و ایجاد ثبات در آن گذاشت و در نیمه دوم سال گذشته در این مورد تا حدودی موفق عمل کرد.

اما آنچه دولت در حال حاضر به دنبال آن است، تعیین قیمت ارز با نرخ واقعی است، چراکه در حال حاضر بازارهایی چون هرات و سلیمانیه، تأثیر زیادی بر کشف قیمت ارز در بازار تهران دارند و بانک مرکزی در تلاش است تا کشف قیمت ارز را بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی در تهران انجام دهد.

در همین راستا، عبدالناصر همتی در ماه‌های پایانی سال گذشته از ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد که به واسطه آن بانک‌ها و صرافی‌ها به عنوان بازیگران اصلی این بازار فعالیت کرده و قیمت واقعی ارز در تهران تعیین شود.

وی معتقد بود که این بازار در اوایل سال جاری راه‌اندازی می‌شود و دو هدف اصلی آن، کشف نرخ واقعی ارز در تهران و جلوگیری از انجام معاملات غیرواقعی و ایجاد نوسانات در بازار است. اما روند راه‌اندازی بازار متشکل ارزی با تأخیر روبرو شد و این بازار به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است و هنوز به صورت رسمی راه‌اندازی نشده که عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اعلام کرد که بازار متشکل ارزی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد و تنها علت تأخیر آن برخی ارزیابی‌هاست تا به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند .

همچنین شکسته‌بند – مدیرعامل بازار متشکل ارزی – با بیان اینکه کارهای راه‌اندازی این بازار انجام شده و در مرحله نهایی قرار دارد، گفت: بازار متشکل ارزی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بانک مرکزی تخفیفی را برای ورود صرافی‌ها به این بازار در نظر گرفته است؛ به طوری که در ابتدا رقمی که برای عضویت آن‌ها در این بازار اعلام شده بود، ۱۰۰ میلیون تومان بود و پس از آن گفته شد به دلیل اینکه صرافی‌های کوچک‌تر نیز بتوانند وارد این بازار شوند، حق عضویت در این بازار به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

البته هنوز مشخص نیست که ورود به این بازار چه سودی برای صرافی‌ها خواهد داشت، اما آنطور که گفته می‌شود بانک مرکزی بر این باور است که بخش مهمی از معاملات عمده بازار ارز در آینده در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود و صرافی‌هایی که به این بازار ورود نکنند، خودشان متضرر خواهند شد.

ایجاد بازار متشکل ارزی می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به نرخ واقعی آن کمک کند، اما تأخیر انجام شده در راه‌اندازی این بازار می‌تواند تا حدودی از تأثیر روانی آن بر کاهش قیمت دلار بکاهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا