امور زیربناییراه و ساختمان

اجاره آپارتمان‌های ۲ میلیون تومانی در تهران

آرامش در بازار اجاره‌بهای امسال به مراتب بیش از سال گذشته حکمفرماست و فعالان بازار مسکن معتقدند بخشی از این موضوع به پذیرش واقعیت‌های مرتبط با توان مالی مستاجران بازمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تحقیقات میدانی از واسطه‌ها و فعالان بازار مسکن حاکی از آن است که بازار اجاره‌بها امسال به شکل نسبی وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال گذشته دارد. موجران امسال اغلب قیمت اعلامی خود را با افزایش حداکثر ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته اعلام می‌کنند و این در حالی است که قیمت‌های اعلامی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و بنیه مالی مستاجران به اندازه‌ای است که امکان افزایش میلیونی اجاره‌بها در سال جاری، مشابه آنچه که در سال ۹۷ رخ داد، وجود ندارد. علت این است که با جهش اجاره‌بها در سال گذشته، اکنون بسیاری از مستاجران ارقام میلیونی بابت اجاره‌بهای ماهانه پرداخت می‌کنند. معادل ریالی افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بهای ۲ میلیون تومانی برابر یک میلیون تومان خواهد بود و این در حالی است که صرف‌نظر از فشار ناشی از تورم عمومی، میزان افزایش حقوق بسیاری از مستاجران حقوق‌بگیر در سال جاری از این رقم کمتر بوده است و حتی اگر تمام افزایش درآمدخود را صرف تامین هزینه مسکن کنند، تکافوی نیاز آنها را نخواهد داشت.

همچنین بخوانید

از این‌رو موجران با در نظر گرفتن این واقعیت عمدتا بر اساس شرایط ملک بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره‌بها را پیشنهاد می‌کنند و البته در مواردی برای آپارتمان‌های فول امکانات افزایش اجاره‌بها تا ۳۵ درصد نیز اعلام شده است. البته همان‌طور که اشاره شد این ارقام در واقع بهای پیشنهادی اجاره‌بهای اعلامی از سوی موجران هستند و معمولا یک مرحله چانه‌زنی قبل از انعقاد قرارداد، آن را دستخوش تغییراتی به‌نفع مستاجران می‌کند.

07-02

 

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا