صنعت، معدن، تجارت

مجموعه های دانش بنیان بزرگترین شرکت های ایران خواهند شد

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه در آینده ای نه چندان دور بزرگترین شرکت های ایران مجموعه های دانش بنیان خواهند بود، گفت: نباید فکر کرد همه چیز با پول حل می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سورنا ستاری صبح امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه هدف ما ایجاد یک اکوسیستم در حوزه اقتصاد دانش بنیان است، گفت: ما در بسیاری از موارد و به خصوص در سابقه تاریخی خود مسیر را اشتباه رفته ایم چرا که کشوری که ۵ تا ۶ هزار سال تاریخ علم، فناوری و تجارت دارد و زمانی آقای دنیا بوده است اکنون در برخی مباحث پایه اقتصادی دچار مشکل است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ۸۵ درصد بودجه کشور در بخش‌های دفاعی، بهداشت و آموزش هزینه می‌شود و تنها ۱۵ درصد بودجه را سایر وزارتخانه‌های اقتصادی به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل ما برای حل مشکلات مطالعه‌ای را به یکی از بهترین مراکز بین المللی دنیا سفارش دادیم که بر مبنای آن مشخص شد ما برای پیشبرد اهداف نیازمند یک اکوسیستم هستیم تا بتواند نیروی انسانی ما را در مسیر درست هدایت نماید.

وی تصریح کرد: ایران دارای یکی از فوق العاده ترین نیروی انسانی و دانشگاه‌های دنیاست اما متأسفانه در اقتصاد نفتی همواره فکر می‌کند همه چیز با پول حل می‌شود و مشکل پیشرفت و اشتغال تنها پول است در حالی که بخش عمده ای از این مشکلات به اکوسیستم برمی گردد و پول حتی آیتم سوم و چهارم هم نیست.

ستاری با بیان اینکه در بخش پژوهش هزینه‌های بسیار اندکی از سوی بخش غیردولتی صورت می‌گیرد، گفت: در پژوهش یک چیز فراموش شده و آن سرمایه گذاری بخش خصوصی است به این معنا که دولت باید در این بخش سرمایه گذاری صورت دهد اما سرمایه گذار اصلی بخش خصوصی است چرا که تاکنون از هیچیک از پژوهش‌ها و پژوهشکده‌های دولتی محصول بیرون نیامده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل پژوهش خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی نیست، گفت: حجم انبوهی از دستگاه‌های های تک برای آزمایشگاه‌ها خریداری شده که برخی از آنها حتی سالانه ۴ بار هم استفاده نمی‌شوند در حالی که ما نیروی انسانی خلاق و نوآور می‌خواهیم که بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری کرده باشد.

ستاری گفت: بخش خصوصی باید اکوسیستمی درست کند که بر روی جوانان سرمایه گذاری کرده و خارج از اتکا به اقتصاد نفتی باشد. این اکوسیستم البته تا حدودی شکل گرفته و ۴۴۰۰ شرکت چند ده هزار میلیارد تومانی خود را در آن تثبیت کرده اند و اینها به زودی بزرگترین شرکت‌های کشور خواهند شد.

ستاری گفت: هم اکنون بزرگترین شرکت‌های ایران بیوتک هستند و ما در این حوزه مزیت‌های ذاتی داریم. این در شرایطی است که ارزش افزوده در اقتصاد با خام فروشی به دست نمی‌آید بلکه ارزش افزوده در دانشی نهفته است که بر روی ماده خام کار می‌کند. ضمن اینکه اگر خط تولیدی را از خارج از کشور وارد کرده و نصب کردیم لزوماً صنعت راه اندازی نکرده ایم بلکه صرفاً یک کارخانه ایجاد شده اما اگر می‌خواهیم صنعت داشته باشیم باید افراد تحصیل کرده را جذب کرده و روی دانش سرمایه گذاری کنیم.

ستاری گفت: تحریم اخیر به ما نشان داد که ما تنها فکر می‌کنیم تولیدکننده مرغ در کشور هستیم، بلکه نگاهی به زنجیره تولید این کالای اساسی نشان می‌دهد که ما یک خط تولید کاملاً خارجی را راه اندازی کرده ایم که نژاد جوجه ریزی آن مشخص بوده و حتی کاملاً تعریف شده که چه واکسن، نهاده دامی و مکمل‌هایی به آن جوجه داده شود پس این ما را به عنوان تولیدکننده مرغ معرفی نمی‌کند بلکه ما کاملاً وابسته به خارج هستیم.

وی به مزیت‌های بخش کشاورزی در حوزه اقتصاد دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: بخش‌های فوق العاده ای به لحاظ تکنولوژیکی وجود دارد که باید بر روی این بخش و دانش مرتبط با آن سرمایه گذاری کرده تا به ارزش افزوده برسد.

ستاری فرهنگ ونچر را از جمله فراموش شدگان اقتصاد ایران دانست و خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد دانش بنیان رشد اقتصادی را می‌خواهیم که یک کارآفرین پول خود را در آن سرمایه گذاری کرده باشد در غیر این صورت اگر منتظر وام و تسهیلات دولتی باشیم کار پیش نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه در پارک علمی و فناوری پردیس، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی به دولت ٨به یک است، گفت: فروش سال گذشته این شرکتها ٩٠٠٠ میلیارد تومان بوده است؛ پس اگر سنتی‌ها با این شرکتهای دانش بنیان تقابل کنند، شکست خواهند خورد.

ستاری گفت: باید پشت این افراد ایستاد؛ چراکه ظرف یکسال اخیر تراکنش فین تک ها ده برابر شده است؛ این در حالی است که سرمایه گذاری و کار برای استارتاپ های فناوری باید صورت گیرد؛ این بازار آماده کمک بخش خصوصی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا