امور زیربناییتعاون و اشتغال

پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی گروهی

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه فعالیت های گروهی خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مهناز امامدادی صبح امروز در نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برگزار شد، اظهارداشت: سقف تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه فعالیت‌های گروهی و کارفرمایی باید افزایش یابد. همچنین در زمینه رشته‌های صنایع غذایی محدودیت‌های زیادی وجود دارد که در این زمینه وزارت بهداشت این نوع مشاغل را از فهرست مشاغل خانگی حذف کرده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است مشاغل مرتبط با حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی نباید در منازل فعالیت کنند بلکه این نوع مشاغل باید در مراکز خارج از منزل، کارگاه‌ها یا سوله‌ها فعالیت کنند که در این زمینه مکاتبات زیادی با این وزارتخانه صورت گرفته تا مشاغل مرتبط با صنایع غذایی امکان فعالیت در منازل را داشته باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه محصولات غذایی و آشامیدنی جایگاه مهمی در مشاغل خانگی دارند، اظهارداشت: به رغم مکاتبات زیادی که با وزارت بهداشت صورت گرفته، هنوز رشته‌های پیشنهادی غذایی برای راه اندازی مشاغل خانگی از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف نشده است. لذا ضرورت دارد تا وزارت بهداشت نسبت به ارائه رشته‌های پیشنهادی مشاغل خانگی در حوزه محصولات غذایی ظرف مدت یک ماه آینده اقدام کند.

امامدادی افزود: همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است دستورالعمل مواد غذایی و آشامیدنی متناسب با مشاغل خانگی را تهیه و در جلسه بعدی ستاد ارائه کند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعطای تسهیلات به شاغلان دستگاه‌های دولتی را یکی از موانع پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان بیکار عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی در حالی تسهیلات مشاغل خانگی را برای شاغلان خود مطالبه می‌کنند که قانون در این خصوص تکلیفی ندارد و اولویت پرداخت تسهیلات به افراد بیکار است.

وی افزود: از دیگر مشکلات حوزه مشاغل خانگی تغییرات متعدد فهرست رشته‌های مصوب این نوع مشاغل توسط دستگاه‌های اجرایی است. در این خصوص به رغم اینکه متقاضیان برخی از رشته‌های در متقاضیان می‌شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تاکید کرد: بنابراین برای ممانعت دستگاه‌ها از تغییر متعدد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی باید یک سقف زمانی در نظر گرفت.

امامدادی افزود: علاوه بر این در زمینه مشاغل خانگی فاقد یک تشکل و اتحادیه به عنوان بازوی بخش خصوصی هستیم و یکی از ظرفیت‌های ایجاد تشکل و اتحادیه در این نوع مشاغل، تعاونی‌ها هستند که می‌توانند پیشبرد اهداف مشاغل خانگی باشند.

بر اساس این گزارش، امروز با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به شاغلان دولتی به دلیل محدودیت منابع قرض الحسنه ممنوع شد. همچنین برای جلوگیری از تغییر متعدد فهرست رشته‌های مشاغل خانگی توسط دستگاه‌های اجرایی، هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند در کمتر از دو سال پس از تصویب یک رشته مرتبط با مشاغل خانگی نسبت به تغییر یا حذف آن اقدام کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا