بین الملل

افت رشد اقتصادی در چین بدون تبعات اقتصادی

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: کاهش رشد اقتصادی چین تبعات زیادی برای اقتصاد این کشور ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد حسین بابالو در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی هم اکنون در چین نرخ بیکاری بالا نیست و همینطور حجم سرمایه گذاری های خارجی نیز کاهش یافته است بنابراین وضعیت موجود نشان از یک ثبات نسبی در بازار این کشور دارد.

وی همچنین اظهارداشت: بدین ترتیب کاهش رشد اقتصادی چین هیچ تنش و نگرانی اقتصادی خاصی به این کشور وارد نخواهد کرد مگر اینکه یک رکود اقتصادی در بازارهای جهانی اتفاق بیفتد.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: واقع مطلب اینکه تازمانی بحران واقعی در جهان رخ ندهد بی تردید اتفاقی برای چینی ها نخواهد افتاد.

وی همچنین در خصو ص دلائل کاهش رشد اقتصادی چین به رادیو اقتصاد افزود: دلیل نخست مربوط به روند رو به نزول رشد اقتصادی چین در سال های گذشته بوده است.

بابالو اظهارداشت: بطور اساسی با توجه به روند افزایشی نرخ مورد نظر در ۱۰ سال نخست قرن بیست و یکم که تا سال ۲۰۰۸ و حتی سال ۲۰۰۹ هم افزایش پیدا کرد در حال حاضر روند نزولی رشد اقتصادی چین منطقی به نظر می رسد و این سرنوشت غیر قابل تغییر اکثر قدرت های اقتصادی در جهان است چرا که نخست رشد اقتصادی بسیار بالایی را تجربه و به مرور زمان این روند به تعادل (تعدیل و ثبیت) می رسد.

وی گفت: این شرایط هم اکنون در مورد ژاپن، آمریکا، آلمان و خیلی از کشورهای جهان حکمفرماست.

این کارشناس اقتصاد بین الملل افزود: دلیل دوم کاهش رشد اقتصادی چین مربوط به روند کلی در اقتصاد جهانی است.

وی همچنین جنگ تجاری را عامل سوم کاهش رشد اقتصادی چین برشمرد و اظهارداشت: مدتی که آمریکا جنگ تجاری را برای چین رقم زده هرچند که در روزهای گذشته این روند اندکی متعادل شده یعنی از زد و خورد های اقتصادی به لفاظی های اقتصادی تقلیل جایگاه داده است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل افزود: جنگ تجاری بالاخره تاثیر خود را بر بازار چین گذاشته و اندکی نا اطمینانی را در این بازار تقویت کرده است.

وی اظهارداشت: جدا از این بخشی از صادرات چین نیز محدود شده به نحوی که امسال حجم صادرات چین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش داشته که یک سیگنال منفی و حتی نگران کننده است.

بابالو تصریح کرد: ناگفته نماند چینی ها مدتی که به سمت حمایت از مصرف و تقاضای داخلی حرکت کرده اندتا بتوانند بخشی از تقاضای صادراتی خود را در بازارهای داخلی جذب کنند برای اینکه هم اقتصاد خود را مقاوم تر از قبل جلوه دهند و هم بتوانند از تکانه های بین المللی در امان باشند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا