صنعت، معدن، تجارت

تاکید رئیس‌جمهور ارمنستان بر توسعه روابط تجاری با ایران

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور ارمنستان، گفت: پیشنهاد ایجاد موسسه مالی و اعتباری مشترک میان دو کشور به منظور کاهش آثار تحریم‌ها ارایه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هرویک یاریجانیان در نشست خبری امروز سه شنبه ۲۵ تیرماه ۹۸ خود با خبرنگاران از دیدار با رئیس‌جمهور ارمنستان در ایروان خبر داد و گفت: در دیدار نیم‌ساعته‌ای که با رئیس جمهور ارمنستان صورت گرفته، روابط تجاری دو کشور مطرح شده و دو طرف بر گسترش روابط با یکدیگر تاکید کردند؛ به ویژه اینکه روابط ایران و ارمنستان همواره بسیار مثبت بوده و کوچکترین تنش رسمی و غیررسمی میان دو طرف تا به حال وجود نداشته است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان افزود: روابط ایران و ارمنستان به نحوی است که می‌توان در توسعه روابط ایران با اوراسیا، کاملاً از پتانسیل ارمنستان استفاده کرد؛ ضمن اینکه رئیس جمهور ارمنستان نیز بر سرمایه گذاری متقابل دو کشور تاکید داشته و خواستار گسترش مجموعه فعالیت‌هایی از سوی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان شد تا بتوان روابط را گسترش داد؛ ضمن اینکه وی توصیه کرد اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان نقش مشورتی در ارایه راهبردها به بازرگانان دو کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: مهمترین آیتمی که مدنظر رئیس جمهور ارمنستان در توسعه روابط با ایران است، اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاههایی برای شناسایی محصولات دو طرف است که بر این اساس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان بر روی این موضوع متمرکز خواهد شد. این در حالی است که ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که همواره از استقلال برخوردار بوده و هیچگونه تنشی را با ایران نداشته است؛ از سوی دیگر، ما مرز امنی با این کشور داریم که جزو کشورهای اوراسیا بوده و از این پیمان منطقه ای می توانیم به نفع صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در همکاری‌های مشترک بهره گیریم.

به گفته یاریجانیان، اگر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایرانی بتوانند محصولات و مصنوعات خود را با حداقل تعرفه‌های گمرکی به ارمنستان و کشورهای اوراسیا صادر کنند؛ بازاری بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهند داد و می‌توان علاوه بر بازار ارمنستان، بازار اوراسیا را هم تامین کرد.

وی اظهار داشت: در شرایط سخت تحریم برگزاری این دیدار با رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت بود؛ به خصوص اینکه در آنجا ما به وی پیشنهاد دادیم تا موسسه مالی و اعتباری مشترک میان دو کشور را برای دور زدن تحریم‌ها، راه اندازی کنیم که مراحل آن در دست پیگیری است. در حال حاضر البته میزان تجارت ایران و ارمنستان ۳۰۰ میلیون دلار است که در صورت رفع مشکلات می‌توان آن را توسعه داد؛ اکنون بیشتر تبادلات بر روی حوزه انرژی متمرکز است و ایران از ارمنستان برق وارد کرده و به آنها گاز صادر می‌کند.

یاریجانیان ادامه داد: در حال حاضر کالاهای ایرانی از جمله کارشی و سرامیک، رنگ ساختمانی و خودرو و نیز برخی محصولات پایه‌ای به ارمنستان صادر می‌شود ولی در حوزه هایی همچون توربین به شدت در این کشور گوشه نشین هستیم و موفق نبوده‌ایم؛ در حالیکه بازار ارمنستان پتانسیل بسیار خوبی دارد و سوئیس، کانادا و گرجستان با این کشور تعرفه ترجیحی دارند؛ بنابراین صادرات به این کشور می‌تواند محصولات ایرانی را با تعرفه‌های ترجیحی به بازارهایی برساند که ارمنستان با آنها تعرفه ترجیحی دارد.

وی با بیان اینکه به عنوان اولین رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان، با رئیس جمهور این کشور دیدار کرده‌ام، افزود: این دیدار فرصت بی‌نظیری را در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایران قرار می‌دهد تا بتوانند با برنامه‌ریزی و به صورت کنترل‌شده، کار را پیش برند و روابط را توسعه دهند. البته باید زیرساختها همچون جاده ها را نیز روانتر و بهتر کنیم تا کالاهای ایرانی بتوانند در مدت زمانی کمتر به این کشور برسند؛ از سوی دیگر، به شدت به لحاظ هوایی در مراودات تجاری ضعف داریم؛ به این معنا که تا پیش از این یک شرکت داخلی هواپیمایی ایران با قیمت هایی حدود ۳ برابر استاندارد جهانی پرواز مستقیم آن هم یک بار در هفته به ایروان داشت که مدتی است متوقف شده، ضمن اینکه یک شرکت هوایی دیگر به تازگی جایگزین شده که از سطح استاندارد بسیار کمی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه به تازگی رئیس جمهور، قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا را ابلاغ کرده است، آیا با توجه به پتانسیل‌ها، ارمنستان می تواند نقش آفرینی برای میزبانی این منطقه آزاد مشترک را با ایران داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارمنستان تنها کشوری است که با ایران مرز خاکی دارد و هیچیک از کشورهای اوراسیا این توانایی را ندارند؛ بنابراین می تواند به خوبی در این رابطه نقش آفرینی کند و به همین دلیل است که نظر رئیس جمهور ایرانن راه اندازی این منطقه در جلفا و ارس است که به نظر می رسد اتصال به منطقه آزاد مقری در ارمنستان را پیگیری می کند.

وی اظهار داشت: ماه آینده، اولین هیات تجاری ۱۰۰ نفره را از تجار و بازرگانان ایرانی به ارمنستان اعزام خواهیم کرد و تلاش داریم تا با برگزاری نمایشگاههای تخصصی و حرفه‌ای، زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک دو کشور شویم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا