آموزشآموزش کسب و کارکسب و کار

استیضاح، منتظر برند شماست

خداوند برای انسانها دو گوش و یک دهان آفرید بدین دلیل که کمتر صحبت کنند و بیشتر گوش فرا دهند. یکی از عالی ترین شیوه هایی که شما می توانید برای زندگی شخصی و کاری از آن بهره مند شوید و کاملا هم رایگان و ۲۴ ساعته در دسترس هستند، عاریه گرفتن از دنیای پیرامون و دقت و تامل در آفرینش هستی است.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

عده کثیری از صاحبین کسب و کار متاسفانه از ابتدا این اعتقاد را در سر پرورانده اند که کسب و کاری راه اندازی کنند و به خیال خودشان برندی ایجاد کنند و کالا و خدماتی را به فروش برسانند. سالهاست که فروش محصولات به صورت یک طرفه و در واقع بهتر بگویم فقط حرف زدن در مورد محصولات و فروش آنها به مشتری از دایرالمعارف کسب و کار دنیای رقابت جهانی خارج شده است.

شما ملزم هستید قبل از هر صحبتی به مشتریان خود گوش فرا دهید. حرفهای آنها را بشنوید. نیازهایشان، دغدغه هایشان و حتی صحبتهایی که شاید ارتباطی به حوزه کاری شما نیز نداشته باشند. تا زمانی که سر در لاک خود فرو کرده باشید و فقط به فروش یک طرفه و حرف زدن در مورد حوزه کاریتان فکر می کنید به جایی نخواهید رشید و در بهترین شرایط برند شما در جا خواهد زد. رشد برند شما از آنجا آغاز خواهد شد که انتقادات مشتریان خود را به دقت گوش دهید. در غیر این صورت رقبایتان به آنها گوش خواهند سپرد و بر علیه شما استفاده خواهند کرد.

همچنین بخوانید

البته باید خاطر نشان کنم که سیستم نظرخواهی از مشتری باید به صورت کاملا اختیاری و بدون ایجاد مزاحمت برای آنها باشد. شما با گذاشتن کاغذی که چند سوال روی آن نوشته اید که مشتری باید آنها را تیک بزند و یا با قرار دادن صندوق انتقادات راه به جایی نخواهید برد. به شیوه های خلاقانه و زیرکانه بیشتر فکر کنید.

شما باید عرصه را به طریقی برای مشتریان برند خود فراهم کنید تا آنها به صورت داوطلبانه و صادقانه حرف های خود را به شما منتقل کنند. به عنوان نمونه بعضی از برند های مطرح دنیا پس از گذشت اندک زمانی از خرید مشتریان برای آنها هدیه ای به عنوان تشکر از خرید به صورت اشانتیون ارسال می کنند و در قالب این کار به صورت زیرکانه و محترمانه نظر انها را جویا می شوند. راه های بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید تا از حس مشتریانتان و تجربه ای که در حین استفاده از برند شما داشته اند با اطلاع شوید. در اینجا به یک نمونه مثال بسنده کردیم.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر به ارائه محصولات به صورت یک طرفه ادامه دهید باید منتظر استیضاح برند خود در دادگاه کسب و کار باشید. امید به آنکه رای اعتماد بیاورید.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا