بورسبورس اوراق

سالگرد ورود پارس به بورس با افزایش ۹۳درصدی درآمد هر سهم/ سود ۹۵میلیون دلاری چگونه محقق شد

پتروشیمی پارس درحالی برای سال ۹۷ با رشد ۱۱۱درصدی سود عملیاتی روبرو بوده که آمار تولید و فروش سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز حاکی از افزایش ۱۵ درصدی میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اقتصادآنلاین، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی پارس با حضور ۹۶ درصدی سهامداران برگزار شد که در آن ریاست مجمع به عهده سعید محبی فر، رئیس هیات مدیره این شرکت بود.

در ابتدا مسعود حسنی، مدیرعامل پتروشیمی پارس در گزارشی به فعالیت‌های صورت پذیرفته در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۷ موفق شدیم ۸۳ درصد ظرفیت اسمی و ۸۵ درصد بودجه تولیدی را پوشش دهیم که موجب فروش ۳میلیون تن محصول در سال شد.

همچنین بخوانید

وی عمده دلایل کاهش ۱۷ درصدی تولید نسبت به ظرفیت اسمی را، عدم تامین برخی سرویس‌های جانبی، عدم تامین کشتی و عدم دریافت محصولات توسط واحدهای پایین‌دستی است عنوان کرد و گفت: تنها ۲۰ درصد از عوامل کاهنده تولید در سال گذشته به داخل شرکت برمی‌گردد و ۸۰ درصد به جهت عوامل خارجی که بر شرکت تحمیل شده سبب افت ۱۷ درصدی تولید شده است.

پارس، سال ۹۷ را چگونه پشت سر گذاشت؟

حسنی در ادامه به یکی از دستاوردهای مهم سال گذشته این شرکت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ با اجرای پروژه تزریق محصولات گاز مایع به گاز برگشتی، توانستیم به مشکل کمبود مخازن گاز مایع برای دریافت خوراک اتان فائق آییم. وی در این باره افزود: با اجرایی شدن این پروژه، به جای ۱۴۰۰ تن در ساعت توانستیم ۲۴۰۰ تن در ساعت خوراک دریافت کنیم. این افزایش ظرفیت خوراک سبب رشد ۲۶۰ هزار دلاری سود روزانه و نتیجتا افزایش ۹۵ میلیون دلاری سود خالص در سال شد.

از دیگر اقدامات موثر سال گذشته در پتروشیمی پارس می توان به عملیاتی شدن پروژه تزریق بخار به مشعل ۹۹۱ اشاره کرد که کاهش چشمگیری در آلودگی هوا ایجاد کرده است.

همچنین احداث مخازن جدید ذخیره بنزین و گسولین به منظور استمرار تولید اتیل بنزن با حداکثر ظرفیت و پروژه ایمن سازی واحد استحصال اتان از دیگر پروژه هایی بود که سال گذشته در مجموعه پتروشیمی پارس انجام شد.

گفتنی است یکی دیگر از اقدامات موثر شرکت در سال گذشته، کاهش زمان تعمیرات اساسی از ۴۲ به ۱۷روز که ۱۳.۵میلیون دلار از این محل به سود شرکت افزوده شده است.

02

افق های روشن پیش روی پارس

مدیرعامل پتروشیمی پارس در این مجمع خبر افزایش ظرفیت تولید استایرن مونومر تا پایان سال جاری را داد و گفت: باتوجه به کمبود استایرن مونومر در کشو و همچنین به منظور استفاده بهینه از زنجیره پایین دستی اتان و اتیلن، پتروشیمی پارس افزایش ظرفیت حداقل ۲۵ درصدی واحدهای اتیل بنزن و استایرن مونومر خود را در دستور کار دارد و مذاکره با لایسنسوراین واحدها و شرکت های صاحب دانش فنی در جریان است.

وی در ادامه افزود: به منظور رسیدن به ظرفیت اسمی و استمرار تولیدی ۱۰۰ درصدی واحد استحصال اتان، مطالعات شناسایی گلوگاه های مانع افزایش تولید و همچنین امکان سنجی ارتقا فرآیندهای این واحد در جریان است. از این رو با اجرایی شدن پروژه revamping در سال جاری، شاهد افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تولید استایرن مونومر در پتروشیمی پارس خواهیم بود که استایرن مونومور از محصولات با حاشیه سود بالا قلمداد می شود.

حسنی در خصوص مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات نیز گفت: اولویت پتروشیمی پارس، تامین کلیه نیازمندی های مصرف کنندگان داخلی موجود در زنجیره ارزش، همراستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی است. ماموریت خاصی در راستای تامین استحصال اتان،پروپان و بوتان از گاز غنی و تولید استایرن منومر با کیفیت مطلوب و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی ،با ارزش افزایی حداکثری برای ذی نفعان است.

وی دستاوردهای مالی شرکت در سال ۹۷ را، افزایش ۴۴درصدی میزان فروش نسبت به سال قبل، افزایش ۴۷درصدی سود ناخالص نسبت به سال قبل،افزایش ۱۱۱درصدی سود عملیاتی نسبت به سال قبل،افزایش ۶۲درصدی درآمدهای غیرعملیاتی نسبت به سال قبل،کاهش یک درصدی نسبت بهای تمام شده به فروش نسبت به سال قبل آن بیان کرد. در نتیجه در سال گذشته افزایش ۹۳ درصدی سود هر سهم به نسبت سال ۹۶ در پتروشیمی پارس تحقق یافته است.

در پایان مجمع نیز پس از تصویب صورت های مالی، تقسیم سود ۹۳۰ تومانی با ازای هر سهم به تصویب اکثریت سهامداران رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا