بانکبانک و بیمهبورس اوراق

​عبور «وبصادر» از زیان در تحلیل‌های فعالان بازار سرمایه

بانک صادرات ایران با انتشار گزارش عملکرد ٣ ماهه خود با کاهش شدید زیان عملیاتی همراه شد و این امر نشان داد بانک در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «بورس ٢۴»، همان‌طور که در سال ٩٧ شاهد کاهش شدید سطح زیان‌دهی بانک بودیم، در سال جاری با همین روند حتی می‌توان به خروج بانک از زیان نیز خوش بین بود.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد: «وبصادر» در ٣ ماهه سال ٩٨ تراز عملیاتی منفی ۴٧٣ میلیارد تومانی داشته است.
این در حالی است که بانک در ٣ ماهه دوره مشابه سال قبل زیان عملیاتی هزار و ١٣٩ میلیارد تومانی شناسایی کرده است.
به عبارتی این زیان سنگین با کاهش قابل توجه ۵٨ درصدی در ٣ ماهه امسال همراه شده و نشان می‌دهد بانک با تحول شگرفی مواجه شده و در نیمه دوم سال حتی می‌توان به مثبت شدن تراز عملیاتی بانک نیز خوش‌بین بود.
جستجوی بورس ٢۴ در میان صورت‌های مالی «وبصادر» حاکی از آن است: این بانک در سال ٩٧ با تراز عملیاتی ۶ میلیارد تومانی مثبت همراه شده بود، در حالی که در ٣ ماهه تراز منفی هزار و ١٣٩ میلیارد تومانی داشته است. این امر نشان می‌دهد در نیمه دوم سال وضعیت عملیاتی بانک بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.
پس می‌توان انتظار داشت با توجه به کاهش ۵٨ درصدی زیان عملیاتی در ٣ ماهه سال جاری، تا پایان سال ٩٨ تراز عملیاتی بانک رشد قابل توجهی داشته و شاهد شناسایی درآمدهای مشاع قابل‌توجهی بانک صادرات ایران در پایان سال جاری باشیم.
همچنین همان‌طور که از پرتفولیوی غنی بانک صادرات ایران مشخص است، این بانک حجم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در شرکت‌ها دارد که با توجه به تورم اخیر، سود ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها بهبود قابل توجهی داشته است.
بانک در سال ٩٨ سود دو هزار و ۴٩٨ میلیاردی از طریق سرمایه‌گذاری‌های خود شناسایی و این سود با رشد ٢٣ درصدی به نسبت دوره مشابه سال قبل همراه شده است.
بدین ترتیب با جهش سود شرکت‌های زیر مجموعه انتظار می‌رود بانک در سال ٩٨ با جهش خوبی در سود سرمایه‌گذاری‌های خود همراه شود.
در نهایت درآمدهای مشاع بانک که از دو سرفصل درآمدهای عملیاتی ناشی از تسهیلات‌دهی و درآمد سود سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها تشکیل شده نشان می‌دهد که هر دو سرفصل با رشد خوبی همراه و این رشد سبب کاهش قابل توجه زیان بانک و حتی خروج از زیان‌دهی بانک صادرات ایران خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا