امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مبارزه با ملخ صحرایی در اکثر استان‌های جنوبی به پایان رسید

یک مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات گفت:مبارزه با ملخ صحرایی در اکثر استان های جنوبی تمام شده و در حال حاضر مبارزه به صورت لکه ای و بیشتر در استان ایلام است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین گفت: مبارزه با ملخ صحرایی تا هفته آینده و در سطح ۷۵۰ هزار هکتار به اتمام می رسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: مبارزه با این آفت در اکثر استان های جنوبی تمام شده و در حال حاضر مبارزه به صورت لکه ای و بیشتر در استان ایلام است.

وی اظهار داشت: در استان ایلام در حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی مبارزه باملخ صحرایی انجام دادیم و نزدیک به ۳ هزار هکتار دیگر باقی مانده که به زودی تمام می شود.

معین با بیان اینکه ۹ استان کشور در گیر آفت ملخ صحرایی شدند، خاطر نشان کرد: از هشتم بهمن سال ۹۷ با دریافت گزارش ریزش ملخ صحرایی، مبارزه در بندر عباس آغاز و سپس در بقیه مناطق استان هرمزگان و استان های جنوبی ادامه یافت.

وی درباره هزینه مبارزه با ملخ صحرایی گفت: براساس برآورد ما، نزدیک به ۵۰ هزار تومان در هر هکتار هزینه مبارزه و همچنین ردیابی ملخ صحرایی است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، سطح ردیابی ملخ صحرایی در کشور را در سال جاری ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار عنوان کرد.

وی درباره تامین اعتبارات برای مبارزه با ملخ صحرایی اذعان داشت: در فاز نخست ۱۰ میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور برای مبارزه با این آفت دریافت کردیم و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز قرار است تا دو هفته آینده از خزانه دولت پرداخت شود.

معین ادامه داد: در این مدت، سازمان حفظ نباتات کشور نیز نزدیک به ۵ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی شامل سم، سمپاش، تانکر و لولزم یدکی برای مبارزه با ملخ صحرایی ارایه داده است.

وی گفت: مابقی اعتبارات مبارزه با این آفت از محل اعتبارات استان ها و همچنین از محل کمک های استانداری ها تامین شد که بخشی از هزینه ها را پوشش داد.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اذعان به اینکه ملخ صحرایی دوره اش را در ایران گذرانده است، تصریح کرد: این آفت یک محل تابستان گذران در هندوستان و یک محل زمستان گذران در شرق آفریقا دارد که برای سفر بین این دو محل از عربستان و ایران عبور می کند.

وی افزود: امسال به علت بارندگی های ماه های اخیر و فراهم بودن شرایط، این آفت در ایران اطراق کرد و توانست دو نسل از خود را ایجاد کند و اکنون نسل سوم آن از ایران خارج شده و به سمت پاکستان رفته است.

به گفته معین، پاکستان تا کنون در سطح ۲۰ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه کرده است.

وی با بیان اینکه امسال عربستان در سطح ۱۵۰ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه کرده است، اظهار داشت: برای عربستان مبارزه با ملخ صحرایی در مناطقی که کشت و کار دارد مهم است.

معین درباره میزان پرواز ملخ صحرایی تصریح کرد: ملخ صحرایی در فاز بهاره می تواند روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و در روز بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت پرواز کند.

وی با اشاره به اینکه هجوم بعدی ملخ صحرایی از اوایل بهمن امسال آغاز می شود، پیش بینی کرد که سطح مبارزه با این آفت از بهمن ۹۸ تا اواخر تیر ۹۹ حداقل به یک میلیون هکتار در کشور برسد.

وی گفت: با پیش بینی هجوم ملخ صحرایی در بهمن امسال، هم در خط مرزی ساحلی و هم در مناطقی با عمق ۲۰۰ کیلومتری در داخل کشور باید مبارزه انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در باره ملخ بومی نیز اذعان داشت: تا کنون در سطح ۱۲۰ هزار هکتار با این آفت بومی در کشور مبارزه کرده ایم.

وی افزود: این مبارزه به طور عمده در استان های خراسان رضوی، زنجان، اردبیل، قزوین، گیلان، کردستان و آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا