بین المللپرداخت الکترونیک

سندیکای پولشویی در اسپانیا که از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین برای پرداخت قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کرد

با استناد به گزارش «بلومبرگ»، پلیس اسپانیا ادعا می‌کند که در تلاش‌های اخیرش برای انحلال یک سندیکای پولشویی، دریافته که در قوانین ضدپولشویی اروپا، روزنه‌ای وجود دارد. لازم به ذکر است که سندیکای نامبرده از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین برای انجام پرداخت‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،در اوایل سال میلادی جاری، پلیس اروپا و نیروی محافظ کشوری اسپانیا، موفق شدند یک عملیات بزرگ پولشویی را شناسایی و منحل کنند. آن‌ها هشت نفر را دستگیر کردند و هشت تن دیگر را به جرم مشارکت در نقل‌وانتقال به پرداخت ۹ میلیون یوروی کلمبیا، برابر با ۱۰ میلیون دلار، جریمه کردند.

سندیکای مذکور به عنوان بخشی از عملیات پولشویی، دو دستگاه خودپرداز بیت‌کوین را در دفتری در مادرید نصب و راه‌اندازی کرده بود. این‌طور ظاهرسازی شده بوده که این دفتر، مرکزی است برای ارسال رمیتنس و مبادله ارزهای رمزنگاری شده؛ ولی در واقعیت، این دستگاه‌ها به عنوان ابزاری برای انجام اعمال غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

همچنین بخوانید

.

روش انجام این پولشویی چگونه بوده است؟

همان‌گونه که در وبسایت moneylaundering.com بیان شده، عملیات پولشویی مذکور بدین شکل انجام می‌گرفته است:

مواد مخدر کلمبیا در اروپا به فروش می‌رسیده و در قبال آن پول دریافت می‌شده است. در مرحله بعدی، یوروهای غیرقانونی دریافت شده، از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین به ارز رمزنگاری شده تبدیل می‌شده است.

به محض تبدیل پول نقد به ارز رمزنگاری شده، سازمان پولشویی اروپایی، بیت‌کوین‌های ذخیره شده در کیف پول دیجیتالی را به موسسه دیگری ارسال می‌کرد که به طور مستقیم تحت نظارت بزرگان مواد مخدر کلمبیایی قرار داشت. این تامین کنندگان مواد مخدر نیز می‌توانستند با مراجعه به یک صرافی آنلاین ارز رمزنگاری شده، بیت‌کوین‌ها را به پزو تبدیل کنند. مبادله در کمتر از بیست و چهار ساعت انجام می‌گرفت تا ریسک ناشی از نوسان ارزش بیت‌کوین به حداقل برسد.

در حال حاضر، پلیس اسپانیا در تلاش است تا مراحل پایانی این پرونده را به اتمام برساند. پلیس اسپانیا علاوه بر دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین، ۴ کیف پول سرد و ۲۰ کیف پول گرم را مصادره کرده است. شایان ذکر است که کیف پول سرد و گرم به ترتیب به منظور ذخیره آفلاین و آنلاین ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلیس باید در بین وجوه مصادره شده و دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری شده ارتباط برقرار کند تا بتواند بر اساس آن، مجرمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که بدون احراز هویت، عملیات خرید بیت‌کوین را انجام دهند. در نتیجه نمی‌توان فرد خریدار، منبع پول و فرد ارسال کننده پول را شناسایی کرد. بسیاری از افراد نیز داده‌های مربوط به پول را به کلی حذف می‌کنند.

.

مشکل کجاست؟

دولتمردان اروپا، درست مثل مسئولین ایالات متحده و کانادا، جریان پول را مورد پیگیری قرار می‌دهند و اگر ردپایی از پولشویی یا تامین مالی تروریسم را مشاهده کنند، جلوی گردش آن را می‌گیرند. قوانین مربوط به این حوزه، عملکرد مناسبی در بانک‌ها و سایر خدمات انتقال پول داشته‌اند، ولی در مورد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین چاره‌ساز نبوده‌اند. همین امر موجب افزایش آمار مربوط به فعالیت‌های مجرمانه از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین شده است.

بر اساس گزارش «کوین ای‌تی‌ام رادار» که اعداد و ارقام مربوط به دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین را مورد مطالعه قرار می‌دهد، در حال حاضر ۵۱۴۵ دستگاه در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها معمولا در کافه‌ها و مغازه‌های خواربارفروشی نصب می‌شوند. بیشترین دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در ایالات متحده هستند، کانادا رتبه دوم را دارد و تعداد اندکی، حدود ۸۰ دستگاه، نیز در اسپانیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در قوانین جدید اتحادیه اروپا که از ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به اجرا درمی‌آیند، تمهیداتی در مورد پولشویی از طریق ارزهای رمزنگاری شده و کیف پول‌های آنلاین اندیشیده شده است. اما اوپراتورهای مستقل دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین مشمول این قانون نمی‌شوند و همین امر، روزنه‌ای است برای فرار از قوانین ضدپولشویی.

منبع
ای‌تی‌ام مارکت‌پلیس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا