انرژی

۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز تنش آبی هستند

تابستان امسال حدود ۲۸.۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی قرار دارند که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری و بهبود ذخایر سدها موجب شده است تا این رقم نسبت به سال گذشته ۶.۴ میلیون نفر کاهش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،در سال آبی جاری، بهبود نسبی ذخایر سدهای کشور به عنوان بخشی از منابع تأمین‌کننده‌ آب شرب شهرها و روستاهای کشور تحت تاثیر بارش‌ها، سبب بهتر شدن وضعیت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای کشور شده و تا حدودی از دغدغه‌های وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه برای تأمین این ماده حیاتی کاسته است.

طبق گزارش رسمی وزارت نیرو، بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته تابستان امسال حدود ۲۸.۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی زرد، قرمز و نارنجی قرار دارند که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری و بهبود ذخایر سدها موجب شده است تا این رقم نسبت به سال گذشته ۶.۴ میلیون نفر کاهش داشته باشد.

منظور از تنش آب شرب، حداکثر میزان آب مورد نیاز در پیک مصرف نسبت به حداکثر ظرفیت تولید یک شهر می‌باشد. بر اساس بررسی صورت گرفته ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز(یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.

در این سطح از تنش آبی ۲۵ شهر دارای کمبود تولید بیشتر از ۲۰ درصد و دارای مخزن کافی و ۳۴ شهر دارای کمبود تولید بیشتر از ۲۰ درصد و کمبود مخزن هستند.

تابستان امسال ۳۴ شهر از نظر سطح تنش در وضعیت نارنجی (یعنی کمبود بین ۱۰ تا ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد. در این سطح نیز ۱۷ شهر دارای کمبود تولید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و دارای مخزن کافی و ۱۷ شهر دارای کمبود تولید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و کمبود مخزن هستند.

۱۴۰شهر کشور تابستان امسال از نظر سطح تنش در وضعیت زرد قرار دارند در پیک مصرف ساعتی احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد. براساس بررسی صورت گرفته ۱۴ شهر این سطح دارای کمبود تولید کمتر از ۱۰ درصد و کمبود مخازن ذخیره، هفت شهر دارای کمبود تولید کمتر از ۱۰ درصد و دارای مخزن کافی  و ۱۱۹ شهر فاقد کمبود تولید و دارای کمبود مخزن هستند.

بر اساس این گزارش، کمبود آب در اوج پیک مصرف تابستان امسال ۱۴ مترمکعب در ثانیه خواهد بود که این رقم در سال گذشته حدود ۲۲ مترمکعب در ثانیه بوده است و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته بیشترین احتمال تنش در استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان رخ خواهد داد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا