امور زیربناییراه و ساختمان

تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات‌بندری کالاهای به مقصد چابهار/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه‌ها به‌جاده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سفر به چابهار جلسه‌ای با مقامات استانی صورت گرفت تا روند فعالیت‌های این بندر از نظر ورود و خروج کالا و اقداماتی که می‌تواند منجر به بهبود جذب کالا در این بندر شود، موردبررسی قرار گیرد.

همچنین بخوانید

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد راستاد درباره سفر دو روزه خود به چابهار و بازدید از این بندر اظهار داشت: در این سفر جلسه‌ای با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و سایر دستگاه‌های استانی برگزار شد تا روند فعالیت‌های بندر ازنظر ورود و خروج کالا و اقداماتی که منجر به بهبود جذب کالا می‌شود، موردبررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از تصمیمات مهم در جلسه ‌این بود تا تلاش شود تمام انبارها در پسکرانه بندر چابهار که متعلق به شرکت بازرگانی دولتی و منطقه آزاد چابهار است به ظرفیت‌های این بندر در خصوص کالاهای اساسی اضافه شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این جلسات جدا از بازدید از زیرساخت‌ها، روبناهای بندری و تجهیزات، هماهنگی‌هایی بین بندر و گمرک صورت گرفت تا به‌عنوان یک عامل ضروری منجر به‌سرعت بخشی به روند ترخیص کالا شود، البته اقدامات برای بازاریابی در بندر چابهار توسط سازمان بنادر، منطقه آزاد و بقیه دستگاه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت تا بحث انتقال کالای بیش‌تر به سمت بندر چابهار باقدرت دنبال شود.

وی افزود: یکی دیگر از موارد در این سفر موضوع مهم اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای آغاز مسیر دسترسی بندر چابهار از پسکرانه‌ها به جاده بود تا هرچه زودتر شاهد شروع عملیات توسعه‌ای باشیم. در این بین بازدیدی نیز از پروژه‌هایی که توسط سازمان یا بخش خصوصی در بندر سرمایه‌گذاری شده، صورت گرفت تا روند و شرایط آن‌ها نیز مورد نظارت و پیگیری قرارگرفته شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در بندر چابهار بیان داشت: خوشبختانه اقبال بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بسیار خوب بوده و برای پروژه‌های متعددی در این بندر توانستیم شاهد مشارکت بخش‌خصوصی باشیم. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل انبارهای سرپوشیده و مخازن است که یا کار آنها در حال انجام و بخش دیگر مطالعات اجرایی‌شان در دست اقدام است.

وی افزود: در این خصوص یکی از مباحثی که دنبال می‌شود تسری قانون منطقه آزاد به بندر شهید بهشتی و کلانتری است که این طرح در شورای هماهنگی اقتصادی دولت مراحل اولیه‌اش طی شده تا امید به خدا با تسری این قانون به بندر چابهار یک مزیت دیگر به مزایای این بندر افزوده شود.

راستاد درباره بحث اتصال مسیر ترانزیتی چابهار به کشورهای حوزه CIS به‌عنوان یک موضوع مهم برای این کشورها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: در قالب توافقنامه ترانزیت چابهار که بین ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسید، همکاری و هماهنگی‌های جدی دنبال می‌شود. این همکاری‌ها در راستای این است که از مسیر بندر چابهار برای ترانزیت کالاهای صادراتی هندوستان و شبه‌قاره هند و کشورهای ساحلی اقیانوس هند به سمت CIS بیشتر استفاده شود.

 وی افزود: توافقات خوبی صورت گرفته و شرکت IPGL هندوستان که اپراتوری بندر چابهار را در اختیار دارد اقداماتی را برای توسعه ترانزیت از طریق این بندر دنبال می‌کند. اخیراً هم وزارت کشتیرانی هند یک تخفیف ۴۰ درصدی به حقوق و عوارض بندری کالاهایی داده که مقصد آنها از طریق بندر چابهار باشد. تمام این موارد مجموعه اقداماتی است که به رشد، توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان کمک خواهد کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا