صنعت، معدن، تجارت

۲۱ درصد واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی راکدند/ ۲هزار واحدفعال میشود

قزوین- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۱ درصد واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی راکدند که امسال هم ۲ هزار واحد صنعتی راکد را درشهرک های صنعتی به چرخه تولید و اشتغال باز می گردانیم.

همچنین بخوانید

محسن صالحی نیا در سفر به استان قزوین برای شرکت در مراسم تجلیل از صنعتگران و نیز افتتاح دو واحد تولیدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور داریم که بیش از ۴۴ هزار واحد تولیدی در آنها مستقر هستند و نقش مهمی در تولید و اشتغال کشور ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: با برش استانی سهم استان قزوین با داشتن ۱۵ شهرک و ناحیه ایجاد شده و در حال بهره برداری حدود ۳.۵ درصد است که ۹۶ درصد آنها کوچک و متوسط هستند.

صالحی نیا بیان کرد: شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در زنجیره تأمین دارند اما به دلیل مشکلات ایجاد شده در کشور و نیز تحریم‌ها حدود ۲۱ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور راکد هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر یک سیستم پایش داریم که به صورت آنلاین وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی پایش و رصد می‌شود و همه فعالیت‌های آنها زیر نظر است و سعی می‌کنیم با اقدامات مناسب بتوانیم واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگردنیم.

۲ هزار واحد راکد به چرخه تولید بازمی گردد

صالحی نیا اظهار داشت: با تمهیدات فراهم شده در سال جاری مصمم هستیم تا ۲ هزار واحد راکد تولیدی را به چرخه تولید بازگردانیم که خوشبختانه در سال گذشته هم توانستیم ۱۴۰۰ واحد را وارد سیستم تولید کنیم که این کار به رونق تولید و اشتغال کمک کرده و در مسیر تحقق شعار سال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور یادآور شد: این حرکت مستمر باید صورت گیرد تا واحدهای تولید دچار وقفه و رکود و یا تعطیلی نشوند و اگر مشکلاتی ایجاد شد بتوانیم بسرعت وارد کار شده و آن را مدیریت کنیم.

صالحی نیا تصریح کرد: البته طبیعی است به دلیل شرایط موجود در اقتصاد کشور و تحریم‌ها برخی واحدها در روند تولید دچار مشکلاتی شوند لذا برخی باید حمایت شوند تا از موانع عبور کنند.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: اگر واحدی دچار مشکلاتی شد ابتدا باید در کارگروه رفع موانع تولید مسائل آنها بررسی کارشناسی قرار گیرد و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برای حل آنها اقدام عملی شود.

وی اضافه کرد: در حوزه زیرساختی هر واحدی که با دستگاه‌های اجرایی مشکلی داشته باشد بررسی و آن را حل می‌کنیم تا هیچ دستگاهی به دلیل نداشتن خدمات زیربنایی و زیر ساختی و خدماتی مانند آب، برق، گاز و اینترنت دچار وقفه و رکود نشود.

صالحی نیا گفت: البته برخی واحدهای تولیدی و صنعتی که در تأمین تسهیلات مشکل مالی دارند می‌بایست با دادن تسهیلات برای خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش و یا طرح توسعه آنها اقدام کنیم که در این زمینه حمایت لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای نوسازی و بازسازی واحدها هم کمک می‌کنیم و هماهنگی لازم در این زمینه و کمک از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه که از طرف مجلس محترم ابلاغ شده تدارک دیده ایم تا نیازمندی واحدهای تولیدی بر اساس شرایط امروز که هزینه‌ها هم بالا رفته برطرف شود.

استانداران به کمک صنعتگران بیایند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: درخواست ما این است که شورای عالی استان‌ها و استانداران حتماً به کمک واحدهای تولیدی آمده و از بنگاه‌های اقتصادی فعال حمایت کنند تا تولید آنها دچار وقفه نشود.

وی اظهار داشت: حمایت‌ها دولتی هم جنبه عمومی دارد و ما به عنوان سازمان تخصصی وظیفه داریم زیرساخت‌ها را تأمین کنیم که بخشی از آن به صورت آب و برق و گاز و فیبر نوری است که این خدمات با توجه به توسعه واحدهای صنعتی باید تأمین شود و اجرای تصفیه خانه‌ها و خدمات زیربنایی در همین راستاست.

صالحی نیا گفت: در بسیاری از ۸۵۰ شهرک صنعتی فعال کشور به دلیل شرایط اقلیمی مشکلات حادی نداریم و برخی پروژه‌ها که شروع شده از سه ماهه چهارم سال قبل به دلیل نوسان قیمت‌ها چالش‌هایی دارند که باید برطرف شود و برخی پروژه‌ها با گفتگو با پیمانکاران تدابیری اتخاذ شد تا کارها دچار وقفه نشود.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های خدمات رسان دارند در حال کمک به صنعتگران هستند و از استانداران انتظار داریم کاری کنند تا اصلاح ساختار به توسعه آنها منجر شود.

معاون وزیر صمت یادآور شد: در تأمین منابع بویژه برای زیرساخت‌ها باید استانداری‌ها کمک کنند که در این میان از سازمان برنامه بودجه که توجه ویژه داشتند تشکر می‌شود که کمک شد تا زیرساخت‌ها تکمیل شود.

صالحی نیا افزود: در این میان صاحبان واحدهای صنعتی هم باید مشارکت و همراهی کنند تا یک واحد صنعتی به دلیل زیرساخت دچار وقفه در تولید یا رکود و یا تعطیلی نشود.

۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بهین یاب

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص تداوم اجرای طرح بهین یاب گفت: بهین یاب یک ساختاری است برای تأمین سرمایه در گردش صنعتگران که توانسته بخشی از مشکلات کارآفرینان را رفع کند.

وی بیان کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ امسال مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به تکمیل طرح‌های توسعه، اصلاح ساختار، تأمین نقدینگی اختصاص داده خواهد شد و صنعتگران می‌توانند از این تسهیلات برای رونق تولید و فعال‌تر شدن واحدهای خود استفاده کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا