بورسبورس اوراق

برگزاری مجمع سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی/ اعتراض برخی سهامداران به سود پایین

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد که در این مجمع به ازای هر سهم ۶۸ و نیم تومان تقسیم شد که برخی سهامداران نسبت به این رقم سود اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد معاملاتی «وبانک» امروز با حضور ۸۴ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی در محل تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات برگزار شد که در این مجمع در نهایت اعلام شد، هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان سود قابل تقسیم شرکت برای سال ۹۷ بوده است که با توجه به دستورالعمل سازمان بورس ۲۰ درصد سهام هلدینگ بین سهامداران تقسیم شد و به ازای هر سهم ۶۸ و نیم تومان تقسیم شد.

در این زمینه سعید خدامرادی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به خبرگزاری فارس گفت: طبق مصوبه هیأت مدیره ۸۰۰ میلیارد سود بین سهامداران تقسیم شد. برای هیأت مدیره ۱۰۰ میلیون تومان پاداش در نظر گرفته شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیأت مدیره برای هر ماه دو میلیون تومان و حق حضور اعضای کمیته حسابرسی برای هر نفر ماهانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و همچنین مجمع تصویب کرد ۴۰۰ میلیون تومان برای کمک به امور خیریه از جمله کمک به سیل زدگان اختصاص پیدا کند که به گفته بازرس مجمع این رقم در مقابل کل سود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی عدد قابل توجهی نیست.

همچنین بخوانید

خدامرادی همچنین گفت: طبق اساسنامه سرمایه‌گذاری بانک ملی، هر شرکت که ای‌پی‌اس سود ناشی از فروش سهام را در نظر می‌گیرد و چون اکثر شرکت‌های این گروه به صورت هلدینگ هستند بیش از ۲۰ درصد سود را نمی‌توانیم تقسیم کنیم.

وی همچنین گفت: به سهامداران می‌گوییم امسال گروه صنایع بانک ملی حداقل ۲۰ درصد شاهد رشد سود برای سهام خواهد بود وسود سهام در سال ۹۸ حتما از رشد خوبی برخوردار خواهد شد.

سید مهدی سدیدی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی همچنین گفت: بخشی از سود حاصل شده در سال ۹۷ که به عنوان اندوخته منظور شد، صرف افزایش سرمایه قرار می‌گیرد و همچنین شرکت‌هایی مانند سیمان ساوه بازدهی خوبی از محل سود عملیاتی خواهند داشت.

وی گفت:‌ امسال حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بازار سرمایه به بازار پایه منتقل شده است.

همچنین وی افزود: بازدهی سهام گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی امسال۷۰ درصد بوده است یعنی کسی که سال گذشته سهام ۲۶۰ تومانی خریده و اکنون به ۳۶۰ تومان رسیده یعنی میانگین قیمت سهم ۳۰۰ تومان بوده که اکنون ۷۰ تومان برای هر سهم سود گرفته واین بازدهی حدود ۷۰ درصد به شمار می‌رود.

سدیدی همچنین در ارائه گزارشی به هیأت مدیره در مورد وضعیت کلان اقتصاد کشور نرخ بیکاری را ۱۲ درصد رشد اقتصادی را منفی و حجم نقدینگی کشور را یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را اعلام کرد و گفت:‌ نقدینگی تا پایان امسال به ۲ میلیون میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته وی بخش اعظم جریان نقدینگی کشور وارد بازار سرمایه می‌شود که نقدینگی این شرکت‌ها دستخوش تعدیل به وسیله نرخ ارز می‌شود.

وی همچنین گفت:‌ در صنایع بورسی در بخش شیمیایی ۸۰ درصد شرکت‌های نفتی ۱۱۵ درصد فلزات اساسی ۱۲۰ درصد بخش کانی‌ها ۱۲۷ درصد تورم وجود دارد و می‌خواهیم از اعداد و ارقام تورم‌زدایی کنیم و ارقام واقعی را اعطا کنیم.

به گفته ۶۳ و نیم درصد از سهام این شرکت مربوط به بانک ملی است، ۷ درصد سهم فروش که بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ قرارداد عرضه بوده است و بازار به این شرکت اعتماد کرده که ارزش روز خالص این سهام ۶۰ درصد رشد کرده است. همچنین ۱۵ درصد از سهام این شرکت مربوط به صندوق بازنشستگی بانک‌ها و سایر سهامداران است.

وی همچنین گفت: گروه وبانک در بین صد شرکت برتر از رتبه ۲۶ به ۲۲ ارتقاء‌ پیدا کرده است.

سدیدی ارزش درآمدهای شرکت توسعه ملی را هزار و ۸۰۰ میلیارد دانست که ۶۰۰ میلیارد از محل سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده و ۱۲۰۰ میلیارد آن برای تقسیم سود در نظر گرفته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد امسال نیز عملکرد خوبی برای شرکت داشته باشیم.

سدیدی سود خالص سالانه را ۷۰ درصد دانست و گفت ۲۵ شرکت بورسی در مجموعه وبانک حضور دارند و بهایتمام شده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد است که امروز ارزش روز بازاری این سرمایه‌گذاری‌ها بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد برآورد می‌شود و امیدواریم ارزش گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی به ۱۰ هزار میلیارد برسد.

وی سود هر سهم اصلی را از ۵۷۸ ریال با ۹۲ درصد به هزار و ۱۱۲ ریال، سود تلفیقی هر سهم را از ۴۲۱ ریال و ۲۱۳ ر و آخرین پیش‌بینی سود را از ۵۲۴ ریال به ۹۱۲ ریال اعلام کرد.

به گزارش فارس، به گفته  مدیرعامل وبانک شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت دو کرسی هیأت مدیره در شرکت پگاه دارند و اظهار امیدواری کرد که سه کرسی هیأت مدیره هم در بانک اقتصاد نوین داشته باشند و شرکت‌های این گروه در صنعت برق، قدرت و ترانس‌های قدرت دارای انحصار است. در توزیع برق ۷۰ درصد بازار در شوینده‌ها ۲۰ درصد بازار و در روغن خوراکی ۱۵ درصد و از طریق پگاه ۲۵ درصد بازار لبنیات و از طریق لاستیک بارز در صنعت تایرسازی ۴۵ درصد بازار و از طریق اقتصاد نوین ۳۵ هزار میلیارد منابع در اختیار داریم.

وی گفت:‌در حالی که آخرین پیش‌بینی هر سهم ۹۱۲ ریال بود امروز هزار و ۱۱۲ ریال است و سود قابل تقسیم ۹۷ همین رقم هزار و ۱۱۲ ریال در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین گزارش حسابرس در بندهایی ابهام دیده بود که مدیرعامل نیز به بندهای مورد تاکید حسابرس پاسخ داد.

اعتراض سهامداران به بنگاهداری بانک ملی

در پایان این جلسه هنگام تصمیم‌گیری برای تقسیم سود عده‌ای از سهامداران خرد نسبت به اندوخته بخشی از سود شرکت اعتراض کردند و یکی از سهامداران گفت، چرا بانک ملی همچنان به بنگاه داری روی آورده است و شرکت‌های زیرمجموعه را واگذار نمی‌کند و همچین چرا همه سود حاصل شده را بین سهامداران تقسیم نمی‌کند که مدیرعامل در پاسخ گفت بهترین زمانی که سهام به بورس آمده است را انتخاب کرده‌ایم و ما از بنگاه داری می‌خواهیم خارج شویم این گونه نیست که دنبال بنگاه داری باشیم.

وی همچنین در مورد اعتراض یکی از سهامداران در مورد شرکت خواری در بازار سرمایه گفت: ما نمی‌خواهیم شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی را در بازار سرمایه به خود اختصاص دهیم و ما از سوداگری حمایت نمی‌کنیم.

همچنین بازرس مجمع نیز در پاسخ به این سهامدار خرد گفت: گروه وبانک به این نتیجه رسیده که اموال زیرمجموعه را بفروشد و کسی نمی‌تواند اعتراض کند، چرا فروخته است.

حداکثر سود تقسیمی هلدینگها ۲۰ درصد

وی همچنین در مورد اینکه چرا همه سود بین سهامداران تقسیم نشده است گفت: طبق قانون سود حاصله از واگذاری شرکت‌ها حداکثر می‌توانیم به میزان ۲۰ درصد بین سهامداران تقسیم کنیم.

بازرس مجمع گفت: از محل  واگذاری شرکت‌ها وبانک سودی حاصل شد که از محل آن سود سرمایه‌گذاری در بخش معدنی انجام دادیم و از محل آن سرمایه‌گذاری در شرکت پلی پروپیلن قشم انجام دادیم که نیاز به ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و امیدواریم در آینده سود خوبی نصیب سهامداران کند.

*مدیران نفع شخصی ندارند

وی در پایان گفت: مطمئن باشید مدیران شما هیچ نفع شخصی ندارند و در خدمت شرکت و منافع سرمایه‌داران هستند ما هم علاقمندیم واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی انجام شود، اما طبق قانون نمی‌توانیم درآمد حاصل از واگذاری را بین سهامداران تقسیم کنیم.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا