صنعت، معدن، تجارتمعدن

کیفیت اجرای استانداردهای زیست محیطی افزایش می یابد/ وسعت اکتشافات به ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع می رسد

غریب پور در مراسم امضای تفاهم نامه میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست:

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو متعهد به رعایت مولفه های زیست محیطی و توجه به توسعه پایدار است. غریب پور تاکید کرد که تفاهمنامه با سازمان محیط زیست، سرعت و کیفیت استانداردهای زیست محیطی را افزایش می دهد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور امروز در مراسم امضای تفاهم نامه میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این مطلب اظهار داشت: از همکاران سازمان حفاظت محیط زیست در تعامل ۵ ماهه با این سازمان برای ایجاد تفاهم نامه مشترک، تشکر می کنم.

وی افزود: روح این تفاهم نامه، اولویت حفظ محیط زیست است و ایمیدرو متعهد به رعایت مولفه های زیست محیطی و توجه به توسعه پایدار در راستای توسعه معدن و سرمایه گذاری است. حتی در راستای مسئولیت اجتماعی اقدام به سرمایه گذاری می کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تفاهم نامه زیست محیطی، به معنای نگاه کلان سازمان حفاظت محیط زیست به توسعه کشور است، تصریح کرد: این تفاهم نامه در عین حال، رعایت مسائل زیست محیطی در قالب کمیته مشورتی مشتمل بر مدیران و کارکنان دو سازمان ایمیدرو و حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: ایمیدرو استاندارهای زیست محیطی را رعایت کرده و این تفاهم نامه، سرعت و کیفیت رعایت استاندارهای زیست محیطی را بالاتر می برد. همچنین سرمایه گذاری در بخش معدن با رعایت این استانداردها رونق خواهد گرفت.

ارزش افزوده چندین برابری فرآوری مواد معدنی

غریب پور با اشاره به رشد ۱۰ برابری ارزش افزوده ماده معدنی پس از استخراج (از ۷۵ به ۷۵۰ دلار)، گفت: ارزش افزوده ماده معدنی با وارد شدن به صنعت، ۴ برابر شده و به حدود ۳ هزار دلار می رسد.

وی ادامه داد: به دلیل ارزش افزده بالای بخش معدن، بر جلوگیری از خام فروشی تاکید شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به درخواست اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی این سازمان، گفت: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع، ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع، قابل اکتشاف است و ما بخش بیشتر پتانسیل های اکتشافی را انجام می دهیم.

وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت با این درخواست موافقت کرده و قرار است این برنامه در قالب کنسرسیوم اجرایی شود.

افتتاح ۲۷ پروژه به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار

غریب پور با بیان اینکه امسال ۲۷ پروژه به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار در سال جاری قابل افتتاح خواهد بود، گفت: از جمله این پرژه ها، آلومینیوم جنوب است که بخشی از آن شهریور و بقیه تا پایان امسال افتتاح می شود.

وی افزود: این حجم از سرمایه گذاری در شرایط سخت اقتصادی، نویدی برای مردم و ذینفعان است که موجب رونق تولید و اشتغال می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: ۴ هزار معدن غیر فعال در کشور وجود دارد که ۱۵۰ معدن تا پایان امسال فعال می شود.

وی ادامه داد: به دلیل وجود ۹۰ درصد معادن در مناطق نزدیک روستاها، این اقدام سبب توسعه روستاها و توسعه متوازن خواهد شد.

غریب پور اذعان داشت: حجم بالایی از سرمایه گذاری برای بخش پژوهش اختصاص داده می شود تا نیاز بخش صنعت را پوشش دهد. با دانشگاه های معتبر کشور تفاهم نامه همکاری امضا شده و واحدهای بزرگ صنایع معدنی نیز ۱۰ تفاهم نامه منعقد کرده اند.

وی افزود: برای جایزه بهره وری امسال، موضوع بومی سازی دانش فنی به عنوان یکی از شاخص ها مدنظر است. در بازدید از کارخانه فولاد کاشان، مشخص شد که آنها ۱۰۰ درصد تجهیزات را خودشان می سازند و این نوید را می دهد که می توان نیازهای را در کشور بومی سازی کرد.

ایمیدرو گام های بزرگی برای محیط زیست برداشته است

حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه فعالیت های معدنی همواره با محیط زیست در تعامل بوده است، گفت: اگر فعالیت های معدنی با رعایت مسائل زیست محیطی انجام شود، فعالیت اقتصادی با بهره وری مناسب بوده و موجب رونق تولید و رشد اقتصادی، تولید شغل و سرمایه گذاری خواهد شد.

وی افزود: اگر این اقدامات، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی باشد، فعالیتی مخرب بوده و می تواند آثار زیان باری را برای اجزای محیط زیست و تنوع زیستی ایجاد کند.

ظهرابی با بیان اینکه ایمیدرو از جمله سازمان های پیشرو در زمینه فعالیت های معدنی است، تصریح کرد: این سازمان به عنوان توانمندترین مجموعه در حوزه معدنی، می تواند الگویی مناسب برای بهره برداری پایدار از معادن و حفاظت محیط زیست باشد.

وی افزود: ایمیدرو تاکنون گام های بزرگی در فعالیت های خود به سمت محیط زیست برداشته و ما تلاش می کنیم با هم، الگوهای پایدار در راستای معادن سبز را پیش ببریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه فاصله زیاد برخی فعالیت های معدنی با مسائل زیست محیطی، خواستار حضور ایمیدرو و ایجاد ساز و کارهایی برای رعایت استانداردها، مقررات و ملاحظات زیست محیطی در فعالیت های معدنی هستیم.

ایمیدرو الگوی بهره برداری پایدار شود

وی ادامه داد: مهمتر از آن، ایمیدرو می تواند الگویی برای فعالیت های معدنی و صنایع معدنی با ارائه شیوه های حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع معدنی کشور باشد.

ظهرابی بیان داشت: سازمان محیط زیست به دلیل فعالیت های توسعه ای تحت فشار بوده و در عین حال، از منابع و امکانات مناسب برخوردار نبوده و هیچ گاه نتوانسته وظایف خود را به طور کامل انجام دهد.

وی افزود: اکنون براساس قوانین و مقررات، حدود ۳۴۰ معدن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست فعالیت می کنند به جز پارک های ملی که فعالیت معدنی ممنوع است، به دلیل حساسیت های زون های حفاظتی و پناهگاه های حیات وحش، می توان در قالب چارچوب ها و مقررات، بهره برداری معدنی در این مناطق انجام داد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مفاد تفاهم نامه میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: قرار است با همکاری ایمیدرو، بخشی از آثار و تخریب های تحمیلی ناشی از فعالیت های معدنی جبران کنیم و از گونه های جانوری و گیاهی حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: خروجی این تفاهم نامه کمک خواهد کرد تا همه فعالیت هایی که قرار است ایمیدرو دنبال کند از قبل در یک کارگروه کارشناسی با همراهی محیط زیست مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و پس از تایید ملاحظات زیست محیطی، وارد مرحله اجرا و صدور مجوز شود.

ظهرابی خاطرنشان کرد: بخشی از معادن تحت مدیریت محیط زیست، متعلق به ایمیدرو است و در تفاهم نامه قرار شده، این معادن به عنوان معادن سبز، ارائه دهنده الگوهای مناسب بهره برداری پایدار مواد معدنی باشند.

وی افزود: امیدواریم گام های بزرگی که به پرچمداری غریب پور برداشته شده به سمت پایدار شدن طبیعت سوق یابد و این روند مداوم باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خواستار همکاری ایمیدرو برای احیای یوزپلنگ با ایجاد بسترهای لازم در زیست گاه های آن شد. وی افزود: تعهد می کنیم در احیای یوزپلنگ، همکاری ویژه ای داشته باشیم.

بنا به این گزارش، در پایان این برنامه، تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و سازمان حفاظت محیط زیست بین غریب پور و ظهرابی امضا شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا