ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

وزیر ارتباطات مطرح کرد: لزوم حرکت از رگولاتوری به توانمندسازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال باید از رگولاتور به توانمندساز تبدیل شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم نشست «ایران هوشمند» که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، با بیان این که دولت‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال باید از رگولاتور به توانمندساز تبدیل شوند، گفت: ما باید در دولت تصدی‌گری را کم کنیم زیرا اکنون در شرایطی هستیم که حتی رگولاتور نیستیم و تصدی‌گری داریم. پس از آن باید بخش خصوصی را توانمندسازی کنیم تا خودش اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به زمان انتخابش برای نقش وزارت ارتباطات، بیان کرد: در آن زمان مهم‌ترین دغدغه رییس‌جمهوری که به من ارجاع داد، اشتغال بود. به همین دلیل هدف ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال را با من مطرح کرد و ما نیز برای این کار جلسات متعددی داشتیم، مطالعات بین‌المللی کردیم و دریافتیم که اقتصاد دیجیتال که در حال رشد است، عاملی موثر و ارزشمند است.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود شکاف دیجیتال، اظهار کرد: اول تصور ما بر این بود که اصطلاح شکاف دیجیتال یعنی این که پوشش ارتباطات در سطح شهر و روستا را درست کنیم و خدمات را در مناطق کمتر برخوردار توسعه دهیم اما بعداً فهمیدیم دره شکاف دیجیتال وجود دارد که باید اصلاح شود.

جهرمی با بیان این که باید بین جوانان و کسانی که در این مسیر همچنان به کارشان وابسته‌اند، تعادلی ایجاد کرد، گفت: در حال حاضر یک مقاومت ناشی از تغییرات وجود دارد، یک شکاف عمیق دیجیتال وجود دارد و مانع سوم تحریم‌هاست که باید با این موارد مقابله کرد و برای این کار باید سراغ توانمندسازی و رفع موانع و تسهیل‌گری پیش برویم.

وی با اشاره به طرح نوآفرین اظهار کرد: این طرح در دولت با شش امضا جمع‌آوری شده و با وجود این پس از گذشت ۹ ماه به آیین‌نامه نوآفرین تبدیل شد. این طرح موانع استارت‌آپ‌های کشور از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سخنانش اظهار کرد: باید توجه داشت آینده روشن همان ایران هوشمند است که فرصت‌های زیادی پیش‌روی ما فراهم می‌آورد.

سناریوهایی که آینده ایران هوشمند را شکل خواهد داد

در این مراسم همچنین امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سناریوهای آینده وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، اظهار کرد: این سناریوها بر اساس یک پژوهش در سازمان فناوری اطلاعات به دست آمده و می‌خواهد نگاهی به آینده حوزه داشته باشد. این آینده بیش از این که متکی به فناوری باشد، به موارد دیگری وابسته است. این سناریوها آینده‌های مختلفی است که می‌تواند اتفاق بیفتد و در پاسخ به این که چه نیروهایی حوزه آی‌سی‌تی را در ۲۰ سال آینده شکل خواهد داد و نیروهایی که ایران هوشمند را شکل می‌دهد، خواهد بود.

وی با بیان این که مجموعه‌ای از نیروهای پیشران در زمینه‌های مختلفی از فناوری، سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی وجود دارد، گفت: پیشران‌های اصلی وجود دارد که در آینده حوزه آی‌سی‌تی تاثیر می‌گذارد. دو عدم قطعیت جدی پیش روی حوزه آی‌سی‌تی ایران است. این که آیا بین بازیگران کلیدی حوزه یک درگیری و جنگ رخ خواهد داد یا شاهد نوعی همکاری و رقابت توأم با همکاری خواهیم بود. دومین عدم قطعیت، اجتماعی است؛ این که آیا جامعه از لحاظ اجتماعی اعتماد می‌کند و مشارکت وجود دارد و پذیرایی تغییرات است یا با دیده شک نگاه می‌کند و مقاومت دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که از تقاطع این دو حالت، به چهار سناریو می‌رسیم، افزود: در حالت اول که بهینه و مطلوب است، ما شاهد نوعی رقابت همکاری بین بازیگران هستیم و جامعه هم پذیرای تغییرات است. اسم این سناریو مغز جهانی خصوصی‌سازی شده است. در این سناریو از ابزارهای فناوری اطلاعات به صورت گسترده استفاده می‌شود. پروتکل‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بازیگران با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. اصل رقابت بر سر دیتا و بیگ دیتا خواهد بود و این که تا چه اندازه می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

ناظمی درباره سناریوی دوم توضیح داد: در این سناریو اعتماد عمومی وجود دارد اما رقابت و درگیری هم بین شرکت‌ها و کشورها وجود دارد. اسم این سناریو نزاع بر سر فضا و طیف فراکنسی است. کشورها و شرکت‌ها برای به دست آوردن اطلاعات نبرد می‌کنند. شرکت‌ها تا حد ممکن سعی می‌کنند از بازه‌ها حفاظت کنند و این سناریو برگشت به نوعی ملی‌گرایی در سطح حوزه است.

وی ادامه داد: در سناریوی سوم بین شرکت‌ها و کشورها درگیری‌هایی درباره به دست آوردن دیتا وجود دارد و خود مردم هم با دیده شک نگاه می‌کنند و می‌ترسند حریم خصوصی‌شان نقض شود. همین باعث مقاومت می‌شود و نوعی فرمانروایی بر وب تاریک ایجاد می‌کند و رقابت اصلی بر دسترسی به اطلاعات غیرمشروع است. در چنین حالتی اگرچه حوزه امنیتی رشد می‌کند اما به آن به چشم اسلحه نگاه می‌شود و پایداری و مقاومت در جهت استفاده از آن وجود دارد و کسب و کارهای حوزه هم کمتر رشد می‌کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره سناریوی چهارم، بیان کرد: در این سناریو رقابت و همکاری بین شرکت‌ها وجود دارد اما مردم در استفاده از ابزارهای تکنولوژی مقاومت می‌کنند که این حالت نیز نوعی هوشمندی به تعویق افتاده است؛ حالتی که اگرچه تکنولوژی وجود دارد اما افراد تمایلی برای استفاده از آن ندارند. البته دولت‌ها کلان‌داده‌ها را جمع‌آوری و در تکنولوژی استفاده می‌کنند.

ناظمی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: این چهار سناریو است که برای آینده وجود دارد. هر کدام از این سناریوها اگر اتفاق بیفتد، سرنوشت را تغییر خواهد داد و در هر کدام، برخی از حوزه‌ها رشد می‌کنند. چیزی که باعث تحقق هر یک از این سناریوها می‌شود، رفتار بازیگرها نیست بلکه پویایی بین بازیگران است.

در این نشست محمدباقر اثنی‌عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به شکل‌گیری این سازمان در سال ۸۴ و با قانون مجلس، گفت: سازمان اکنون در ۳۰ استان کشور ۱۷ هزار عضو دارد. در سال ۶۰ بعد از خروج شرکت‌های آمریکایی، عملا هیچ شرکت بزرگ خارجی در ایران فعالیت نکرد و ما تحریم بودیم اما در ۴۰ سال گذشته هر رشدی اتفاق افتاده، توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

وی افزود: علی‌رغم وجود تحریم‌ها، متوسط رشد سالیانه حوزه فناوری اطلاعات در ۴۰ سال اخیر ۱۷ درصد بوده است و با وجود منفی بودن GDP، رشد فاوا همواره مثبت بوده است. طبق برآوردها درآمد حاصل از فناوری اطلاعات تا سال ۲۰۲۵، ۲۳ هزار میلیارد دلار است که سهم ایران ازین عدد ۱۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به این روند، اظهار کرد: پس از وقوع انقلاب در سال ۵۷ و خروج شرکت‌های خارجی در سال ۵۹، در سال ۷۳ تلفن همراه وارد کشور شد، سال ۸۰ طرح تکفا تدوین شد، در دولت‌های نهم و دهم اتفاق جدیدی در حوزه رخ نداد اما در سال ۹۳ با ورود فصل جدید وسایل تکنولوژی و نسل سه و چهار اینترنت همراه، جهشی در آی‌سی‌تی کشور داشتیم.

اثنی‌عشری با اشاره به برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، بیان کرد: این نمایشگاه با شعار آینده بهتر و با حضور فعالان حوزه و شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه، افغانستان، عراق، قطر، ارمنستان برگزار می‌شود و استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی و صندوق‌های فروشگاهی بخشی از آن هستند.

در این مراسم همچنین دو پنل با عناوین «اقتصاد دیجیتال و سازمان‌های بین‌المللی» و «اقتصاد دیجیتال و استارت‌آپ‌ها» برگزار شد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا