صنعت، معدن، تجارت

آرامش کامل در بورس تا ۲ماه آینده/موانع تولید در کشور برطرف می‌شود

تبریز- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه بورس و پتروشیمی ها با چالش‌هایی مواجه هستیم، گفت: آرامش کامل در بورس در زمینه پتروشیمی ها تا حداکثر دو ماه آینده برقرار می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، فرشاد مقیمی شامگاه امروز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در تبریز گفت: می کنیم در بورس تقاضا را مدیریت کرده و بر عرضه کنترل و نظارت بیشتری داشته باشیم و حداکثر تا دو ماه دیگر آرامش کامل را در بورس برای تامین مواد اولیه پتروشیمی ایجاد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه موانع تولید در کشور باید برطرف شود، ادامه داد: برای رفع موانع تولید و رونق آن با پیشنهاد وزارت صمت سه قانون در سال ۹۷ به تصویب سه قوه رسیده است.

مقیمی با اشاره به اینکه باید زمینه رونق تولید در کشور فراهم شود، ابراز داشت: در بحث مربوط به واحدهای صنعتی که با مشکلات اجرایی دستگاه‌ها مواجه هستند می‎توانند با ارائه برنامه‌های رونق تولید و تصویب ستاد تسهیل می‌توانند تا یک سال اجرائیه‌ها را متوقف کنند.

معاون وزیر صنعت با اشاره به تحریم های دشمنان علیه ایران گفت: امروز تحریم‌های ظالمانه‎ای که با شرایط ویژه‌ای نیز پیگیری و دنبال می‎شود، به ما تحمیل شده است و در این خصوص باید همه مردم و مسئولان و بخش خصوصی تلاش کنند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام قوا در کنار صنعتگران و بخش خصوصی است و اقداماتی را هم در دستور کار دارد و ما از این فعالان عرصه صنعت و اقتصاد حمایت می کنیم.

مقیمی سپس از تصویب افزایش زمان بازپرداخت بدهی‎های مالیاتی از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه و و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال ۹۷ خبر داد.

وی با بیان اینکه در حوزه مواد پتروشیمی در سال ۹۶ حدود ۶.۷ میلیون تن تولید داشتیم، گفت: در سال ۹۷ حدود ۶.۶ میلیون تن تولید داشتیم.

مقیمی افزود: میزان صادرات مواد پتروشیمی در سال ۹۶ ۳ هزار و ۶۹۸ تن و در سال ۹۷ حدود ۳ هزار و ۵۹۵ تن بوده است. در سال ۹۶ میزان تقاضای مواد پتروشیمی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۷ تقریباً به دو برابر رسید.

ضرورت ترزیق نقدینگی به بخش صنعت

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم بر ضرورت ترزیق نقدینگی به بخش صنعت تاکید کرد و گفت: اگر ترزیق نقدینگی به بدنه صنعت نباشد، شاهد خشکسالی شدید در بخش صنعت خواهیم بود.

یونس ژائله با اشاره به اینکه باید از فعالان عرصه صنعت حمایت شود، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا موانع تولید و پیشرفت صنعت را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار ما اصلاً خوب نیست، گفت: امروز تعداد زیادی از بانک‎های استان در امر سرمایه‌گذاری، مشارکت در تولید و تسهیلات‌دهی بسیار ضعیف عمل می‎کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه پایش ۲۵۷ واحد صنعتی استان نتایج خوبی را نشان نمی‎دهد، گفت: باید تدابیری اندیشید و اقدامات عاجلی انجام داد. ۳۳ درصد منابع استان در بانک خصوصی‌های و‎ ۶۷ درصد در بانک‎های دولتی است.

ژائله ابراز داشت: این در حالی که تنها ۵۲ درصد تسهیلات به تولید و کشاورزی داده شده است و باید منابع استان را صرف تولید کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا