انرژی

بازار برق در بورس انرژی جان گرفت

طی هفته اخیر، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بیش از ۱۰۶ هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از ۴، ۶۸۳ میلیارد ریال معامله شد. بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در این بازار بیش از ۸۴ هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از ۲۲ هزار تن در رینگ بین‌الملل این بازار مورد داد و ستد قرار گرفته‌اند.
 
همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از ۶۶۵ میلیارد ریال بوده است.
 
گفتنی است؛ ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز نسبت به هفته گذشته افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
 
طی این هفته سه تولیدکننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس که به ترتیب با اختصاص ۲۳، ۲۱ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، ۵۴ درصد از ارزش معاملات هفته جاری را از آن خود کرده‌اند.
 
همچنین طی این هفته سه کالا در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از: هیدروکربن، نفتای سبک و گازمایع که به ترتیب با اختصاص ۲۱، ۱۵ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات، نیمی از ارزش معاملات هفته جاری را به خود اختصاص دادند.
 
از نکات حائز اهمیت معاملات این هفته می‌توان به داد و ستد ۲۵ هزار تن هیدروکربن MC۱۶۰ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و ۲۲ هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

گفتنی است؛ در جریان معاملات هفته جاری بورس انرژی ایران، بازار برق نیز شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال بود که در تابلوی فیزیکی این بازار و از سوی نیروگاه های پرند مپنا و سیکل ترکیبی ارومیه برای دوره مصرف مرداد ‌ماه ۹۸ و دوره تحویل ماهانه عرضه شد.

همچنین بخوانید

همچنین، در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد “سنفت۹۸۳”، تعداد ۴۵، ۲۰۰ قرارداد به ارزش بیش از ۳۹۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا