انرژی

سوخت کثیفی که بازارش از سکه نمی‌افتد

مصرف جهانی زغال سنگ عامل عمده انتشار آلایندگی‌های کربن است با این حال هیچ نشانه‌ای از افت روند استفاده از آن دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصرف جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۱۸ برای دومین سال متوالی رشد کرد اما حدود ۲.۵ درصد پایین رکورد مشاهده شده در سال ۲۰۱۳ بود. مصرف زغال سنگ منطقه آسیا اقیانوسیه به رکورد بالای جدیدی صعود کرد اما رشد مصرف این منطقه در مقایسه با دوره اوجش در فاصله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ به میزان چشمگیری آهسته شده است.

مصرف زغال سنگ در اکثر کشورهای در حال توسعه همچنان رو به رشد است اما نرخ رشد ۲.۵ درصد در منطقه آسیا اقیانوسیه کمتر از ۳.۹ درصد در آفریقا و ۳.۷ درصد در آمریکای مرکزی و جنوبی بود.

همچنین بخوانید

در مناطق توسعه یافته جهان (شامل کشورهای در حال توسعه در آسیا اقیانوسیه) مصرف زغال سنگ رو به کاهش است. مصرف زغال سنگ در اتحادیه اروپا از سال ۱۹۸۹ روند کاهشی پیدا کرده و مصرف زغال سنگ آمریکا به مدت یک دهه کاهش مستمری داشته است.

در مجموع سهم زغال سنگ از سبد مصرف انرژی جهان کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۸ زغال سنگ تنها ۲۷.۲ درصد از مصرف انرژی را تشکیل داد که کمتر از ۳۰ درصد در یک دهه گذشته بود.

پنج کشوری که برای مصرف انرژی اولیه بیشترین وابستگی را به زغال سنگ دارند به این ترتیب هستند:

۱- آفریقای جنوبی: ۷۰.۸ درصد از مصرف انرژی اولیه

۲- چین: ۵۸.۲ درصد

۳- هند: ۵۵.۹ درصد

۴- قزاقستان: ۵۳.۴ درصد

۵- لهستان: ۴۸ درصد

سهم زغال سنگ از سبد مصرف انرژی آسیا اقیانوسیه ۴۷.۵ درصد در مقایسه با سهم ۱۳.۲ درصدی اتحادیه اروپا و ۱۳.۸ درصدی آمریکا است.

چین همچنان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده زغال سنگ در جهان است.

پنج تولیدکننده بزرگ زغال سنگ در جهان به این ترتیب هستند:

۱- چین: ۴۶ درصد

۲- هند: ۹.۵ درصد

۳- آمریکا: ۸.۶ درصد

۴- اندونزی: ۶.۸ درصد

۵- استرالیا: ۶.۱ درصد

بر اساس گزارش اویل پرایس، مهمترین عاملی که مانع رشد زغال سنگ شده است، رشد سریع گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا