ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دسترسی آمریکا را از حذف اپلیکیشن‌های گوشی‌هایمان قطع می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما به دنبال بومی‌سازی سیستم عامل نیستیم، اندروید بومی یک اندروید سفارشی‌شده است. ‌با پیگیری سفارشی شدن یک سیستم عامل می‌خواهیم خود را در برابر تهدیدات یک‌جانبه که اقدام به حذف اپ‌ها از گوشی‌ها می‌کند، ایزوله کرده و از کسب‌وکارهایمان دفاع کنیم.

محمدجواد آذری جهرمی امروز در یک نشست خبری در نمایشگاه الکامپ، در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی گفت: این یک سیستم عامل بومی نیست، بلکه اندروید سفارشی‌شده است. سیستم عامل بومی از پایه با مکانیزم‌های داخلی طراحی می‌شود که البته از دولت‌های قبل هم در مرکز تحقیقات مورد توجه قرار داشته و سیستم عامل زمین که مدل سفارشی‌شده و توسعه‌داده شده از لینوکس بود ایجاد شد.

وی ادامه داد: ما به دنبال بومی‌سازی سیستم عامل نیستیم. به دنبال این هستیم که خود را در برابر تروریسم اقتصادی که یک دولت می‌تواند با تصمیمات یک‌جانبه علیه ملت ایران اقدام کند، ایمن کنیم. می‌خواهیم از کسب‌وکارهایمان دفاع کنیم و با پیگیری سفارشی شدن یک سیستم عامل، خود را در برابر تهدیدات ایزوله کنیم تا دسترسی این دولت را به حذف اپلیکیش‌هایمان از گوشی‌ها حذف کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر یک روز اپلیکیشن‌های ایرانی از گوشی‌ها حذف شوند، من به عنوان وزیر ارتباطات باید پاسخگو باشم، گفت: مدل عملکردی این گوشی اینطور نیست که بخواهد دسترسی کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های بین‌المللی را محدود کند، همه اپ‌های بین‌المللی می‌توانند روی آن نصب شوند، اما امکان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از آن وجود ندارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه اکوسیستم سیستم عامل بسیار پیچیده است، افزود: در کشورهای مختلف از چین و روسیه و کره جنوبی هم پروژه توسعه سیستم عامل به دلیل پیچیدگی‌های شدید تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است، البته باید روی آن کار شود. این سیستم عامل که در حال حاضر روی گوشی‌های ایرانی وجود دارد و بعدا می‌تواند روی سایر گوشی‌ها آزمایش شود، همان اندروید است کن سفارشی شده و برخی دسترسی‌ها از آن حذف شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سیستم عامل می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟ گفت: این پروژه برگ ماست در برابر زیاده‌خواهی دیگران‌. اکنون راه‌حل داریم که با تمام توان آن را پیاده‌سازی می‌کنیم و اجازه دست‌اندازی کسی به بازار داخلی خود را نمی‌دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش برای تسری سیستم عامل بومی به کشورهای همسایه اظهار کرد: سیستم عامل بومی از این بابت که سه ذی‌نفع از جمله کاربرانی که تجربه استفاده دارند، تولیدکنندگان گوشی و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارد، موضوع پیچیده‌ای است. توسعه سیستم عامل بومی هم یکی از محورهای ماست اما اینکه اندروید سفارشی‌شده را به سایر کشورها بدهیم، در دستور کار ما نیست.

خبر در حال تکمیل است

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا