انرژی

تولید نفت ایران، مجهول اما خبرساز

مسوولان پس از آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران تصمیم گرفتند که دیگر آماری درباره میزان تولید نفت اعلام نکنند اما این مساله سوژه داغ رسانه‌های خارجی شده و هر چند وقت یک‌بار، اعدادی در این خصوص منتشر می‌کنند که البته طبق اعلام وزارت نفت هیچ کدام صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرد که قصد دارد میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند و به‌طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرد تولیدشان را افزایش دهند، اما به رقم مشخصی اشاره نکرد. در این راستا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

اتحاد برخی کشورها برای تحقق اهداف آمریکا موجب شده که ایران نیز سیاست‌های خود را برای دور زدن شرایط حاضر به‌کار گیرد و ثابت کند که آرزوی آمریکا، تنها در حد یک رویا و خیال باقی می‌ماند.

زنگنه – وزیر نفت – در این باره گفته که ایران در منطقه با هیچ کشوری دشمنی ندارد اما دو کشور منطقه به دنبال آن هستند که با صدور بیانیه و صحبت‌های مختلف اعلام کنند که خروج ایران از بازار نفت تأثیری بر بازار ندارد و ظرفیت‌های اعلامی آن‌ها می‌تواند جایگزین نفت ایران شود؛ اما این صحبت‌ها حقیقت ندارد و در صورت اعلام، برداشت و ذخیره‌سازی این کشورها به تأیید رسمی هیچ سازمان و ارگانی نرسیده است.

زنگنه: اعلام ارقام برایم سخت است

وی همچنین بر این باور است که نه تنها عربستان و امارت بلکه هیچکس نمی‌تواند خلاء نفتی ایران را جبران کند و کشورها نمی‌توانند برای جبران خلاء نفتی ایران اقداماتی را انجام دهند. بازار بی‌ثبات و شکننده است و این کشورها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا با تبلیغات و کوچک‌نمایی اتفاقات، اجازه ندهند قیمت نفت افزایش یابد و قیمت را به زور پایین نگه می‌دارند که این اقداماتی است که در بازار توسط عده‌ای در جهت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و به خواست این دو کشور در حال انجام است.

اما ماجرای سکوت خبری میزان تولید و صادرات نفت چیست؟ وزیر نفت می‌گوید با همه توان تلاش می‌کنیم، اعلام ارقام صادرات نفت برایم سخت است. اگر بگویم وضع‌مان خوب است، آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند و فشار را زیاد می‌کنند و اگر بگوییم خوب نیست، مردم نگران می‌شوند اما ما همه تلاشمان را می‌کنیم.

زنگنه درباره برنامه وزارت نفت برای تداوم تولید نفت در شرایط کنونی کشور و استفاده از ظرفیت پالایشی و صادرات فرآورده به جای نفت تصریح کرد: ما حداکثر استفاده را از ظرفیت داریم، من نمی‌توانم در این باره زیاد صحبتی کنم زیرا سبب افزایش فشار بر کشور می‌شود، اما پالایشگاه‌های ما حدود یک سال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این رقم بیش‌تر از این هم می‌تواند بشود.

اعدادی که از تولید نفت ایران اعلام می شود، تخمینی است

با این وجود، رسانه‌های خارجی سعی در اعلام میزان تولید و صادرات نفت ایران دارند و با توجه به این‌که ایران بعد از سال ۲۰۱۷ هیچ رقمی از تولید نفت خود را به‌صورت رسمی به اوپک اعلام نکرده، وزارت نفت معتقد است که اعدادی که اعلام می‌شود، تخمینی است. بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که پنجشنبه گذشته (۲۰ تیرماه) منتشر شد، آخرین رقم تولید نفت ایران ۳ میلیون و ۸۶۷ هزار بشکه در روز عنوان شده بود که مربوط به میانگین سال ۲۰۱۷ است.

گزارش ماه ژوئیه دبیرخانه اوپک، تولید نفت ۱۴ کشور عضو اوپک در ماه ژوئن (خردادماه – تیرماه) را براساس گزارش منابع ثانویه روزانه ۲۹ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه نفت عنوان کرد که ۶۸ هزار بشکه کمتر از ماه مه است.

تولید نفت عربستان با وجود آنکه در ماه ژوئن، ۱۲۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، اما این کشور همچنان کمتر از روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. این کشور در ماه ژوئن ۹ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است. ایران، لیبی و آنگولا به ترتیب با کاهش روزانه ۱۴۲، ۵۸ و ۵۷ هزار بشکه در روز بیش‌ترین کاهش تولید را به خود اختصاص دادند.

رسانه‌های خارجی چه می‌گویند

همچنین آمار رفینیتیو آیکان و منابع آگاه نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه فوریه ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز است. میزان صادرات ایران در ماه ژانویه بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود که بالاتر از حد انتظار بود. بر اساس گزارش رویترز، نرخ بالای صادرات نفت ایران روی قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت که خلاف میل اوپک خواهد بود. ایران از شرکت در کاهش تولید اوپک معاف شده است.

یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را رصد می‌کند، با اشاره به پایان دوره اول معافیت از تحریم‌های آمریکا در ماه مه، به رویترز گفت: تصور می‌کنم مشتریان پیش از پایان این مهلت نفت بیشتری خریداری می‌کنند. صادرات بالاتر از سوی ایران ممکن است باعث شود آمریکا تلاش‌ها برای کاهش صادرات نفت ایران را تشدید کند؛ با این حال چنین اقدامی بازار را در معرض کمبود شدید عرضه قرار داده و قیمت‌های نفت را به شدت افزایش خواهد داد که خلاف میل واشنگتن است.

از سوی دیگر، طبق آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت ایران در ماه فوریه بالاتر از ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ژانویه بوده است.

یک منبع صنعتی آگاه در گفت‌وگو با رویترز میزان صادرات ایران در ماه ژانویه را ۱.۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که نزدیک سطح ماه فوریه است. در هر صورت آمار ماه ژانویه بالاتر از برآوردهای اولیه بوده‌اند. برخی پیش‌بینی کرده بودند که صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته پایین یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت: صادرات نفت ایران در ۱۰ روز نخست ماه فوریه بالای ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده و روند بالاتر از حد انتظار را داشته است.

آخرین آمار تولید و صادرات نفت ایران

این صحبت‌ها در شرایطی است که آمار تولید و صادرات نفت ایران آخرین بار توسط علی کاردر – مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت – در اواخر مهرماه سال گذشته اعلام شد که بر اساس آن، میزان تولید نفت ایران سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بوده، از این تاریخ به بعد تقریباً هر آماری درباره تولید و صادرات ایران اعلام شده توسط منابع آگاه و یا رسانه‌های خارجی بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا