انرژی

عامل اصلی کاهش هزینه برای انرژی‌های تجدیدپذیر

افت چشمگیر هزینه روی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در نیمه اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که نیروی بادی و خورشیدی در تولید نیرو، هنوز چندان که باید قدرت رقابت با منابع سوخت فسیلی را ندارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی بلومبرگ نیو انرژی فاینانس حاکی از آن است که هزینه روی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی جاری به ۱۱۷.۶ میلیارد دلار بالغ شد که ۱۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته و پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۳ تاکنون بود. این افت در همه بازارهای مهم انرژی‌های تجدیدپذیر آشکار بود اما در چین بیشتر به چشم می‌خورد. دلیلش هم این است که پکن یارانه‌ها برای نیروهای خورشیدی و بادی را کاهش داده و تلاش می‌کند این بخش‌ها از حمایت دولتی بی‌نیاز شوند.

چین چند سالی است که درگیر یارانه‌ها به خصوص یارانه‌های انرژی خورشیدی شده است. این یارانه‌ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۵.۶ میلیارد دلار (۱۰۰ میلیارد یوان) صعود کردند و دولت چین هنوز نتوانسته است آنها را به طور کامل پرداخت کند. طبق برآوردهای شرکت وود مک کنزی، با نرخ فعلی تصویب پروژه‌های خورشیدی، هزینه‌های یارانه‌ها تا سال ۲۰۲۰ به ۳۹ میلیارد دلار می‌رسید.

پکن ناچار شد سریعاً اقدام کند و اواسط سال گذشته اعلام کرد تصویب پروژه‌های خورشیدی جدید را تا پایان سال ۲۰۱۸ متوقف خواهد کرد. سپس دولت چین در ژانویه اعلام کرد تنها پروژه‌های بادی و خورشیدی را تأیید خواهد کرد که هزینه آنها مطابق با قیمت پایه زغال سنگ باشند.

آمار نیوانرژی فاینانس بلومبرگ نشان داد تأثیر این اقدامات کاملاً فوری بود و سرمایه‌گذاری تجدیدپذیرها در چین ۳۹ درصد کاهش پیدا کرد با این حال این کشور همچنان بزرگترین بازار انرژی تجدیدپذیر ماند و میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در چین طی نیمه اول سال ۲۸.۸ میلیارد دلار بود که بزرگترین سهم در سبد سرمایه‌گذاری جهانی بود.

جالب است که هزینه روی پروژه‌های خورشیدی و بادی در اروپا هم که دولت‌ها و گروه‌های محیط زیست حامی طرح‌های انرژی پاک هستند، کاهش داشت. با وجود افزایش هزینه روی پروژه‌های تجدیدپذیر در کشورهای متعدد شامل اسپانیا، سوئد، انگلیس و اوکراین، چهار درصد کاهش پیدا کرد. هزینه روی پروژه‌های تجدیدپذیر در آمریکا شش درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود قطع تدریجی یارانه‌ها، چین به سوی یک مدل مبتنی بر مناقصه برای پروژه‌های جدید خورشیدی و بادی حرکت کرده است و انتظار می‌رود این اقدام به موج جدید فاینانس پروژه‌های خورشیدی منجر شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا