انرژی

جهش قیمت نفت در پی سقوط پهپاد ایرانی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه پس از انتشار خبر سقوط یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در تنگه هرمز، حدود دو درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۳ سنت یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته ۲.۶ درصد سقوط کرده بود که چهارمین کاهش روزانه متوالی بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۱۷ سنت یا معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه ۲.۷ درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد یک ناو این کشور در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده است اما ایران اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره از دست دادن یک پهپاد ندارد.

همچنین اظهارات مقامات بلندپایه بانک مرکزی آمریکا که انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره را تقویت کرد، عامل دیگری بود که از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی، پیش بینی نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی به رویترز گفت: اگر اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد چین ضعیف‌تر شود، ممکن است این آژانس در نرخ‌های مورد پیش‌بینی خود دوباره تجدیدنظر کند.

بانک بارکلیز نیز با اشاره به احتمال رشد کمتر تقاضا و ضعیف شدن وضعیت اقتصاد کلان جهانی، قیمت مورد پیش بینی برای نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. این بانک قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در نیمه دوم امسال را دو دلار کاهش داد و به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۱ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. همچنین قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را شش دلار کمتر کرده و ۶۹ دلار و قیمت وست تگزاس اینترمدیت را پنج دلار کاهش داد و ۶۲ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا